Идеята за мултимилионния бизнес на Чейс Фишер се ражда в нощен клуб в Сан Диего през 2011 г.

Фишер, който наскоро се е дипломирал от Държавния университет на Сан Диего, е изненадан от това колко много хора го поздравяват за евтините, неоново зелени слънчеви очила, които носел като аксесоар, и го питат откъде ги е купил, разказва той пред CNBC.

От там се ражда идеята за бизнес, който в момента се оценява на 90 млн. долара - Blenders Eyewear.

Реакцията на хората на евтините очила кара Фишер да осъзнае, че има неразработен пазар за стилни слънчеви очила, които не са толкова скъпи, като тези на реномираните марки.

Фишер взема 2 000 долара на заем от своя съквартирант и основава компанията Blenders Eyewear (кръстена на Hornblend - улицата, на която живее). Фишер започва да продава продукта от раницата си на плажа, където работи като инструктор по сърф.

В първите три години след основаването й компанията генерира над 1 млн. долара приходи. През декември 2019 г. пък Blenders е оценена на 90 млн. долара, след като италианската компания Safilo Group обявява, че ще придобие 70% от компанията.

Как се започва бизнес с 2 000 долара заем?

“Бях инструктор по сърф. Прекарвах по девет часа на плажа и виждах хората и скъпите очила, които носеха,” казва 32-годишният сега Фишер. Той купувал своите слънчеви очила от веригата магазини Target, защото “не можел да си позволи очилата, които искал,” като Gucci, Oakley или Ray-Ban, чифт от които могат да струват стотици долари.

“Нямаше конкурент или марка, която е по средата и предлага готини, удобни и качествени слънчеви очила на достъпна цена,” казва той. Затова Фишер решава да се заеме със създаването на такива.

Идеята да започне собствен бизнес също мотивира Фишер, който в училище винаги изпитва проблеми, тъй като страда от дислексия. “В най-мрачните времена и когато сте на дъното, можете да създадете възможност,” казва той.

Така през 2011 г.Фишер основава Blenders заедно със своя съсед Блейк Дженсен, който е графичен дизайнер. Дженсен създава няколко примерни чифта слънчеви очила и двамата ги споделят във Facebook, за да потърсят обратна връзка.

“Вложих сериозни усилия, за да вкарам фенове в тази група във Facebook, като поканих всички роднини и приятели", казва Фишер за първото присъствие на компанията в социалните медии. Групата натрупва 1 500 последователи в рамките на няколко месеца. “Преди дори да разберем, събирахме стотици харесвания, а много хора ни поздравяваха за дизайна на очилата.”

Положителните реакции затвърждават идеята на Фишер и му дават увереността да поиска 2 000 долара на заем от своя съквартирант с обещанието да изплати заема с 25% лихва в рамките на шест месеца.

В продължение на осем месеца Фишер се опитва да превърне проектираните от него очила в реален продукт. Той проучва онлайн и търси в Google неща, като “как да намерим производител”, както и съвети за това как да преговаря.

След като намира производител, първата му поръчка е за 300 чифта слънчеви очила, които му струват 2 000 долара. Очилата били с черна рамка, червени детайли и запазената марка на компанията.

„Продадох само 10 чифта слънчеви очила“

През 2012 г. Фишер започва за първи път да продава Blenders. Той си наема щанд на панаир за предприемачи в Сан Диего, като им определя цена от около 20 долара чифта.

Тъй като се надява да продаде всичко, Фишер е изключително разочарован от факта, че продава само 10 чифта, което определя като “най-смиряващото преживяване.” Клиентите на панаира търсели различен тип рамки и по-свежи цветове.

“Когато си на 22 г. и току-що си се дипломирал си с нагласата, че ще превземеш света и всичко, което правиш, ще се превръща в злато и ще бъде лесно“, казва той. “Естествено, след това падаш по лице.”

Фишер почти се отказва, но след това получава съвет, който го кара да продължи. Някой му казва, че единственият начин да се провали е, ако спре.

След нов прилив на мотивация Фишер създава брандирани стикери, които лепи по улиците, за да се рекламира. Той продава очилата си за 20 долара на партита, концерти, фестивали или на плажа, докато дава уроци по сърф.

Междувременно, успява да завърже контакти с популярни диджеи и местни музиканти, които носят очилата Blenders безплатно, докато изпълняват музиката си.

Двамата студенти, които се изправиха срещу Coca-Cola и PepsiСтудентите Мирко Вийгерт и Лоренц Хампл решили да създадат собствена компания за безалкохолни напитки тип кола, но нямали никаква идея как се произвежда газираната напитка

“Всеки ден ходех до банката, за да внасям между 40 и 60 долара, които след това реинвестирах в компанията,” казва той. И въпреки че изпитва затруднения с парите, Фишер успява да изплати заема в рамките на шест месеца, както е обещал.

За да поддържа работата на компанията си обаче, неговата заплата винаги идва на последно място. “Отне ми две години, за да платя на себе си 1 000 долара,” казва Фишер, който продължава да работи като инструктор по сърф, за да може да плаща сметките си.

Въпреки това до лятото на 2012 г. Фишер вече е свършил парите. Затова прибягва до групово финансиране.

“Не знаехме нищо за инвеститорите, а това беше готин нов начин за набиране на средства", казва Фишер. Така заедно с Дженсен стартират 30-дневна кампания в сайта Indiegogo, където предлагат “свежи, поляризирани, дизайнерски слънчеви очила.”

В края на кампанията Blenders набира 7 000 долара от близо 200 души.

“По онова време това беше най-голямата сума пари, която някога бях виждал. Все едно имах 1 млн. долара. Усещането беше сякаш съм ударил джакпота,” казва Фишер, който използва парите, за да произведе още очила в различни цветове.

Големият успех в социалните медии

Продажбите на Blenders бавно нарастват и до края на 2012 г. компанията генерира около 8 000 долара приходи.

През 2013 г. Фишер започва да експериментира с използването на Instagram за реклама, като едновременно си общува с клиентите и се свързва с инфлуенсъри, които качват снимки на очилата Blenders в замяна на безплатен чифт.

Фишер успява да пусне снимки на известни диджеи, като Морган Пейдж и Седрик Жерве, на които те са с очила Blenders.

Известни музиканти, като Снуп Дог, пък носят очилата на концерти и различни събития. Спортисти, като сърфиста Лейки Питърсън, ги слагат по време на състезания.

“Привличахме много последователи и много внимание към продукта”, казва Фишер. Последователите им се увеличават от няколко хиляди на няколкостотин хиляди в рамките на няколко месеца (Blenders в момента има 484 000 последователи в Instagram) а продажбите тръгват нагоре.

През 2013 г. Blenders генерира шестцифрена сума приходи, които вече надхвърлят 1 млн. долара през 2015 г., след като Фишер добавя ски очила към продуктовата линия.

Въпреки това огромно постижение, Фишер казва, че никога не е отклонявал вниманието си от това “бизнесът да е в добро състояние и печеливш.”

“Нямаше някакво огромно празненство. По-скоро си казахме ‘Добре, минахме 1 милион долара продажби. Сега да стигнем до 5 милиона,’” казва Фишер.

През декември 2019 г. Blenders е оценена на 90 млн. долара, след като Safilo Group обяви, че ще придобие 70% от компанията, а Фишер ще остане главен изпълнителен директор и ще се фокусира върху производството и дистрибуцията на продуктите.

През 2019 г. Blenders генерира близо 41 млн. долара приходи.