Няма обективен начин да се определи най-добрата акустика за концертните зали, въпреки че съществува общоприето мнение за някои от тях. Операта в Сидни? Ужасна. Ейвъри Фишър хол в Ню Йорк? Посредствена. Музикферайн във Виена и Симфоничната зала в Бостън? Божествени.

Акустичните консултанти днес играят централна роля при проектирането на всяка нова концертна зала. „Въз основа на днешните обективни критерии, човек лесно може да проектира концертна зала, която е от добра до отлична. С други думи, ние сме способни да обясним 70-80% от предпочитанията на средния слушател чрез физическите и акустични характеристики на залата“, казва Магне Скалевик, високопоставен акустичен консултант в Brekke & Strand Akustikk.

Засега единственият ефективен начин за определяне на акустиката на концертната зала е субективен. Акустичната легенда Лео Л. Беранек публикува няколко класации на концертни зали въз основа на интервюта, проведени в цял свят. По-рано тази година той публикува нова класация, която взема предвид и рейтинги от допитване на Скалевик.

Една от видимите тенденции е най-висококласираните концертни зали да са построени прези 1901 г. Беранек отдава високия им резултат отчасти на правоъгълната им форма и тапицираните седалки. Много нови зали жертват качеството на звука за сметка на визуалния дизайн, размера и удобството.

Business Insider публикува класацията на Беранек на концертните зали с най-добрата акустика в света.


1. Музикферайн, Виена, Австрия

Музикферайн е зала във формата на кутия за обувки с 1744 места. Тя отваря врати през 1870 г. „Това със сигурност е най-добрата зала в света. Тя има красота и сила. Не бях осъзнал, че музиката може да бъде толкова красива“, казва световноизвестният диригент Бруно Валтер.

Беранек обяснява в книгата си „Концертни и оперни зали“, че „добрата акустика на залата се дължи на правоъгълната й форма, сравнително малкия й размер, високия таван, който позволява по-дълъг резонанс, неправилни вътрешни повърхности и мозаечни стени“.

2. Симфонична зала в Бостън, САЩ

Симфоничната зала е с правоъгълна форма и разполага с 2625 места. Тя отваря врати през 1900 г. Професор Уолъс Клемент Сабин от Харвардския университет помага за проектирането на залата, като въвежда нови техники за измерване и повишава времето за резонанс.

„Още първия път, когато дирижирах тук, бях удивен от акустиката на залата“, казва Бруно Валтер. „Това е най-забележителната американска концертна зала“, допълва той.

3. Концертгебау, Амстердам, Холандия

Концертгебау е зала във формата на кутия за обувки с 1974 места. Отваря врати през 1888 г. „Никога не съм чувал изпълнение, при което подражаването на звуците на морето в творбите на Дебюси да звучи толкова вълнуващо, в която обикновения звук на гонг или на челеста да се превръща в музикална поезия, само защото са изпълнени на това място от тези музиканти“, пише Том Сървис за Guardian.

4. Концертхаус, Берлин, Германия

Концертхаус в Берлин е във формата на кутия за обувки с 1600 места. Тя отваря врати през 1821 г. След като е повредена по време на Втората световна война, тя отваря врати като концертна зала през 1984 г.

5. Градската концертна зала в Токио, Япония

Градската концертна зала в Токио е във формата на кутия за обувки с 1632 места и отваря врати през 1997 г.

6. Щатказино, Базел, Швейцария

Това е зала във формата на кутия за обувки и има 1500 места. Отваря врати през 1876 г.

7. Симфоничната зала в Бирмингам, Англия

Тя е разновидност на дизайна под формата на кутия за обувки с 2262 места и отваря врати през 1991 г.

8. Културен и конгресен център, Люцерн, Швейцария

Това е зала във формата на кутия за обувки с 1840 места и отваря врати през 1998 г.

9. Зала „Сейнт Дейвид“ в Кардиф, Уелс

Това е зала във формата на амфитеатър с 2000 места. Отваря врати през 1982 г.

10. Мейерсън сентър в Далас, САЩ

Това е разновидност на дизайна под формата на кутия за обувки с 2062 места. Отваря врати през 1989 г.