Оказва се, че миналата година китайският автомобилен производител BYD изпреварва Tesla с голяма разлика на терена на електромобилите, благодарение на по-евтините си модели.

Според South China Morning Post BYD е станал най-големият производител на електромобили в света, но само ако се отчитат продажбите на изцяло електрически и хибридни модели.

Електрическите автомобили на BYD все повече се налагат в Китай и по този начин подкопават позициите на чуждестранни и местни конкуренти, включително Tesla и NIO.

Продажбите на напълно електрически автомобили на BYD постоянно нарастват, най-вече на местния си пазар - през 2022 г. BYD е продала над 911 000 електромобила в световен мащаб и над 946 000 хибрида.

Няколко рекорда не помогнаха на Tesla да изпълни плана си за 2022Компанията обяви годишен рекорд от 1,3 млн. доставени автомобила, но и това не успя да отговори на предварително поетите ангажименти

Най-важното за производителя е, че отбелязва рязък скок в популярността си въпреки проблемиете, свързани с антиковид ограниченията в страната, които се отразяват негативно на продажбите. Според анализаторите обаче бумът на продажбите на автомобилния производител подчертават факта, че икономическата ситуация тласка потребителите към по-евтини електромобили, местно производство, вместо към Tesla, например.

Междувременно американската компания е продала над 1,3 млн. напълно електрически автомобила в световен мащаб. Това технически прави BYD най-големият производител на електромобили в света, но с едно уточнение - Tesla не произвежда хибриди.

По важното в случая обаче е, че статистиката гарантира на BYD важна роля в автомобилния пазар на бъдещето. Компанията също така произвежда батерии и е един от основните доставчици на Tesla, което означава, че в един момент може да предложи същото качество на значително по ниски цени от американския гигант в електрическата мобилност.

Повечето модели на BYD се продават на цени между 100 000 и 200 000 юана (29 000 долара), което е значителноп по-изгодно от офертите на Tesla и други конкуренти като Nio и Xpeng, чиито наситени с технологии модели се продават за над 300 000 юана.

"Електромобилите на цена под 200 000 юана са популярни сред потребителите с „бели якички“, които искат да спестят пари", казва Тиан Маовей, мениджър продажби в шанхайската компания Yiyou Auto Service. "На вътрешния пазар електрическите и хибридните автомобили на BYD се продават лесно, тъй като са оборудвани с високопроизводителни батерии, за които се смята, че са толкова добри, колкото и тези, използвани от водещите производители."

BYD всъщност започва живота си като производител на батерии, което дава на компанията предимство при производството на електрически автомобили. Тя е един от пионерите в производството на литиево-желязно-фосфатните батерии в Китай, като според специалистите нейните акумулатори са по-енергийно плътни и по-устойчиви на прегряване от тези на конкурентните производители.

С по-добри акумулатори и по-ниска цена не е изненада, че BYD продава повече автомобили от конкурентите си като цяло. В резултат на това на сметката на компанията отиват повече от 1/3 от 6,4 милиона така наречени "новоенергийни превозни средства", продадени в Китай през 2022 г. Засега Tesla все още е крал на напълно електрическите автомобили, но BYD показва, че това може да се промени съвсем скоро.