Монбат, Стара планина и Софарма са трите публични компании, сред търгуваните на Официалния пазар на Българска фондова борса дружества, които поддържат най-добрите електронни страници в Интернет пространството. Това сочат резултатите от второто годишно проучване на БФБ сред компаниите на Официален пазар, проследяващо състоянието и развитието на уеб страниците на 22-те дружества, чиито ценни книжа се търгуват там.

Данните от изследването бяха оповестени от Илиян Димитров, главен експерт в дирекция „Корпоративно развитие" в БФБ, на провеждащата се в Гранд Хотел София „Годишна IR конференция 2010", организирана от Асоциацията на директорите за връзка с инвеститорите в България. Profit.bg е медиен партньор на събитието. Данните на изследването са към 10 май 2010 г.

Както вече стана въпрос, споменатите по-горе компании се доближават най-много до максималните 100 точки, които едно дружество може да събере. Така например, балът на Монбат е 90, при 85 преди година. Подобрение в показателя има и при Стара планина Холд, като за година точките растат от 80 на 87 по последни данни. Ръстът при Софарма е от 77 бал, на актуалните 86.

Останалите компании, които бяха отличени с добро присъствие в Интернет пространството са Оргахим (81 точки, при 77 за 2009 г.), КТБ (77 точки, при 66 година по-рано) и Индустриален холдинг България (75 точки, при 70 за 2009 г.).

Илиян Димитров посочи още, че като цяло 11 от най-представителните на БФБ публични компании покриват 70 на сто от критериите в изследването. А критериите, според които се оценяват дружествата, са 17.

Първият основен критерий е наличието на електронна страница. Изследването показва, че всички 22 дружества, обект на проучването, имат българска версия на страницата си, като версия на английски език поддържат 19, при 18 през 2009 г.

Илиян Димитров посочи, че страниците са лесно откриваеми при употреба на различни „търсачки".

Само четири са обаче компаниите, които декларират модул RSS, а девет имат брояч на посещенията в сайта. Препратки към търговията с акции на БФБ имат 11 от дружествата.

По отношение на „навигацията" 17 (16 преди година) компании отчитат наличие на отделна секция за връзка с инвеститорите на български език, а английските версии растат с две на 14.

Що се отнася до оповестяването на годишните отчети на страниците на български език ги предоставят 17 дружества, а девет и на английски. Тук експертът направи уточнение, че данните са към 10 май, поради което отражение върху показанията оказва моментът, към който са събрани данните.

Едва шест дружества са предоставили информация на сайтовете си за одиторите на дружеството, при 3 година по-рано. На английски език бройката е още по-малка, като в случая дружествата нарастват от 1 на 3.

Странното в случая, че не всички публични компании са предоставили на официалната си страница информация за самото дружество, като история, структура, предмет на дейност и др. - 21 дружества. Тези данни са налични и на английски език на сайтовете на 16 фирми, при 15 през 2009 г.

Цялостно изследване на АДВИБ и БФБ предстои да се публикува през следващите дни, като всеки, който желае ще може да се запознае с всички резултати по въпросника.

„Наблюдава се подобрение в почти всички отделни секции на въпросника," отчете Илиян Димитров. „И все пак, с изключение на някои компании от Официален пазар, уеб страниците се нуждаят от още подобрения, за да отговорят на всички изисквания на акционерите".

На конференцията бе направено предложение обхватът на проучваните компании да излезе и извън рамките на Официален пазар, за да се насочи и към всички публични дружества, декларирали спазването на Националния кодекс за корпоративно управление, които към момента са към 40 компании. Промяната може да влезе в сила още в следващото проучване.