Защо едни цели постигаме с лекота, а други отлагаме?

822
Защо едни цели постигаме с лекота, а други отлагаме?

© pixabay.com

Ако не чувстваме, че се приближаваме към целта си и не виждаме съществени резултати, то това създава усещане за тревога.

Защо едни цели постигаме с лекота и удоволствие, а други постоянно отлагаме?

Потърсете отговора в мозъка

Ясната формулировка на една цел буквално променя структурата на мозъка, за да може да се държим по съответния начин и да усещаме, че се приближаваме към реализирането й. Нещата са простички. Можем да забележим само това, за което мислим. Колкото по-фокусирани са мислите ни, толкова по-отчетливо виждаме около себе си това, за което мислим.


Колкото по-силна емоция провокира желаната цел, толкова по-бързо и по-ефективно ще постигнем желаното. Този „медал“ има две страни.

Да поговорим за тъмната

Възприемането на целта от мозъка е сложен психологически инструмент, който влияе на чувствата, усещанията, реалността и на това, което мозъкът определя като реалност.

Точно така. Той не различава реалност от измислица. Ние сме си поставили нова цел. Мозъкът я е възприел като нова реалност. Щеше да бъде добре, ако нещата свършваха дотук. Но…

Новата поставена цел, осъзната от мозъка като реалност, променя неговото възприятие за нашата самоидентификация. Зададената цел мозъкът моментално „вшива“ в нашия нов образ. Постигането на целта става съществена част от представата за нас – и в това е проблемът.

Ако не постигнем целта, не усещаме, че се приближаване към нея, не виждаме съществени резултати, то новата самоидентификация престава да съответства на нашата реалност.

Това създава усещане за постоянна тревога и напрегнатост, а с времето – стрес. Мозъкът, защитавайки се от подобни преживявания, започва да възприема новата цел като заплаха и с всички способи ни пречи да се фокусираме върху нея, връщайки ни в обичайния, спокоен и най-важното – познат режим.

Събудете се и си задайте тези 3 въпросаСпрете да живеете на автопилот

Така ние постепенно се отказваме от целта, потапяйки се в комфортния отдавна установен начин на живот.

Какво да направим?

1. Не започвайте „нов живот“ по всички фронтове от понеделник нататък. Не променяйте веднага всичко. Колкото по-голяма е задачата за мозъка, толкова по-силно ще бъде съпротивлението.

Нека вашата голяма мечта се състои от малки конкретни стъпки за реализирането й. Колкото по-конкретно и точно си представяте желаното, толкова по-лесно ще ви е да го постигнете.

2. Не променяйте живота, променяйте конкретни навици, които ще ви помогнат постепенно да промените системата. Попитайте се:

  • Какво конкретно искам да направя по нов начин?
  • Как ще разбера, че действам по новите правила?
  • Как ще видя и почувствам резултатите?

3. Помогнете си, като поддържате своята мотивация за реализиране на поставената цел. Как? С помощта на честване на малките победи. Празнувайте всеки малък напредък.

4. Най-важното. Формулираната цел има силно влияние върху мозъка на този, който я е формирал. На автора. Това означава, че има нужда винаги да осъзнавате следното: това, което на ръководителя му се струва силна и мотивираща цел, невинаги представлява такава за другите членове на екипа.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg