"Ние се съгласяваме да предоставим на тези компании собствеността върху живота си, а те се облагодетелстват," казва пред BBC Едуард Армстронг, копирайтър на свободна практика и консултант от Нюкясъл, който сега живее в Лондон.

Той се е отказал от използването на услугите на интернет гиганти, като Google и Facebook, и ползва по-малки техни конкуренти, които обещават по-голяма неприкосновеност на личните данни.

„Не се чувствам комфортно по отношение на властта, с която разполагат основните доставчици на услуги, като Google и Facebook. Мислим, че всичко е безплатно, но цената са нашите данни и поверителността," казва той.

Ако Google знае всичко, което сте търсили, компанията има подробен каталог на вашите интереси, надежди и страхове. Facebook знае кои са вашите приятели, какво харесвате и за какво говорите онлайн.

Скандалите със злоупотреба с лични данни породиха опасения относно властта, която тази информация носи. Facebook отнесе глоба в размер на 5 млрд. долара за участието й в скандала с Cambridge Analytica.

Опасенията нарастват. Проучване на базираната във Вашингтон дигитална агенция Rad Campaign и компанията за анализ на данни Lincoln Park Strategies разкрива, че трима на всеки петима участници в САЩ нямат доверие на социалните медии, когато става въпрос за защита на тяхната поверителност.

На фона на цялото това недоверие някои виждат възможности. Има ли търсене за търсачка, която не съхранява данни?

DuckDuckGo е основана през 2008 г. от Габриел Уайнберг, който искал да създаде нова търсачка с по-добри резултати и по-малко спам.

Търсачката, която има по около 50 милиона търсения дневно, работи по същия начин като Google, но има политика да не съхранява или споделя лична информация.

"Ние споделяме най-личната си информация с търсачките – финансова, медицинска и т.н., като тази информация трябва да бъде лична, а не да се използва за профилиране или таргетиране," казва директорът по комуникациите в компанията Даниел Дейвис.

"Хората заслужават лична алтернатива на услугите, които използват. Те заслужават опростени инструменти, които ги овластяват да си върнат поверителността без никакви компромиси.

Търсенето в DuckDuckGo черпи своите резултати от различни източници, така че можем да предоставим адекватни резултати, без да съхраняваме история на търсенето или профили на потребители."

DuckDuckGo може да се ползва безплатно и печели парите си от реклама, но рекламите, които показва, не се базират на историята на вашите търсения или поведение. Ако търсите "кола" в DuckDuckGo, може да видите реклама, свързана с коли, но тя няма да е повлияна от нищо, което сте търсили в миналото.

"Смятаме, че интернет не трябва да е толкова страховит и че получаването на поверителността, която човек заслужава онлайн, трябва да е толкова просто, колкото все едно да си пуснеш щорите," казва Дейвис. "Ние даваме пример и се надяваме и други да ни последват."

И те го правят. ProtonMail се превърна в най-големия доставчик на криптирани имейл услуги с 20 милиона потребители.

Имейлите в ProtonMail се криптират автоматично, което означава, че съобщенията са видими само за подателя и получателя.

"Тези съобщения се криптират, преди да достигнат до нашите сървъри, което означава, че дори ние не можем да ги прочетем!" казва основателят на ProtonMail Анди Йен.

"Това също така означава, че данните на потребителите са в безопасност, дори и при пробив на сървърите на ProtonMail, тъй като няма използваеми данни, които да могат да бъдат откраднати."

ProtonMail също е безплатна за ползване и печели парите си, като начислява такси за ъпгрейди и допълнително пространство.

Тя вече е толкова популярна, че доведе до създаването на още една услуга - ProtonVPN, която позволява на потребителите да сърфират сигурно в интернет.

Подобна услуга е и браузърът Brave, който блокира следенето и профилирането на потребителите, защитава поверителността им и ускорява сърфирането в интернет.

Браузърът печели пари от реклама, но потребителите имат възможността да пренасочат част от тези средства към любимите си сайтове.

От Brave твърдят, че имат 8.7 милиона активни потребители месечно, а главният продуктов директор Дейвид Темкин смята, че този брой единствено ще расте, тъй като все повече хора осъзнават "отрицателните ефекти от икономиката на следенето".

Въпреки алтернативите, Facebook расте с още по-бързи темпове, като достигна 2.45 милиарда потребители месечно през третото тримесечие на 2019 г. WhatsApp, която е собственост на Facebook, както и Google, също увеличават потребителските си бази.

Не е лесно човек да обърне гръб на такива услуги, казва Армстронг, добавяйки, че повечето от неговите познати все още ги използват.

"Аз използвам ProtonMail вместо Gmail; DuckDuckGo вместо Google Search; Firefox за браузър вместо Chrome; както и Signal вместо WhatsApp," казва той.

"Реакцията обикновено е, че на приятелите ми не им пука. Те са доволни от основните услуги. Убедих приятелката ми да използваме чат приложението Slack, но тя използва WhatsApp, за да комуникира с всички нейни приятели," казва той.

Армстронг се надява, че това ще се промени с времето.