Електронното издание на BusinessWeek публикува ежегодната класация Топ 100 на най-добре представящите се компаниите в областта на информационните технологии. Тази година изводът от нея е, че за да задържат челни позиции в сектора, компаниите трябва да заложат най-вече на иновативност и находчивост.

Преди време изглеждаше, че Nokia Corp.има сериозен проблем, поради пренаситеността на Европейския пазар. Песимистите обаче не взеха под внимание едно много важно нещо – компанията се насочи към развиващите се пазари.

Днес Nokia доказва, че дори и хората с нисък доход могат да бъдат ценни клиенти. Изобретателните шефове на компанията въведоха нови продукти като електронни телефонни бележници, които не използват букви, а символи.

Така те могат да се ползват и от неграмотни хора, което стана хит на пазара в Индия и Китай. Продажбите на компанията в Африка и Латинска Америка нараснаха, а най-големият пазар на компанията в момента е Китай, където продажбите миналата година възлязоха на 6.6 млрд. долара.

Целта на Nokia е броят на потребителите на мобилни телефони в света да достигне 5 милиарда до 2015 г., като за това те разчитат най-вече на пазарите в развиващите се държави.

Това, което обединява компаниите в класацията на BusinessWeek Info Tech Топ 100, е че всички те залагат основно на разработването на нови версии на продуктите си.

За пример можем да дадем Nintendo Co, които решиха по този начин да разширят своя кръг от потребители. Повечето купувачи на видео игри по принцип са тийнейджъри и млади хора, а компанията заложи на разработване на игри, които да се харесат на по-възрастни хора и жени. В резултат на това печалбата се увеличи с 90% в рамките на една година и компанията зае осма позиция в Топ 100 на BusinessWeek.

В света на технологиите е важно промените и нововъведенията да стават бързо. Увеличеното потребление на високоскоростен интернет и достъпът до него през мобилни апарати създава нови възможности за индустрията. През 2006 г. América Móvil, най-големият мобилен оператор в Латинска Америка увеличи броя на потребителите си с 31 млн. души в 15 страни, в това число САЩ.

Благодарение на интернет се създава връзка между индустрии, които преди на са имали нищо общо, като например кабелни телевизии и телекомуникационните компании. Verizon Communications, например, в момента атакуват бизнеса с платени ТВ програми.

На първо място в класацията на BusinessWeek е Amazon.com Inc. За последното тримесечие печалбата се е увеличила със 115%, а продажбите с 39%. Компанията помага на търговски вериги да продават стоката си, за което получава солидни такси.

Amazon е пример за успешна трансформация. Въпреки многобройните критики, които отнася за това, изпълнителният директор Джефри Безос често променя основната дейност на компанията от продажби на книги до продажби на всякакъв тип медия, след това на електроника, докато днес компанията продава абсолютно всичко. Новата идея на Безос е да предлага съхранение на данни на други компании, както и складови помещения в бизнес центровете на Amazon.

Големите имена, които не успяха да влязат в Топ 100

DELL

Dell претърпя огромни загуби през последната една година. Компанията пострада от конкуренцията на Hewlett-Packard, които им отмъкнаха клиенти, най-вече благодарение на по-добрата реклама и на предлагането на продукти по начин, атрактивен за масите.

На всичко отгоре в момента разследват компанията за съмнително счетоводство. Основната сила на Дел – производството на десктоп компютри и продажбите в интернет се превръщат в недостатък. В момента продажбите на лаптоп компютри доминират на пазара, а най-голям ръст се отбелязва в продажбите на търговските вериги и в развиващите се страни. През 2006 г. Дел реализира продукция за 57.1 млрд. долара, което е ръст от едва 2% спрямо предходната година. За сравнение, през 2004 г. компанията е имала ръст от 14%.

MOTOROLA

Миналата година Motorola беше на 11-о място благодарение на новия модел телефон RAZR. Но поради силната конкуренция на пазара, компанията се принуди да понижи цените на модела. След това се оказа, че продажбите не са достатъчно силни и печалбата за последното тримесечие на 2006 г. спадна с 48%, до 624 млн. долара.

SPRINT NEXTEL

Спринт набра популярност благодарение на това, че първа въведе на пазара нови продукти като изпращане на sms картинки и цифрова музика. Но през 2004 г. , в стремеж да издържи конкуренцията на Cingular и Verizon, Sprint реши да купи Nextel за 35 млрд долара. След придобиването обаче компанията имаше много проблеми с качеството на услугите, особено по мрежата на Nextel. Недоволството на клиентите растеше и само за последното тримесечие на 2006 г. тя изгуби 306 000 абонати. Акциите на Sprint падат и на компанията в момента се гледа като на потенциален обект на поглъщане.

E*TRADE

Грешката на финансовата корпорация E*Trade е, че очаква индивидуалните инвеститори да търгуват така, както преди навлизането на интернет. Акциите на компанията, която някога заемаше 28-а позиция в класацията, са спаднали с 5% от началото на годината досега.

Ето и как изглежда първата десетка на най-добрите компании в областта на информационните технологии според BusinessWeek:

1 Amazon.com
2 America Movil
3 Telefonica
4 Hon Hai Precision Ind.
5 Telenor
6 Apple Computer
7 AT&T
8 Nintendo
9 Microsoft
10 China Mobile