2010 - годината на моловете

3783
2010 - годината на моловете

Изминалата година ще бъде запомнена като годината на молове в България, коментират от King Sturge в своя доклад относно състоянието на имота на търговски площи у нас.

„Рядко се случва една страна да стане свидетели на отваряне на толкова много нови търговски центрове в рамките на подобен кратък период", коментират от агенцията.

Ръстът в обема на новите търговски площи на годишна база за 2010 г. е почти 5 пъти спрямо 2009 г. Общо 346 300 кв. м в 10 нови търговски центъра са излезли на пазара през изминалата година. За сравнение за целия период 2006-2009 г. новото предлагане в сегмента беше 211 200 кв. м.

Основната част от новите търговски центрове е била съсредоточена в столицата София, където се намира и най-голяма част от населението.

Столицата е била мястото на откриването на първия търговски център в страната през 2006 година и след липса на нови центрове в продължение на един значителен период от време, през изминалата година са били открити два нови такива.

Към момента в София има четири нови проекта в процес на изграждане и три, които са в процес на планиране. Градът разполага с едва 30% от общите търговски площи в цялата страна.

Новите търговски центрове открити през 2010 година - Сердика Център и The Mall се отличават с почти пълна заетост и с привличането на нови големи търговци включващи имена като GAP, Zara и Peek & Cloppenburg на български пазар.

В исторически план търговските центрове в България се отличават с високо ниво на заетост, като то възлиза на нива над 95% за търговските центрове пуснати преди 2008-ма година.

Преди излизането на двата най-големи търговски центъра в София, старите молове, като ЦУМ, Mall of Sofia и Сити Център се радваха на широка популярност.

Следствие на кризата обаче, както и на разкриването на нови значителни по обем търговски площи старите центрове регистрираха значителен спад в посещаемостта си, с изключение в известна степен на Mall of Sofia.

Търговският център Сити Център до голяма степен се облагодетелства от добрата си локация, докато ЦУМ продължава да се радва на ниска посещаемост и бе най-силно засегнат от новите търговски центрове. В момента той страда от относително ниско ниво на заетост.

В същото време новите проекти в процес на изграждане продължават да се борят с несигурността за своя успех и това дали ще бъдат завършени следствие на трудностите, които изпитват част от предприемачите в момент на криза.

Сред моловете в процес на изграждане, този на булевард България е разположен на стратегическо място, с бърза връзка към центъра и лесен достъп до някои от най-богатите квартали на града, коментират от агенцията.

В търговския център вече са влезли компании като Carrefour, GAP и Technomarket.

Четирите проекта, които са в процес на изграждане, се очаква да добавят нови 204 000 кв. м. търговски площи, към настоящите 206 371 кв. м. Тези, които все още са в начален стадий на изграждане, а бъдещето им е крайно неясно, са за нови 226 534 кв. м.

По отношение на наемите, нива от над 28 евро на квадратен метър са вече в историята на фона на разкритите нови търговски площи.

Средните нива на наемите в търговските центрове към настоящия момент са около 20 евро за квадратен метър за новите търговски центрове и 26 евро за квадратен метър за по-старите, които бяха обект на преговори за намаление.

От агенцията не очакват да станем свидетели на по-нататъшно понижение в наемните нива през тази година, преди старта на нови проекти през 2012 и 2013 година.

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

На фокус

Иновативни технологии за интелигентно почистване на подове у дома

Новата прахосмукачка-робот Roomba i7+ не само обича, но е и...