Преди близо четири години смъртта на милиардера Бернардо Капроти сложи началото на семейна битка за неговото завещание и контрола над Esselunga - италианската верига супермаркети, която той основава през 1957 г. с Нелсън Рокфелер (преди той да стана губернатор на щата Ню Йорк).

С избирането й за президент на Esselunga на 30 юни, дъщерята на Бернардо - Марина Капротиь затвърди контрола си над оценяваната на 9.3 млрд. долара непублична компания, която доминира в сектора на търговията с храни на дребно в Северна Италия.

Това е сделка, сключена в края на март, която в най-накрая постави 100% от компанията в ръцете на Марина и нейната майка Джулиана Капроти. В завещанието си Бернардо Капроти беше оставил 70% от компанията на Марина и Джулиана - неговата втора съпруга, като останалите 30% бяха завещани на децата му от първия брак Джузепе и Виолета.

След няколого години на преговори и арбитраж, Марина и Джулиана сключват споразумение на 21 май да купят дела на Джузепе и Виолета за 1.85 млрд. евро, което оценява цялата компания на 6.2 млрд. евро.

Те вероятно са милиардерки и преди сделка, но от Forbes изчисляват, че в момента всяка от тях разполага с по около 1.5 млрд. долара, след приспадане на дълга, използван за частичното финансиране на сделката.

Esselunga е една от най-големите хранителни вериги в Италия. Компанията има 159 магазина и приключи 2019 г. с нетна печалба в размер на 276 млн. евро. При смъртта си Бернардно Капроти е разполагал с лично състояние в размер на 2.6 млрд. долара.

От тогава продажбите на компанията са нараснали с близо 8%, подсилени от отварянето на нови магазини на пазари, като Рим и Генуа, които са извън традиционната база на компанията в Северна Италия.

След като COVID-19 затвори магазините в Италия по-рано през годината, Esselunga започна да предлага безплатни онлайн доставки за клиенти над 65 г. и предостави над 600 млн. долара финансиране на своите доставчици, за да си гарантира, че ще може да задоволи нарасналото търсене на хранителни продукти.

Потайният милиардер зад марката NutellaДжовани Фереро натрупа състояние от 32 млрд. долара благодарение на марки, като Tic Tac, Butterfingers, Nutella и Ferrero Rocher

Марина Капроти е първият член на фамилията Капроти, който поема управлението на компанията след смъртта на баща й, който я оглавяваше от създаването й през 1957 г.

Историята на компанията прилича повече на история на технологичен стартъп, тъй като Esselunga води началото си от гараж в Милано, след като Бернардо се обажда на американския бизнесмен и политик Нелсън Рокфелер (втория син на Джон Д. Рокфелер), който обмисля да започне бизнес с един от конкурентите на Капроти, и го убеждава да изгради един от първите супермаркети в Италия.

Веригата бързо набира популярност в Северна Италия. Капроти купува дела на Рокфелер в началото на 60-те години, точно след като Esselunga отваря първия си магазин извън Милано, във Флоренция, през 1961 г.

През 1964 г. веригата се разраства до 16 магазина в три града. Десетилетия по-късно, през 90-те години, компанията започва да продава парфюми и видео продукти и да произвежда собствени марки храни.

Дори и преди смъртта на Капроти нямаше сигурност кой ще поеме контрол над компанията, след като той почине. През 2005 г. Капроти предложи да предостави 92% от компания на децата от първия си брак Джузепе и Виолета; шест години след това той промени мнението си и си върна контрол над компанията, с което сложи начало на съдебна битка, която, в крайна сметка, спечели.

След приспадането на данъци Джузепе и Виолета са получили по малко под 800 млн. долара от продажбата на своя 30-процентен дял на Марина и Джулиана.