Изминалата година ще бъде запомнена като годината на молове в България, коментират от King Sturge в своя доклад относно състоянието на имота на търговски площи у нас.

„Рядко се случва една страна да стане свидетели на отваряне на толкова много нови търговски центрове в рамките на подобен кратък период", коментират от агенцията.

Ръстът в обема на новите търговски площи на годишна база за 2010 г. е почти 5 пъти спрямо 2009 г. Общо 346 300 кв. м в 10 нови търговски центъра са излезли на пазара през изминалата година. За сравнение за целия период 2006-2009 г. новото предлагане в сегмента беше 211 200 кв. м.

Основната част от новите търговски центрове е била съсредоточена в столицата София, където се намира и най-голяма част от населението.

Столицата е била мястото на откриването на първия търговски център в страната през 2006 година и след липса на нови центрове в продължение на един значителен период от време, през изминалата година са били открити два нови такива.

Към момента в София има четири нови проекта в процес на изграждане и три, които са в процес на планиране. Градът разполага с едва 30% от общите търговски площи в цялата страна.

Новите търговски центрове открити през 2010 година - Сердика Център и The Mall се отличават с почти пълна заетост и с привличането на нови големи търговци включващи имена като GAP, Zara и Peek & Cloppenburg на български пазар.

В исторически план търговските центрове в България се отличават с високо ниво на заетост, като то възлиза на нива над 95% за търговските центрове пуснати преди 2008-ма година.

Преди излизането на двата най-големи търговски центъра в София, старите молове, като ЦУМ, Mall of Sofia и Сити Център се радваха на широка популярност.

Следствие на кризата обаче, както и на разкриването на нови значителни по обем търговски площи старите центрове регистрираха значителен спад в посещаемостта си, с изключение в известна степен на Mall of Sofia.

Търговският център Сити Център до голяма степен се облагодетелства от добрата си локация, докато ЦУМ продължава да се радва на ниска посещаемост и бе най-силно засегнат от новите търговски центрове. В момента той страда от относително ниско ниво на заетост.

В същото време новите проекти в процес на изграждане продължават да се борят с несигурността за своя успех и това дали ще бъдат завършени следствие на трудностите, които изпитват част от предприемачите в момент на криза.

Сред моловете в процес на изграждане, този на булевард България е разположен на стратегическо място, с бърза връзка към центъра и лесен достъп до някои от най-богатите квартали на града, коментират от агенцията.

В търговския център вече са влезли компании като Carrefour, GAP и Technomarket.

Четирите проекта, които са в процес на изграждане, се очаква да добавят нови 204 000 кв. м. търговски площи, към настоящите 206 371 кв. м. Тези, които все още са в начален стадий на изграждане, а бъдещето им е крайно неясно, са за нови 226 534 кв. м.

По отношение на наемите, нива от над 28 евро на квадратен метър са вече в историята на фона на разкритите нови търговски площи.

Средните нива на наемите в търговските центрове към настоящия момент са около 20 евро за квадратен метър за новите търговски центрове и 26 евро за квадратен метър за по-старите, които бяха обект на преговори за намаление.

От агенцията не очакват да станем свидетели на по-нататъшно понижение в наемните нива през тази година, преди старта на нови проекти през 2012 и 2013 година.