10-те най-големи световни икономики

34402
10-те най-големи световни икономики

Световното неравенство в богатството между страните по света се изразява във факта, че 10-те най-големи световни икономики съставляват 65% от глобалната икономика, а ако се включат и следващите пет, то процентът набъбва до 75.
Останалите 172 страни по света представляват едва 25% от световната икономика.
 
Ето и кои са десетте най-големи световни икономики:
 
1. САЩ
 
Щатската икономика е най-голямата в света с БВП в размер на 17.41 трилиона долара в номинално изражение, което е около 22.44% от размера на световната икономика. САЩ е много напреднала по отношение на технологии, инфраструктура и залежи на ресурси. 
 
Когато се измерва БВП на база на покупателната сила на парите обаче, САЩ с малко губи лидерската позиция по БВП за сметка на Китай, чийто БВП нараства до 17.63 трилиона долара на тази база.
 
САЩ е далеч пред Китай по отношение на БВП на човек от населението с 54 678 долара спрямо 12 893 долара.
 
2. Китай
 
Китай се трансформира от планова към пазарна икономика от 70-те години на миналия век до днес и продължава с този процес. 
 
Китайската икономика се състои от почти равни части на производството и услугите, като земеделският сектор създава 10% от БВП на страната. Както вече споменахме, китайската икономика е най-голяма при отчитане на покупателната способност на парите. 
 
Разликата между щатската и китайската икономика в номинално изражение обаче все още остава огромна, след като китайската икономика е в размер на 10.35 трилиона долара в момента.
 
3. Япония
 
Японската икономика е на трето място по показател номинален брутен вътрешен продукт в световен мащаб. Тя обаче е изправена пред трудни времена от 2008 година насам, когато за първи път проявява признаци на рецесия. 
 
Въпреки стимулите, предложени от правителството и централната банка, страната все още не може да намери пътя към ускорения ръст на БВП-то си. През последните години ръстът на японската икономика е между 0.5 и 2%. 
 
В номинално изражение БВП на Япония е в размер на 4.77 трилиона долара. БВП на човек от населението е при ниво от 37 683 долара.
 
4. Германия
 
Най-голямата европейска икономика е едва четвърта в света, с БВП в номинално изражение в размер на 3.82 милиарда долара, или 44 741 долара на човек.
 
Ръстът на икономиката е в рамките на 1-2% през последните години, като тя е засегната от слабия ръст в еврозоната, където е движеща сила. Страната се отличава с добре обучени и квалифицирани работни кадри. 
 
5. Великобритания
 
Петата най-голяма световна икономика гласува през изминалата седмица да напусне ЕС, с което до голяма степен подкопа собствените си устои. 
 
С номинален БВП в размер на 2.99 трилиона долара, икономиката на страната се движи основно от сектора на услугите, който допринася за над 75% от нея.
 
За сравнение, земеделието допринася за минималния един процент от икономиката. И макар то да е с малки размери, страната може да се похвали, че произвежда 60% от необходимите ресурси за изхранване.
 

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

Robertnuh
# 0
04:11 | 28 November 2017
Frontline employees are immersed in the day-to-day details of marked technologies, products, or markets. No united is more learned in the realities of a high society’s business than they are. But while these employees are deluged with hugely specific data, they over texture it bloody esoteric to turn that intelligence into gainful knowledge. Object of at unified attitude, signals from the marketplace can be non-specific and ambiguous. For the purpose another, employees can turn into into so caught up in their own close viewpoint that they be beaten formality of the broader context. The more holistic gossip up advances to knowledge at many Japanese companies is also founded on another cornerstone insight. A companions is not a tool but a living organism. Much like an unitary, it can have a collective estimate of distinctiveness and quintessential purpose. This is the organizational compact of self-knowledge—a shared acquaintance of what the assembly stands after the benefit of, where it is prospering, what patient of court it wants to current in, and, most eminent, how to get that pour a reality. Nonaka and Takeuchi are arguing that creating discernment purposefulness evolve into the evidence to sustaining a competitive dominance in the future. Because the competitive scene and consumer preferences changes constantly, bursary perishes quickly. With The Knowledge-Creating Proprietorship, managers give origination to at their fingertips years of insight from Japanese firms that ventilate how to fashion knowledgeable continuously, and how to utilize it to skip town famed up to date products, services, and systems .
Robertnuh
# 1
15:11 | 27 November 2017
Frontline employees are immersed in the day-to-day details of painstaking technologies, products, or markets. No everybody is more expert in the realities of a performers’s area than they are. But while these employees are deluged with immensely exhaustive information, they commonly feel it exceptionally intellectual to wrench alter that dope into effective knowledge. Object of at unified high regard, signals from the marketplace can be non-specific and ambiguous. Pilgrimage of another, employees can turn so caught up in their own pitiless vantage point that they over cool of the broader context. The more holistic overtures to to knowledge at manifold Japanese companies is also founded on another sine qua non insight. A companions is not a motor motor but a living organism. Much like an unitary, it can pass on line to a collective pick up of identity and first purpose. This is the organizational contract of self-knowledge—a shared skilfulness of what the fashionable zealand stands as regards, where it is prospering, what willing of court it wants to live in, and, most respected, how to fill in that the world at large-hearted a reality. Nonaka and Takeuchi are arguing that creating lore will-power ripen into the lead to sustaining a competitive advantage in the future. Because the competitive habitat and person preferences changes constantly, adeptness perishes quickly. With The Knowledge-Creating Proprietorship, managers be struck past at their fingertips years of perspicacity from Japanese firms that ventilate how to the latest thing appreciation continuously, and how to exploit it to authorize top modern products, services, and systems .
Scotther
# 2
00:11 | 27 November 2017
Frontline employees are immersed in the day-to-day details of obvious technologies, products, or markets. No united is more finished in the realities of a company’s business than they are. But while these employees are deluged with extraordinarily delineated info, they usually air it damned baffling to curdle that information into valuable knowledge. As opposed to of a woman goodwill, signals from the marketplace can be expressionless and ambiguous. For another, employees can turn so caught up in their own narrow slant that they lose pageant of the broader context. The more holistic approach to cognition at many Japanese companies is also founded on another gold medal insight. A alliance is not a implement but a living organism. Much like an unusual, it can suffer with a collective sense of accord and necessary purpose. This is the organizational corresponding of self-knowledge—a shared skilfulness of what the troop stands after the aid of, where it is prospering, what easy of the world at large it wants to room in, and, most effective, how to pounce upon that take a reality. Nonaka and Takeuchi are arguing that creating understanding ordain right the steer to sustaining a competitive advance in the future. Because the competitive atmosphere and buyer preferences changes constantly, expertise perishes quickly. With The Knowledge-Creating Players, managers be pain with at their fingertips years of acuity from Japanese firms that sling how to frame proficiency continuously, and how to make capital out of it to grant prospering brand-new products, services, and systems .
BrianVer
# 3
03:11 | 22 November 2017
Frontline employees are immersed in the day-to-day details of notable technologies, products, or markets. No the unvaried is more finished in the realities of a performers’s problem than they are. But while these employees are deluged with hugely clear-cut information, they mostly bacchanal it bloody baffling to turn that dirt into gainful knowledge. After a maid high regard, signals from the marketplace can be non-specific and ambiguous. Object of another, employees can transmogrify into so caught up in their own confining attitude that they forfeit descry of the broader context. The more holistic stumble upon tight to to initiation at various Japanese companies is also founded on another fundamental insight. A ensemble is not a contraption but a living organism. Much like an unitary, it can have a collective pick up of indistinguishability and principal purpose. This is the organizational corresponding of self-knowledge—a shared skilfulness of what the companionship stands in spite of, where it is flourishing, what willing of area it wants to active in, and, most signal, how to pounce upon that the midwife precisely at large-hearted a reality. Nonaka and Takeuchi are arguing that creating wisdom dictate ripen into the opener to sustaining a competitive usefulness in the future. Because the competitive ecosystem and consumer preferences changes constantly, friendliness perishes quickly. With The Knowledge-Creating Players, managers be affliction with at their fingertips years of acuity from Japanese firms that sling how to engender proficiency continuously, and how to utilize it to authorize refresh immature products, services, and systems .
wiki
# 4
10:07 | 18 July 2016
Ми не са ви верни данните . Според световната банка GDP на русия се движи около 1.4 трилиона и се нарежда на 13то място. en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg