Ако сте интернет потребител в Европа, начинът по който ползвате платформи като Facebook и YouTube най-вероятно ще се промени драстично в идните години.

Европейският парламент одобри промени в правилата за авторско право, които не бяха пипани в продължение на близо две десетилетия.

Критиците на новата регулация обаче посочват, че интернет в рамките на ЕС е заплашен от безпрецедентна цензура, пише CNBC.

Одобрената Директива за авторското право в цифровия единен пазар е опит на ЕС да обнови законите си в отговор на променящата се информационна среда.

Новата директива, представена за първи път от Европейската комисия през 2016 година, съдържа два конкретни члена, които провокираха недоволство от страна на компании, активисти и потребители – това са член 11 и член 13 от документа (или 15 и 17, както е новата им номерация след измененията по проектодирективата).

Според законодателите в ЕС, член 11 има за цел да предоставят на новинарските организации повече защита по отношение на правото да получават справедливо заплащане за публикуването на техните материали в интернет.

Така услуги като Google News ще бъдат поставени под натиск, тъй като според новите правила, компаниите трябва да постигат лицензионни споразумения с медиите за да публикуват техни материали.

От Google посочиха, че могат да прекратят изцяло дейността на платфромите си за новини в рамките на Европа в резултат на новата регулация.

Но най-големи притеснения за потребители и компании генерира определяният за скандален член 13. Според досегашните правила, всеки носител на авторски права можеше да се обръща към технологичните компании, ако прецени, че някои е използвал негово произведение без разрешение. От своя страна, платформите имаха за задължение да премахват конкретното съдържание, ако се окаже, че авторските му права не са били зачетени.

Според новите правила, отговорността сега пада на самите технологични компании, които трябва да направят така, че платформите им да не допускат публикуването на съдържание с нарушени авторски права. Това може да доведе до поставянето на противоречиви филтъри, които проверяват автоматично всичко, което се публикува из различните платформи, като мемета, пародии, карикатури и прочее, блокирайки всяка публикация без уредени авторски права.

От своя страна, Европейският парламент посочва, че новата регулация позволява съдържание като мемета, GIF-ове, хиперлинкове и откъси от статии да подължат да се споделят свободно в интернет. Тези уточнения обаче не вдъхват доверие на всички критици на новите правила.

YouTube вече има система наречена Content ID, която използва алгоритъм, който засича и премахва съдържание с нарушени авторски права. Потребителите вече алармираха, че въпросната система е отворена за манипулации и злоупотреби, като добавянето на допълнителни филтъри само може да влоши ситуацията.

Убива ли ЕС свободата на словото в интернет? Европейският парламент вчера одобри нови правила за защита на авторските права в интернет, което постави огромни въпроси на масата.

Платформата за споделяне на видео на Google не е единственият недоволен от директивата на ЕС. Технологичната лобистка група EdiMA, която представлява компании като Facebook и Twitter, твърди, че регулацията засяга дейността на редица фирми от бранша – от сайтове като Amazon до такива като Tinder.

Вместо да се премахва само съдържанието с идентифицираното нарушение, на първо място доставчикът на услуги ще трябва да предотврати качването на това съдържание”, казва Кати Бери, адвокат по интелектуалната собственост в Linklaters.

"Следователно това би могло да има значителни последици за тези, които предоставят цифрови услуги в ЕС.", добавя тя.

Някои описват новата директива като битка между „Холивуд и Силициевата долина”.

Артистите и медийните компании посочват, че директивата е необходима, тъй като понасят загуби от свободното споделяне на тяхната интелектуална собственост из онлайн платформите.

Технологични гиганти като Google и Twitter смятат, че реформата ще доведе до повече щети, отколкото до добри практики.

От Google посочват, че новият закон ще „удари креативната и дигиталната икономика в Европа”, докато Twitter изразяват притеснение за евентуалното влияние над отворената и креативна природа на интернет.

Facebook пък заявяват, че ще работи с всички замесени страни за да приведе правилата си в съответствие с тези на държавите-членки на ЕС.

Следващата стъпка пред директивата е ратификация от Европейския съвет. Ако мине и този рунд, пред държавите от ЕС ще има срок от 2 години, за да решат как да имплементират новите правила.