Изминалото десетилетие беше доста успешно за технологичните предприемачи.

През последните 10 г. редица млади основатели разраснаха своите социално-медийни компании до степен, в която те вече доминират на медийния пазар.

Други се насочиха към онлайн търговията, където създадоха мощни потребителски брандове и нови маркетингови техники.

Спомняте ли си филма Социалната мрежа, който показа на света основаването на Facebook? Той дебютира през есента на 2010 г. и ентусиазира младите хора по света по същия начин, по който преди време филмът Уолстрийт го направи с по-ранната генерация.

През следващите години на сцената излизат редица технологични гиганти - Instagram, Spotify, Snap, Pinterest, Dropbox, Tinder, Bumble. Всички те имат нещо общо – създадени са от младежи, чиято възраст е малко над 20 г.

Ето защо от сп. Forbes през 2011 г. стартират поредицата си за успешни хора под 30-годишна възраст. Дебютът е през 2011 г., като голяма част от тях са основатели на технологични компании.

Нека видим кои са най-влиятелните от тях за изминалото десетилетие:

1. Марк Закърбърг (Facebook)
Оценка на компанията: 595 млрд. долара

Забавен факт: Оценката на Facebook в края на 2011 г. е 80 млрд. долара. Днес богатството на Закърбърг пък се оценява на 77 млрд. долара.

В действителност: Още на 27-годишна възраст неговата компания доминираше света на социалните медии. Историята му е обект на един от най-добрите филми за предприемачество.

2. Дъстин Московиц: Facebook
Оценка на компанията: 595 млрд. долара.

Забавен факт: Съоснователят на Facebook дебютира в класацията като основател на друга компания – Asana, която днес се оценява на 1.5 млрд. долара.

В действителност: Екипът на Дъстин днес се опитва да сложи край на пристрастеността ни към имейлите.

3. Кевин Систрьом и Майк Кригър: Instagram
Оценка на компанията: Около 100 млрд. долара

Facebook купува Instagram през 2012 г. за сумата от 1 млрд. долара, а днес оценката би била поне 100 млрд. долара, въпреки че е трудно да се изчисли.

Забавен факт: Малко преди сделката потребителите на Instagram са 15 млн., а днес вече са над 1 млрд. души.

В действителност: Само 14 месеца след старта си, Instagram вече е една от най-популярните платформи с над 15 млн. потребители. Това предизвиква сериозен интерес от редица компании, но най-настоятелни са от Facebook, които плащат 1 млрд. долара за приложението.

4. Партик Колисън и Джон Колисън: Stripe

Оценка на компанията: Около 35 млрд. долара (тя все още е частна)

Компанията за онлайн разплащания е основана от Патрик Колисън с финансиране от 50 млн. долара. Брат му Джон, който по това време учи в Харвард, по-късно прекъсва образованието си и също се присъединява към Stripe.

5. Даниел Ек: Spotify
Оценка на компанията: 28 млрд. долара.

Фактите: През 2011 г., Ек и неговата платформа за стрийминг на музика имат 15 млн. потребители и все още не са навлезли на пазара в САЩ. Днес те вече разполагат с 250 млн. потребители, от които 110 млн. плащат абонаментна такса.

6. Евън Спигел и Боби Мърфи: Snap

Оценка на компанията: 23.5 млрд. долара

Забавен факт: Двамата дебютират в класацията на Forbes, когато в компанията работят 35 служители. Днес те са над 2700.

В действителност: Преди време потребителите на Snapchat изпращаха по 400 млн. видеа и снимки всеки ден, които след секунди вече изчезват от екрана ни и не могат да бъдат запазени.

Компанията набира 50 млн. долара при оценка от 2 млрд. долара, а малко по-късно отказва предложение за придобиване от страна на Facebook срещу 3 млрд. долара. Е, затова пък сторитата от Snapchat се пренесоха в Instagram и Facebook.

7. Бен Силбърман и Евън Шарп: Pinterest
Оценка на компанията: 10.25 млрд. долара

Забавен факт: Дебютът на двамата в класацията за успешните предприемачи под 30 г. се случва, малко след като те набират 10 млн. долара финансиране при оценка от 40 млн. долара.

В действителност: Това е едно от най-чаканите първични публични компании на Уолстрийт за тази година.

8. Шон Рад и Джъстин Матийн: Tinder
Оценка на компанията: около 10 млрд. долара

Основателите на дейтинг приложението са известни с това, че имат успех и с други компании. Рад основава маркетингова компания, която свързва знаменитости от Twitter с потенциални рекламодатели, а Матийн стартира приложението CoverCanvas.

9. Дрю Хюстън: Dropbox
Оценка на компанията: 7.5 млрд. долара

В действителност: Неговото просто решение за съхранение на дигитално съдържание му носи 240 млн. долара продажби и 50 млн. потребителя.

10. Мелани Пъркинс: Canva
Оценка на компанията: 3.2 млрд. долара.

Мелани вижда проблем и след това намира неговото решение, с помощта на който продукт днес редица художници-любители използват лесен за управление софтуер за графичен дизайн. Днес платформата се ползва от 8 млн. потребители от 179 държави.

Извън топ 10, но също с оценки за над 1 млрд. долара, са основателите на Bumble (Уитни Хърд), на Away (Стеф Кори и Джен Рубио), Емили Вайс от Glossier, Нийл Парик от Casper и Рейчъл Карлсън и Бритни Стич от Guild Education.