Около 20 години след първата им поява в небето изтребителите от пето поколение остават както най-модерните, така и най-редките самолети на въоръжение.

Едва четири модела от три държави - американските F-22 и F-35, китайският J-20 и руският Су-57 - са официално представените разработки от това поколение.

Сега обаче, много други държави са решени на всичко, за да имат свои собствени модели от следващото поколение. Повече от девет страни вече разработват самолети от шесто ниво, самостоятелно или в сътрудничество, съобщава Business Insider, като добавя, че въпреки че към момента за този тип програми се знае малко, мащабът на извършваната работа показва, че много страни очакват самолетите от шесто поколение да бъдат важна част от въоръжените им сили през следващите десетилетия.

Какво означазва пето и шесто поколение?

От медията правят сравнение между двете поколения бойни самолети. Най-общо казано, в групата от пето поколение влизат модели, чието разработване е започнало в края на 90-те години на ХХ или в началото на новия век, имат напълно нов дизайн в сравнение с реактивните самолети от четвърто поколение и наблягат на характеристики от типа „стелт“.

Концепцията за изтребители от шесто поколение все още е по-слабо дефинирана, тъй като не съществуват такива, освен неотдавна представеният бомбардировач B-21, който беше обявен за първия в света подобен самолет. Но за неговите възможности все още се знае малко.

Все пак съществува консенсус, че самолетите от шесто поколение ще имат редица нови или усъвършенствани характеристики, включително модулен дизайн, който позволява безпроблемно модернизиране, всеобхватни мрежови възможности, възможност за работа в безпилотен режим и, разбира се, добрата стара „стелт“ технология..

Производството на самолети с характеристики от пето поколение изисква напреднало технологично ноу-хау, развита индустриална база и, най-важното, огромни финансови инвестиции. Разработването и закупуването на F-35, например, се оценява на 412 млрд. долара, като в тази сума не са включени разходите за експлоатация и поддръжка.

В резултат на това повечето държави се придържат към моделите от четвърто поколение, купуват самолети от пето поколение от държава, която вече ги е разработила, или, в случая с F-35, допринасят за програмата, без да поемат по-голяма роля в разработването и производството.

Както и при самолетите от пето поколение, разработването на самолети от следващо ниво ще изисква големи инвестиции, така че много държави вече обединяват усилия, за да споделят разходите и да намалят времето за разработка.

Технологии 2023: Енергия от термоядрен синтез, е-самолети, повече сигналРазлични технологии ще трасират развитието на света през следващата година, някои от които разкриват нови хоризонти пред човечеството

NGAD и F/A-XX

В САЩ има два проекта за изтребители от шесто поколение - един за ВВС и един за ВМС. И двата официално се наричат Next Generation Air Dominance или NGAD, но самолетът на ВМС често е наричан и F/A-XX.

Проектите NGAD са строго секретни и за тях се знае малко – дори не е ясно кой ще ги строи или как ще изглеждат. Смята се, че Lockheed Martin, Northrup Grumman и Boeing се конкурират за изграждането на самолетите, като и трите компании са публикували илюстрации на самолети от шесто поколение.

Това, което се знае, посочват от Business Insider, е, че NGAD ще бъде нещо повече от нов изтребител. Това ще бъде семейство от системи, предназначени да осигурят доминираща позиция на САЩ във въздуха. Военновъздушните сили на САЩ признават, че разработват четири технологии за програмата, включително двигатели с променлив цикъл, нови композитни материали и нов набор от сензори - усъвършенстван радар, инфрачервени сензори и подобрени електрооптични камери.

NGAD включва и безпилотни самолети, които се разработват в допълнение към изтребителя от шесто поколение. Наречени Collaborative Combat Aircraft, те ще бъдат свързани в мрежа с изтребителя, който ще може да им възлага мисии, докато атакува други цели. Моделите ще имат и нови оръжия с голям обсег на действие като AIM-260.

F/A-XX ще има подобни характеристики, включително възможност за свързване в мрежа с безпилотни системи, което се вписва в целта на ВМС на САЩ 60% от бъдещите авиоотряди на самолетоносачите да бъдат безпилотни.

Очаква се NGAD да бъде на въоръжение до 2030 г. Военноморските сили на САЩ също се надяват F/A-XX да бъде на линия в рамките на това десетилетие.

FCAS/SCAF

Future Combat Air System е проект за изтребител от шесто поколение, обявен от Франция и Германия през 2017 г., към който през 2019 г. се присъединява и Испания.

FCAS, също както и американските проекти, възнамерява да постави новите изтребители – NGF, в средата на цялостна система за въздушно господство. Той ще има нов тип двигател, нови оръжейни системи, усъвършенствани сензори и стелт технологии, както и възможност за свързване с безпилотни самолети и облачни мрежи.

Изтребителят е предназначен да замени френските Rafales и Eurofighter Typhoon, които се експлоатират от Германия и Испания. Планира се и вариант за самолетоносач, който да се използва от Франция.

С приблизителна стойност от около 106 млрд. долара FCAS е една от най-големите съвместни европейски оръжейни програми в историята. Тя има за цел да предостави на европейците вариант за високотехнологичен стелт самолет, произведен в Европа, особено в светлината на увеличаването на покупките на F-35 от европейските държави.

Но програмата е изправена пред някои препятствия.

Първият полет на NGF се очакваше през 2027 г., като производството щеше да започне през 2030 г., а пълното въвеждане в експлоатация - през 2040 г. Но споровете между изпълнителите относно работното натоварване и статута на главен изпълнител попречиха на проекта да премине към следващата си фаза в продължение на две години.

Изглежда обаче, че проблемът вече е разрешен, след като на 16 декември те обявиха подписването на договор на стойност 3,4 млрд. долара, който им позволява да продължат работата си по проекта. Плановете са първите демонстрационни полети да бъдат факт до 2029 г.

Чистият водород – новото бойно поле за две суперсилиДвете водещи икономики вече инвестират стотици милиони в сферата

Tempest и F-X

NGF не е единственият европейски изтребител от шесто поколение, който е в процес на разработка. Tempest е проект на Обединеното кралство и Италия, който започва през 2015 г. и беше официално представен през 2018 г.

Изтребителят трябваше да бъде основният продукт на по-голяма британско-италианска програма, която също по съвпадение се нарича Future Combat Air System, но проектът беше преименуван на Global Combat Air Program на 9 декември, когато Япония обедини собствената си програма от шесто поколение F-X с Tempest.

Британските кралски военновъздушни сили заявиха, че Tempest ще разполага с множество усъвършенствани възможности, включително система за управление на полетите от следващо поколение, възможност за работа с безпилотни самолети, усъвършенствани сензори и мрежови възможности и дори "носима пилотска кабина", в която пилотите използват шлемове за виртуална реалност, за да управляват самолета чрез интерактивни дисплеи и контролни уреди.

Конструкторите искат също така изтребителят да може да носи оръжия, които все още не са разработени, като хиперзвукови ракети и такива с насочена енергия.

Япония, която вече закупи произведени в САЩ F-35, на свой ред започна работа по F-X, за да избегне зависимостта от чуждестранни доставчици. Самолетът е първият, който Япония се опитва да създаде сама от 27 години насам, и е предназначен да замени остарелите ѝ изтребители F-2, които трябва да излязат от употреба през 2030 г. Токио планираше да въведе F-X на въоръжение през 2035 г.

Плановете за японския изтребител включват управление на полета с оптични влакна, VR каски, усъвършенствани сензори и мрежови възможности. Япония разработва и безпилотни летателни апарати, наречени безпилотни самолети за бойна поддръжка, които ще бъдат управлявани от пилота на F-X.

Разработването и производство на самолетите от междуконтиненталната инициатива трябва да започне през 2025 г. На 18 юли британското министерство на отбраната обяви, че демонстрационния полет е планиран за 2027 г., а официалното представяне – за 2035 г.

Китай и Русия

Не е изненадващо, че никоя от програмите за изтребители от шесто поколение не е толкова потайна, колкото тези на Китай и Русия. През 2019 г. Уан Хайфън, главен конструктор на китайската държавна компания Chengdu Aircraft Industry Group, заяви, че Китай е започнал изследвания за създаване на изтребител от следващо поколение и че той може да се появи още през 2035 г.

Бъдещият изтребител се очаква да има възможности за управление на дронове, да използва изкуствен интелект и обемни сензори, както и да бъде въоръжен с оръжия с насочена енергия.

Генерал Марк Кели, ръководител на бойното командване на военновъздушните сили на САЩ, заяви през септември, че китайската разработка на самолети от шесто поколение върви "по план" и че американските и китайските конструктори имат сходни виждания за технологията от шесто поколение.

Още по-малко се знае за руската програма. В миналото Москва е обявявала проекти от "следващо поколение" или "шесто поколение", включително безпилотен изтребител през 2013 г. и още един през 2016 г.

През януари 2021 г. държавният конгломерат за военни технологии "Ростех" пък съобщи, че разработва заместител на МиГ-31 от следващо поколение, наречен "ПАК ДП". Той често е наричан и МиГ-41, но за неговите възможности и спецификации се знае малко.

Докато Китай прави големи инвестиции във военната авиация, възможностите на Русия да разработва самолети от следващо поколение може да се свият след нахлуването ѝ в Украйна. Работата по руския изтребител от пето поколение Су-57 вече е затруднена, а санкциите, наложени на Москва, вероятно ще затруднят руската аерокосмическа индустрия за години напред.