Все по-често списъците за пазаруване, които хората си правят на лист хартия, вече са предварително известни на супермаркетите, които те посещават често.

Пазарските ни навици вече не са тайна, благодарение както на картите за лоялни клиенти, които показваме на касата, така и на нашите онлайн кошници, пише BBC.

Сега обаче все повече търговци на дребно използват изкуствения интелект (AI), за да се опитват автоматично да прогнозират и насърчават нашите много конкретни предпочитания и покупки, както никога досега.

Консултантът в сферата на търговията на дребно Даниел Бърк от Blick Rothenberg нарича това "светият Граал ... да изградиш профил на клиентите и да им предлагаш продукт, преди самите те да осъзнават, че това е нещото, което искат".

Така че следващият път, когато отскочите до кварталния магазин, за да купите нещо за хапване и бутилка вино в петък вечер, вероятно можете да обвините AI и компютър, който е научил всичко за вас, за решението.

Уил Бруум е основател на Ubamarket - британска компания, която създава приложение за пазаруване, което позволява на хората да плащат за различни артикули през телефоните си, да си правят списъци и да сканират продукти за техните съставки и алергени.

"Нашата AI система следи моделите в поведението на хората, а не техните покупки и колкото повече пазарувате, толкова повече AI знае какви видове продукти харесвате," казва той пред BBC.

Как протича първата среща между два робота?Блендърбот и Куки са чатботове, които си организираха импровизирана среща

"AI модулът е проектиран така, че не само да прави очевидното, но също така да се учи в движение и да действа изпреварващо. Той може да започне да изгражда една картина за това колко вероятно е да опитате различна марка или да си купите шоколад в събота."

Той също така може да предлага нещо, което Бруум нарича "хипер персонализирани оферти", като по-евтино вино в петък вечер.

Ubamarket изпитва затруднения с убеждаването на големите вериги супермаркети във Великобритания да започнат да използват приложението и затова сключва сделки с по-малки вериги магазини, сред които Spar, Co-op и Budgens, които традиционно не се свързват с високите технологии.

Използването на приложението остава слабо, но нараства, отчасти благодарение на пандемията от коронавирус, която намали желанието на хората да пипат пари или да се редят на опашки.

"С приложението открихме, че средно съдържанието на една пазарска кошница се увеличава с 20%, а хората, които го ползват, е три пъти по-вероятно да се върнат да пазаруват отново в този магазин," казва Брум.

В Германия берлински стартъп на име SO1 прави подобни неща с AI система за търговци на дребно. От компанията твърдят, че девет пъти повече хора купуват предложени от AI стоки, в сравнение с тези, предлагани на традиционни промоции, дори и ако отстъпките са с 30% по-малко.

Да получават оферти за стоки, които всъщност биха могли да искат да купят, вместо произволни купони, е страхотно за потребителите. Въпреки това Джени Тенисън, която оглавява британския Институт за отворени данни - организация, която се бори срещу злоупотребата с данни, остава предпазлива по отношение на огромните количества информация, която се събира за хората.

"Хората харесват да им се препоръчват продукти, но започват да изпитват дискомфорт, когато са тласкани или манипулирани да купуват определени неща въз основа на тяхна карикатура, а не на пълната сложност на тяхната личност," казва тя.

Според нея също така има и по-мащабни обществени проблеми, които поражда използването на AI в търговията на дребно.

"Трябва да попитаме колко справедливо и етично е събирането на данни. Например, на белите жени от средната класа се предлагат отстъпки от пресни зеленчуци, но те не се предлагат на някой, който наистина би могъл да се възползва от това?", казва още Тенисън.

"Това, което наистина трябва да разберем, е какъв ефект има събирането на данни и профилирането върху различните сектори от обществото. Дали хората са профилирани по раса, социално-икономически статус, сексуална ориентация?"

Онлайн гигантът Amazon също е много добре запознат със събирането на данни. Компанията притежава огромни количества информация за своите клиенти от онлайн покупките им и от своите продукти, като звънците Ring и говорителите Echo.

Сега компанията отваря и физически магазини, които са оборудвани с компютърни системи за визуално проследяване, зад които стои AI.

Това означава, че в магазините за хранителни продукти Amazon Go, които в момента са разположени на 27 места в САЩ, клиентите могат да пазаруват, без да общуват с човек или каса.

Те просто доближават телефоните си до скенера на входа на магазина, вземат каквото искат да купят, след което просто си излизат. AI следи всичко това, разбира се, и праща сметката накрая.

Първите магазини Amazon Go бяха малки обекти заради скъпо струващото оборудване и сензори, но компанията постепенно отваря все по-големи физически магазини.

Amazon също така работи по технология за супермаркети, която не налага оборудването на магазините с толкова скъпи системи. Тук идват на помощ умните колички за пазаруване Dash Cart, които са оборудвани с различни сензори и засичат и таксуват това, което поставяте в тях.

В магазина в Лос Анджелис, където се тества тази технология, има специална бърза каса, на която, разбира се, няма касиер.

Друга щатска верига за търговия на дребно - Kroger, експериментира с умни рафтове, оборудвани с LCD дисплеи, които показват съдържание, имащо за цел да привлече клиентите към тях. Някои дисплеи предлагат оферти и персонализирано съдържание, като се свързват чрез Bluetooth с приложения на телефоните на клиентите.

Вече ще можем да търсим песни в Google с тананиканеНа всички ни се е случвало някоя песен да се забие в съзнанието ни, но да не можем да си спомним достатъчно текст от нея, така че да я потърсим. Google вече има решение – да търсим чрез тананикане

Повече от три четвърти от големите вериги за търговия на дребно в света вече имат AI системи или планират да инсталират такива преди края на годината, според проучване на Gartner.

Анализаторът на компанията Сандийп Уни казва, че глобалната пандемия е ускорила тази тенденция, защото е променила драстично навиците на потребителите.

"Хората купуваха панически и се фокусираха върху важните стоки, което от своя страна създаде огромен дисбаланс по отношение на търсенето и предлагането," казва той. "Това означаваше, че някои рафтове се изпразваха, а прогнозирането на търсенето изведнъж спря да работи."

Щатската компания Afresh създава базирани на AI системи за доставки за супермаркети, с които те могат да планират по най-добрия начин стоковите си запаси.

Основателят на Afresh Мат Шварц казва, че персоналът трябва да обучи AI системите за ключови събития в календара, като например отминалия наскоро празник Хелоуин.

"В исторически план вземането под внимание на неща, като празници и други събития, е едно от най-големите предизвикателства за AI," казва той.

"Не можем напълно да изключим хората. AI може да предложи 20 кашона с тикви за октомври, а хората да коригират това, ако има нужда."