Пандемията от COVID-19 преобърна повечето аспекти от ежедневието ни и, не на последно място, начина, по който работим. Тя донесе огромна несигурност за много хора по света и до загуба на милиони работни места.

Но за предприемачите кризисните времена всъщност могат да се окажат изключително добра възможност. Така смята авторът на бестселъра "The Lean Startup" Ерик Рийс, цитиран от CNBC.

Неговата книга, издадена през 2011 година, е продадена в над 1 милион копия по целия свят.

По думите на Рийс кризите са едни от най-подходящите моменти за стартиране на нов бизнес.

"Това е най-подходящият момент да започнете бизнеса си - когато всички са се втурнали към "изхода"", казва той.

Той припомня, че някои от най-успешните компании в историята са създадени именно по време или в навечерието на големи икономически и социални трусове, като Голямата депресия и Втората световна война - General Motors, IBM, Disney, Toyota and HP са само част от примерите.

"Ние на практика бяхме "родени" в кризата", разказва изпълнителният директор на Airbnb Брайън Чески, спомняйки си за началото на своята компания през 2008 година.

61% от фирмите у нас очакват, че ще оцелеятБългарска търговско-промишлена палата извърши серия от онлайн проучвания, свързани с въздействието на пандемията и оценката на мерките, предприети от правителството в икономическата сфера


Аргументите в подкрепа на тезата на Ерик Рийс са няколко, но основният е, че по време на криза цената на много от ресурсите за създаване на бизнес намалява - на труда, на имотите, на наемите и на много от дълготрайните активи.

Федералният резерв на САЩ вече свали лихвите по кредитите до рекордно ниски нива и предприе серия от мерки за стимулиране на бизнеса.

Другият ключов фактор е свързан с това, че след кризата хората за жадни за промяна. В настоящият момент това е валидно в особено голяма степен, тъй като много от политическите и корпоративните лидери не показаха, че са способни да се справят с предизвикателствата на глобалната пандемия.

"Колко институции по света се показаха като "склеротични" и неефективни? Колко компании предпочетоха да си "заровят главата в пясъка", вместо да помогнат на своите служители или на общностите, в които работят?", казва още Рийс.

Той смята, че това "дискредитиране" на лидерите нещо ужасно за човечеството, но в същото време предоставя изключителни възможности на предприемачите.