Общата стойност на 500-те най-скъпи марки в Европа е намаляла с 10% по време на пандемията от COVID-19, понижавайки се от 1.96 трлн. евро през 2020 г. до 1.76 трлн. евро през 2021 г., според последния доклад на Brand Finance.

За първи път тази година класацията на Brand Finance е разширена, така че да включва 500-те най-скъпи марки, позволявайки сравнение между Стария континент и двете водещи икономики – САЩ и Китай.

САЩ е в отделна лига, като 500-те най-скъпи марки в страната имат обща стойност 3.40 трлн. евро. Европа се нарежда на второ място, но пандемията от COVID-19 отслабва позициите й, а Китай бързо навакса, като 500-те й най-скъпи марки се оценяват на 1.65 трлн. евро.

Марките в автомобилния сектор са най-скъпи

Марките в автомобилния сектор в Европа са най-скъпите на континента, като 27 от тях попадат в класацията на Brand Finance Европа 500 за 2021 г. Те съставляват 14% (237.7 млрд. евро) от общата стойност на 500-те марки в класацията. Германските марки все още доминират в автомобилната индустрия в Европа, като стойността на седемте марки от страната възлиза на впечатляващите 171.5 млрд. евро, или три четвърти от стойността на целия сектор.

Mercedes-Benz отново е лидер като най-скъпата марка в Европа, оценявана на 49.6 млрд. евро. Volkswagen (понижение от 1% до 40.0 млрд. евро), BMW (понижение от 6% до 34.4 млрд. евро), и Porsche (понижение от 5% до 29.2 млрд. евро) също попадат в топ 10 заемайки трето, пето и шесто място, респективно.

Въпреки че запазва челната си позиция, Mercedes-Benz губи 16% от стойността си през тази година. Volkswagen записва по-добри резултати, като марката се обезценява само с 1%.

Ferrari е най-силната марка в Европа

Освен че изчисляват цялостната стойност на марките, от Brand Finance определят и относителната им сила, използвайки различни метрики, като маркетингови инвестиции, акционерен капитал и бизнес резултати. По тези критерии Ferrari е най-силната марка в Европа и втората най-силна в света, според класацията Brand Finance Global 500 2021. Индексът на силата на марката на Feraari e 93.9 от 100.

Ferrari реагира на пандемията с активни действия, като първоначално спря производството, а след това възобнови дейност с фокус върху създаването на безопасна среда за работа. Това минимизира пораженията от пандемията и засили репутацията на марката като висококачествена и отговорна компания. Ferrari си остава силно желана марка, макар и недостъпна за мнозина.

Банковият сектор отчита спад от 20%

Докато правителствата се опитват да стимулират икономическия растеж в условията на продължаваща световна здравна криза, а печалбите и лихвите пострадаха, едва ли е изненадващо, че стойността на банковата индустрия пада с най-много измежду основните сектори в икономиката.

Общата стойност на марките в банковата индустрия в Европа пада с 20% – от 225.8 млрд. евро през 2020 г. до 181.8 млрд. евро през 2021 г. Общи три банки пък изпадат от класацията тази година, с което броят им остава 53.

Британската HSBC е най-високо класираната банкова марка, но заема едва 21-вото място, отстъпвайки с шест позиции, в сравнение с миналата година. Марката на банката пък се е обезценила с 18%, до 14.5 млрд. евро. През последната година HSBC трябваше да се справя със спад в печалбата, по-ниски лихви, предизвикани от пандемията, политическо напрежение между САЩ и Китай и несигурността около брекзит. Всичко това доведе до 65% спад в печалбата на банката през първото полугодие на 2020 г.

Марката на лидера в испанския банков сектор Santander се понижава с 23%, до 12.2 млрд. евро и изпада от първите 25, отстъпвайки до 26-а позиция.

Други национални лидери в банковия сектор в Европа се справят малко по-добре, изкачвайки се в класацията, въпреки че марките им поевтиняват. Марките на френската BNP Paribas (спад от 12% до 10.5 млрд. евро), нидерландската ING (спад от 17% до 8.5 млрд. евро) и Швейцарската UBS (спад от 11% до 7.4 млрд. евро) се изкачват до 29-о, 38-о и 51-во място, респективно.

СберБанк е най-силната банкова марка

Пазарният лидер в Русия е най-силният банков бранд в Европа, според класацията на Brand Finance. Банката успешно повишава силата на марката си на годишна база и тя вече достига 92.0 точки от 100 възможни.

Lidl е най-силният бранд сред търговските вериги у нас според SuperbrandsОсвен безспорен лидер в своя сектор, брандът заема и престижното четвърто място в класацията Топ 20 на най-силните марки в страната

Стойността на марките в търговията на дребно нараства

Противно на тенденцията в най-големите индустрии в Европа, секторът на продажбите на дребно отчита 4% ръст в общата стойност на марките. Той се нарежда на трето място по този показател след автомобилния сектор и банковата индустрия. Включените в класацията 49 марки допринасят с 9% от общата стойност на марките в класацията Brand Finance Europe 500 за 2021 г.

Германската Delivery Hero е марката с най-бързо растяща стойност в класацията, след като стойността й скача с 148%, до 3.2 млрд. евро. На второ място по ръст е Just Eat с увеличение от 112% до 2.5 млрд. евро.

Най-скъпите марки в сектора са IKEA (спад от 13% до 15.3 млрд. евро), Aldi и Lidl.

Германските марки съставляват една четвърт от стойността на всички марки в европейската класация

Представените 65 марки в класацията съставляват общо 25% от общата стойност в нея, с което Германия значително изпреварва останалите държави.

Франця заема второто място, като нейните 91 марки допринасят с 20% към общата стойност.

Въпреки че има най-голям брой марки в класацията (101), Великобритания е единствената голяма икономика, която губи марки. Общо девет британски марки са изпаднали от класацията тази година.

В класацията не са представени много малко марки от Централна и източна Европа – общо 22. Повечето от тях (15) са руски и съставляват 2% от общата стойност на марките в класацията.