55% от българите правят зимнина, половин милион са клали прасе

1033
55% от българите правят зимнина, половин милион са клали прасе

© Pixabay

Половината от българите участват в отглеждането и приготвянето на домашни продукти, сочи проучване на социологическа агенция „Тренд“, направено по поръчка на вестник „24 часа“.

83% посочват, че консумират домашно приготвени продукти, защото смятат, че са по-качествени от тези в магазина. Близо 2 млн. и 200 хил. българи (53%) отговарят, че консумират домашни алкохолни напитки.

51% от българите посочват, че са участвали в бране/събиране на реколта. Близо всеки пети е взимал участие във варенето на домашен алкохол, а 660 хил. сънародници (12%) - в коленето на прасе.


79% консумират домашно приготвени или отгледани продукти спрямо 20%, които не консумират. Данните показват, че с повишаване на възрастта нараства и делът на консумиращите домашни продукти.

В малките градове и селата процентът на консумиращите домашно продукти е по-висок, в сравнение с областните градове и столицата.

Най-често консумираните домашни продукти са туршия с 32%, компоти – 28%, зеленчукови консерви – 25%. Сред предпочитаните домашни продукти от българите са още лютеница, сладко, кисело зеле, ракия, месо, яйца, млечни продукти и т.н.

Половината от българите декларират, че участват в отглеждането/приготвянето на домашни продукти, а 49% посочват, че не участват. С нарастването на възрастта се увеличава делът на хората, които участват в тези процеси.

81% от живеещите в селата посочват, че участват в отглеждането/приготвянето на домашни продукти. В столицата този дял е 25%.

В проучването са тествани различни твърдения, свързани с домашно приготвени продукти. 83% посочват, че консумират домашно приготвени продукти, защото смятат, че са по-качествени от тези в магазина, а едва 8% не са съгласни с това.

Отново в контекста на качеството на домашната храна, то 81% споделят, че консумират домашно приготвена храна, защото знаят какво съдържа.

За близо две трети от българите консумацията на домашно приготвени продукти е свързана с факта, че излиза по-евтино. За 27% това не е определящ фактор.

76% консумират домашни продукти, защото им напомнят за вкуса от детството. 12% не са съгласни. Най-младите в по-голям дял, в сравнение с другите възрастови групи, посочват, че не са съгласни.

Близо три четвърти посочват, че консумират такива продукти, защото има от къде да ги вземат/кой да им ги произведе. Делът в столицата е по-малък (50%) в сравнение с останалите населени места.

55% от българите посочват, че си приготвят зимнина, а 43% - че не си. Отново в селата и малките градове делът на приготвящите е по-висок. В столицата 33% посочват, че си приготвят зимнина. С увеличаване на възрастта се увеличава делът на участващите в този процес.

От зимнината, която приготвят, в най-голям дял са компотите – 48%, туршия – 46%, лютеница/кьопоолу/айвар/лютика – 30%, кисело зеле – 28%. Други продукти, които са предпочитани от българите за зимнина, са сладка, печени чушки, кисели краставички, консерви, колбаси, плодове и др.

53% посочват, че консумират домашни алкохолни напитки, а 46% – не консумират. 59% от консумиращите домашни напитки посочват, че консумират ракия, 29% домашно червено вино, а 11% бяло вино.

В проучването е зададен и въпрос, свързан с практикуването на дейности, като събиране на реколта, садене, колене на прасе и т.н.

51% от българите посочват, че са участвали в бране/събиране на реколта, а 44% в садене. По 42% са съответно дяловете, свързани с обръщане на земя/копаене/прекопаване, както и с отглеждане на градински продукти.

18% са участвали във варенето на домашен алкохол. 660 хил. българи са участвали в дейности, свързани с коленето на прасе. С най-нисък дял от тестваните опции е доенето на добитък, за което само 7% от българите посочват, че не им е чуждо и са го правили.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg