Марката Disney се превърна в най-влиятелната марка в света, благодарение на рекордния успех на сагата Star Wars, според ново изследване на Brand Finance.

Въпреки забавянето в ръста на продажбите си, Apple е най-ценната марка в света, като стойността й се повишава с 14% през последната година, до 145.9 милиарда долара.

Най-обезценяващата се основна марка е тази на немския производител на автомобили – Volkswagen, чиято стойност намалява с 12 милиарда долара заради скандала с дизеловите автомобили на компанията.

Четири от десетте най-бързоразвиващи се марки са китайски, а акциите на компаниите с най-силни марки са се представяли по-добре от средното представяне на S&P 500, според изследването.

Като най-силна марка в света е определена тази на Disney. Това до голяма степен е резултат както от богатата история на компанията, така и от изключителния успех на подмарката й Star Wars. Собственост на Disney са още популярни марки като ESPN, Pixar, The Muppets и Marvel.

Последният филм от сагата Star Wars регистрира много рекорди, сред които най-бързо достигане на приходите от един милиард долара, най-силен първи уикенд (с приходи от 529 милиона долара) и най-успешен филм на всички времена с приходи до момента от около 2 милиарда долара.

Продажбите на играчки с марката Star Wars са генерирали до момента приходи от над 700 милиона щатски долара.

Според изчисления на Brand Finance стойността само на подмарката Star Wars се оценява на около 10 милиарда долара. За сравнение Disney плати за Lucasfilm сумата от 4.05 милиарда долара през 2012 година.

Марката Lego губи първото си място при най-влиятелните марки. Компанията за детски играчки запазва силата си, но събитията от последната една година я заплашват да загуби още от позициите си. Немските регулатори глобиха компанията за опити да се ограничат търговските вериги в това да намаляват стойността на продуктите й.

Четири от най-бързоразвиващите се марки в класацията са китайски. Пример за това е WeChat, чиято стойност нараства сериозно вследствие на ръста на потребителите й с 40% през последната една година. Стойността на марката е нараснала с 83%, до 6.5 милиарда долара.

Марката, повишила с най-много стойността си, е китайската Evergrande Real. Между 2015 и 2016 година тя е увеличила стойността си с 112%. Компанията за недвижими имоти обаче може да е подвластна на сериозна волатилност в бъдеще, предвид на силно „нагорещения“ сектор на недвижимите имоти в Китай.

Стойността на марката на Volkswagen се понижава с 12 милиарда долара, да 18.9 милиарда, което изпраща компанията от 17-о на 56-о място в класацията.