15 хранителни навици, които ще удължат живота ви

27629
15 хранителни навици, които ще удължат живота ви

Повече от десетилетие екип от експерти изучава горещите точки на дълголетието - региони, наречени Сини зони, в които живеят най-много столетници.

Това са гръцкият остров Икария, планините на Сардиния, полуостров Никоя в Коста Рика, Окинава в Япония и Лома Линда в американския щат Калифорния.

Изследванията показват една забележителна прилика: хората във всички тези места имат сходни ритуали и практики, свързани с храната.


След анализ на повече от 150 хранителни проучвания, проведени в сините зони през миналия век, експертите съставиха 10 съвета за храненето, базирани на навиците на най-дълго живеещи хора на планетата.

1. 95% от храната ви трябва да е с растителен произход
Средиземноморска диета, комбинирана с прием на пълнозърнести храни и бобови продукти, доминира на трапезата на дълголетниците. Те приемат внушително разнообразие от зеленчуци, задължително сезонни.

Най-добрите от най-добрите храни за дълголетие са листните зеленчуци. В Икария повече от 75 техни разновидности растат като плевели.

2. Консумирайте месо не повече от два пъти седмично
Семействата в зоните на дълголетие се отнасят към месото предпазливо. Те ограничават приема му до пет пъти месечно, като в повечето случаи го приемат варено.

Наблягат на пилешко, агнешко или свинско месо от семейните ферми. Месото в сините зони идва от животни, които пасат свободно, заради което съдържа по-високи нива на омега-3 мастни киселини.

3. Яжте до 100 гр риба дневно
Изследванията показват, че хората, които спазват диета на растителна основа и включват малка порция риба веднъж дневно, са тези, които живеят най-дълго.

В зоните на дълголетниците рибата е задължителна част от ежедневното меню. Най-добрият избор са сардини, аншоа и треска, които не са изложени на високи нива на живак или други химикали.

4. Намалете консумацията на мляко и млечни продукти
Храносмилателната система на човека не е оптимизирана да обработва кравето мляко, което е с високо съдържание на мазнини и захар. Затова дълголетниците си набавят така необходимия калций от зеленчуци, а не от млечни изделия.

Малко от вас знаят, че чаша варено зеле съдържа толкова калций, колкото чаша мляко. Все пак в традиционната диета на Икария и Сардиния присъстват овчите и кози млечни продукти. 

Все още обаче не е ясно дали козето мляко прави хората в тези райони по-здрави или фактът, че те се катерят по същия хълмист терен като техните кози.

5. До три яйца на седмица
На полуостров Никоя яйцата се хапват в царевична тортила, а на Окинава те се слагат в супата.

Можете да спазите европейската традиция и да си позволите едно яйце на закуска, прието заедно с плодове или други растителни храни, но само три пъти седмично.

Вижте още: 6 тайни от гръцкия остров, на който хората забравят да умират

6. Добавете към храната си половин чаша варен боб всеки ден
Черен боб в Никоя, соя в Окинава, леща, гарбанзо и бял боб в района на Средиземно море: фасулът е крайъгълен камък в диетата на живеещите в сините зони.

Като цяло, бобовите растения са съставени от 21% белтък, 77% сложни въглехидрати и съвсем малко мазнини. Освен това те са отличен източник на фибри и съдържат повече хранителни вещества на грам от всяка друга храна на планетата.

Най-малко половин чаша на ден от тях осигурява голяма част от витамините и минералите, от които човек има нужда.

7. Консумирайте квасени и пълнозърнести храни
В три от петте сини зони хлябът е основна храна. Но той е съвсем различен от този, който консумираме у нас.

Хлябове в Икария и Сардиния, например, са изработени от висококачествени 100-процента пълнозърнести култури, включително пшеница, ръж и ечемик, всяка от които предлага широк спектър от хранителни вещества и високи нива на фибри.

Други традиционни за сините зони хлябове са замесени с бактерии или така наречения квас. Този процес създава киселина, която придава кисел вкус на тестото. Резултатът е хляб, който понижава гликемичния товар на храната.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

аЗ
# 0
02:05 | 30 May 2015
Защо ли си мисля, че рибешкото месо си е месо. Хем да не ям месо повече от 2 пъти в седмицата, ама да ям по 100гр. риба на ден... АЛОООУ ПИПИТА СЪБУДЕТЕ СЕ!
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg