Държавният превозвач на Дубай - Emirates, иска да придобие работещата на загуба Etihad, пише Bloomberg, позовавайки се на източници, близки до компанията. Евентуална сделка би създала най-голямата авиокомпания в света по брой на обслужените пътници.

Съгласно преговорите, които са в предварителна фаза, Emirates ще придобие основния бизнес на базираната в Абу Даби Etihad, която пък ще запази подразделението си за поддръжка, според същите източници, пожелали анонимност. Въпреки всичко преговорите може да пропаднат.

Двете авиокомпании първоначално отказаха коментар, а впоследствие отрекоха да водят преговори. Ако обаче в крайна сметка се стигне до сделка, общата компания ще бъде по-голяма от American Airlines Group Inc., която има пазарна капитализация от 19.2 млрд. долара.

Евентуална сделка обаче ще трябва да получи благословията на ръководители на най-големите емирства в ОАЕ. За Абу Даби, която притежава 6% от световните петролни резерви, това би ускорило усилията за преструктуриране на държавните компании вследствие на адаптирането към по-ниските цени на петрола.

В исторически план компаниите са врагове, като съответните им хъбове се конкурират за привличането на едни и същи пътници, които пътуват между Азия и Запада.

Председателят на Emirates шейх Ахмед бин Саед Ал Макрум и президентът на компанията Тим Кларк и преди са отричали евентуално сливане.

Ако то стане факт обаче, би било поредното доказателство за консолидацията на бизнеса между отделните емирства с цел засилване на конкурентоспособността. Компании от Абу Даби и Дубай сформираха Emirates Global Aluminium - един от най-големите производители на алуминий, чрез сливане на стойност 15 млрд. долара през 2013 г.

Двете емирства също така обмислят сливане на фондовите си борси. Правителството на Дубай също така стои зад решението на Emirates да си сътрудничи с местния нискотарифен превозвач FlyDubai.

Какво сервират по време на най-дългия полет в света?За пътуването от 18 часа и 45 минути Singapore Airlines си партнира с експерти по хранене и здраве, за да създаде уелнес меню специално за полета.


Etihad свива дейността си след провала на стратегията на компанията да инвестира в изпитващи затруднения чуждестранни превозвачи с цел насочване на по-голям трафик през Абу Даби. Един от тези превозвачи - Air Berlin Plc, фалира през миналата година, а италианската Alitalia подаде заявление за съдебна защита от кредитори.

Дейността на Etihad също бе подложена на натиск, след като понижението в цената на петрола доведе до спад в пътуванията в страните, чиито икономики разчитат на суровината. Това доведе до 1.52 млрд. долара загуба на Etihad за 2017 г., с което загубите й за последните две години вече достигат почти 3.5 млрд. долара.

От рейтинговата агенция Fitch Ratings обявиха миналия месец, че очакват Etihad да продължи да бъде на загуба до 2022 г.

Emirates също изпита затруднения след икономическия спад в Персийския залив, но бързо се възстанови, след като цената на петрола и местните икономики тръгнаха нагоре, като нетната й печалба скочи с две трети, до 4.11 млрд. дирхама (1.12 лрд. долара) за финансовата година, приключила на 31 март.

В Etihad главният изпълнителен директор Тони Дъглас, който пое поста през януари, се отказва от по-слабите маршрути и ограничава броя на самолетите, за да намали разходите и да увеличи приходите и паричните потоци.

Обединяването на двете авиокомпании обаче няма да е лесно заради дублирането на маршрутите от техните бази в Дубай и Абу Даби. И двете се опитват да се възползват от стратегическото разположение на региона като глобален кръстопът, но за да се извлече максимална полза от този модел, полетите трябва да са концентрирани през един хъб.

Emirates, която разполага с най-много самолети Airbus A380, допълнени от по-малките Boeing 777, вече е далеч по-голяма компания от Etihad. Въпреки това предоставянето на компанията от Абу Даби на отговорността за обслужването на определени пазари може да постави под заплаха собствения й успех.

Евентуалната обединена компания ще изпревари лидера в индустрията American Airlines, според последните данни от IATA. Засега обаче не е ясно каква част от дейността на Etihad може да бъде ограничена.

Emirates вече е най-голямата авиокомпания в света по обслужване на международни маршрути, както и четвъртата най-голяма като цяло, според IATA, нареждайки се след трите водещи щатски превозвача.