Изграждането на увереност у децата е ключов начин да им се помогне да се възстановят от промените и несигурността от последните 18 месеца, твърди експерт, споделяйки един важен начин, по които родителите могат да помогнат за развитието на самочувствието на децата.

Въз основа на това какви въпроси получава в ролята си на експерт по полагането на родителски грижи Анита Клеър, автор на книгата „Наръчник за оцеляване на работещия родител“ казва, че “възстановяването от локдауна и предизвикателствата на COVID-19 и социалното дистанциране са сред приоритетите на родителите в момента.

Много деца се завръщат за началото на новата учебна година след 18 месеца на нарушен учебен процес заради пандемията от коронавирус, като мнозина от тях прекараха повечето време у дома.

Проучване, публикувано през март от щатска компания за финансови услуги Horace Mann, сочи, че повече от половината от над 900 преподаватели, които са участвали, отчитат “значителни” учебни пропуски у своите ученици при завръщането им на училище. Освен това 57% от участниците са заявили, че техните ученици изостават с около три месеца по отношение на социално-емоционалния си развитие.

Клеър казва пред CNBC, че родители вече са помогнали на децата да се справят с училище, като са им помагали с уроците пред последната година и половина. Сега обаче те би трябвало да се фокусират върху това да подкрепят децата си емоционално и да им помогнат да натрупат отново самочувствие, ако имат проблеми с адаптацията след наложените от пандемията ограничения.

Един от начините за постигане на това е да предоставят на децата си “моменти, в които да блестят,” казва Клеър като по този начин им предоставят възможности да изпитат “ усещане на триумф и постижения.”

Клеър обаче уточнява, че тези “моменти“ не е необходимо да са свързани с хобитата на децата или с обучението им.

“Тук важното е да могат да се справят с някакво предизвикателство, като то то може да е и малко,” казва тя.

Например за едно малко дете това може да е изкачване до върха на стълбата на детската площадка или научаването да прави нещо ново вкъщи.

Компетентни и способни

Развиването на самочувствието на детето е важно, обяснява Клеър, тъй като “то подкрепя доброто психическо и емоционално здраве занапред.” Това също така дава възможност на децата да се “възстановяват по-добре от трудни моменти,” като им помага да не се отказват и да преодоляват различни препятствия.

Публикувано през 2015 г. проучване на Вашингтонския университет показва, че усещането за самочувствие у децата вече е развито на 5-годишна възраст.

Клеър заяви, че самочувствието се гради на три основни фактора, единият от които е чувството човек да е способен да прави нещо или да е добър в нещо.

Вторият е усещането, че може да влияе на хората около себе си или дори върху себе си, когато се усъвършенства в дадено умение, например.

Трето, самочувствието идва още от чувството, че човек е приет и ценен, казва Клеър.

“Моментът, в които децата могат да блеснат”, обединяват и трите компонента, защото им помагат да се чувстват “компетентни и способни”, че са постигнали нещо, както и че са оказали влияние на тези около тях, което хората оценяват.