Децата са забележително ефективни в научаването на езици – те попиват нови думи, структури на изречения и синтаксис много по-бързо от тийнейджърите и възрастните.

Защо обаче това е така?

Повечето проучвания досега, които се занимават с научаването на език, се фокусират върху различията в мозъка, докато ново изследване, публикувано в журнала Psychological Science, предполага, че децата се облагодетелстват не само от неврологичните предимства, но и от начина, по който възрастните им говорят.

"Отдавна знаем, че по много начини родителите разговарят с децата по-различно, отколкото с други възрастни, като например опростяват речта си, повтаряйки думи и удължавайки гласните звуци," казва съавторът на проучването Даниел Юровски.

"Това помага на малките деца да се запознаят с езика, но не знаехме дали способства по някакъв начин на ученето," казва Юровски, който е помощник-професор по психология в университет Карнеги Мелън.

Когато разговарят с деца, родителите говорят по-бавно, повишават тона на гласа си и използват опростени езикови конструкции. Възрастните също така преувеличават изказа и повтарят думите, пише електронното издание UPI.

Начинът на отглеждане на деца, който създава лидериДобрите намерения на вашите родители може да са повлияли негативно на вашето самочувствие, но има какво да направите по въпроса

С подобряването на владението на езика от страна на малките деца, родители приспособяват начина, по който общуват, използвайки по-големи думи и по-сложни структури на изреченията.

За повечето възрастни тези практики са сравнително естествени. Съзнателно или не, прогресията припомня по-целенасочения учебен процес, използван от учителите по математика.

"При учебния процес започвате с алгебра, след което преминавате на геометрия, преди да започнете да изучавате висша математика," казва Юровски.

"Хората разговарят с децата, използвайки същия тип структура, без да се замислят за това. Те следят колко знае детето им за езика и модифицират начина, по който говорят, така че децата да ги разбират," казва Юровски.

За новото проучване Юровски и неговите колеги разработили игра, която разкрива начините, по които родител напасват своя език към развитието на говора на малките деца.

В играта родителите на деца на възраст между 15 и 23 месеца трябвало да изберат едно от три животни.

Някои участници избирали измежду по-познати животни, като крави и котки, докато други избирали измежду животни, които е по-малко вероятно да са познати на децата, като пауни и леопарди.

Докато родителите и децата играели играта в естествена обстановка, учените наблюдавали начина, по който родителите говорят за животните, с които техните деца са запознати и животните, които не познават.

"Родителите имат невероятно точни познания за езиковите възможности на техните деца, защо те растат и се учат пред очите им," казва Юровски. "Тези резултати показват, че родителите използват тези свои познания за фина настройка на лингвистичната информация, което предоставят."

Учените наблюдавали как, когато говорят за непознати животни, родителите предоставят допълнително описание, което децата могат да разберат лесно.

Те също така отчитат, че родителите коригират в движение начина, по който общуват, в зависимост от нивото на разбиране, което демонстрират децата.

"Подходът на това проучване ни позволи да потвърдим идеи, които бяхме разработили въз основа на наблюденията на начина, по който общуват деца и родители у дома," казва Юровски.

"Открихме, че родителите не само използват това, което вече са знаели за познанията на децата си за езика преди проучването, но и че ако открият, че грешат, те променят начина, по който говорят за въпросното животно следващия път," казва Юровски.

Юровски и неговите колеги смятат, че работата им е полезна не само за родители и учители, но и за учени, които работят с алгоритми за машинно обучение.

"Тези резултати биха могли да ни помогнат да разберем как да мислим за езиковите системи за машинно обучение," твърди Юровски.

"В момента обучаваме езикови модели, като им даваме цялата дата, с която разполагаме наведнъж. Бихме се справили по-добре обаче, ако можем да им даваме подходящите данни в подходящото време, поддържайки точното ниво на трудност, за което са готови," обяснява той.