Критиките може да са нещо трудно за преглъщане. Според Рей Далио, основател на най-големия хеджфонд в света, обаче те не са нещо, от което човек трябва да бяга.

Всъщност, те трябва да бъдат приветствани, казва милиардерът инвеститор.

“Обожавам критиките,” казва ръководителят на Bridgewater Associates пред CNBC.

Защо? Ами, те ви дават възможност да подложите своите идеи на “стрестест” и да подобрите решенията си.

Това е схващане, до което Далио достига по трудния начин. През 1982 г. той предсказва на сляпо срив на пазара, въпреки че получава критики от своите скептици.

Този залог почти коства бизнеса на Далио — преживяване, което той описва като “болезнено смиряващо”, но което впоследствие оформя бъдещето му.

“Това е най-доброто нещо, което ми се е случвало,” казва Далио, “заедно с брака и раждането на децата ми.”

“То ме накара да се замислям: Как да знам, че съм прав?” продължава той. “Това промени подхода ми към живота. Исках да намирам възможно най-умните хора, които да не са съгласни с мен и да разбирам тяхната логика.”

В годините след това предприемачът Далио прави точно това и превръща обратната връзка в основен принцип на своя бизнес. Всъщност, това е фирмената култура, с която Bridgewater Associates стана известна.

Съгласно философията, която Далио нарича “меритокрация на идеите,” от служители се очаква открито да дават и да получават обратна връзка - добра или лоша, независимо от нивото или позицията им в компанията. Включително и на него, казва той.

“Всеки, с когото работя, винаги има правото да постави под въпрос каквото и да било, както и правото на мнение,” казва Далио.

Алтернативата да оставиш критиките неизказани не е от полза за никого, според него.

“Когато хората задържат лоши мисли в съзнанието си и не ги излагат на масата, това е много неефективно и много непродуктивно,” казва той.

“Нека имаме напълно открита комуникация. Ако искате една организация да бъде наистина успешна, тогава ви трябва реална меритокрация на идеите. Това е ключът към успеха на Bridgewater Associates”.