Дизелът в девет европейски страни по-евтин от този у нас

2761
Дизелът в девет европейски страни по-евтин от този у нас

Негативните тенденции при цените на бензина и дизела се възстановиха през последния месец. На фона на поевтиняването с около 2% в цената на петрола на международните пазари, цената на горивата у нас се повишава за посочения период.

Това е основната причина в България бензинът отново да не е най-евтин в ЕС, въз основа на средната му цена. Литър от най-масовото гориво А95 е при нива средно от 1.30 евро, с което Латвия ни измества от първото място в класацията по най-евтин в абсолютна стойност бензин - с цена от 1.282 евро за литър.

Виж още: Защо бензинът у нас е сред най-евтините в ЕС


Още по-неприятна за шофьорите е ситуацията при дизела. В цели девет страни членки на ЕС дизелът е по-евтин, в сравнение с България. Включително и в страни като – Австрия (с три евроцента за литър), Естония (близо 12 евроцента), Франция (с близо 3 евроцента), Люксембург (с близо 15 евроцента) и др.

Основният проблем за относително високите цени на горивата у нас е високият маржин, при който работи петролната индустрия, предвид на ниските мита и акцизи, които държавата начислява.

Страна Без мита и такси Мита и акцизи ДДС Цена А95 Без мита и такси Мита и акцизи ДДС Цена А95
Австрия 0,618 0,515 0,227 1,36 0,653 0,425 0,216 1,294
Белгия 0,737 0,614 0,284 1,635 0,739 0,443 0,248 1,43
България 0,72 0,363 0,217 1,3 0,774 0,33 0,221 1,325
Хърватия 0,698 0,454 0,288 1,44 0,702 0,349 0,263 1,314
Кипър 0,741 0,479 0,232 1,452 0,751 0,45 0,228 1,429
Чехия 0,612 0,501 0,234 1,347 0,683 0,427 0,233 1,343
Дания 0,788 0,603 0,348 1,739 0,771 0,451 0,305 1,527
Естония 0,626 0,423 0,21 1,259 0,615 0,393 0,202 1,209
Финландия 0,668 0,673 0,322 1,663 0,703 0,497 0,288 1,488
Франция 0,65 0,607 0,251 1,508 0,653 0,428 0,216 1,297
Германия 0,706 0,67 0,261 1,637 0,717 0,486 0,229 1,432
Гърция 0,667 0,67 0,308 1,645 0,735 0,33 0,245 1,31
Унгария 0,638 0,417 0,285 1,34 0,674 0,384 0,286 1,344
Ирландия 0,689 0,588 0,294 1,571 0,725 0,479 0,277 1,481
Италия 0,76 0,728 0,327 1,815 0,764 0,617 0,304 1,685
Латвия 0,649 0,411 0,222 1,282 0,699 0,333 0,217 1,249
Литва 0,667 0,434 0,231 1,332 0,711 0,33 0,219 1,26
Люксембург 0,687 0,462 0,172 1,321 0,685 0,338 0,153 1,176
Малта 0,711 0,509 0,22 1,44 0,731 0,422 0,207 1,36
Холандия 0,738 0,759 0,314 1,811 0,753 0,478 0,258 1,489
Полша 0,613 0,455 0,246 1,314 0,694 0,345 0,239 1,278
Португалия 0,743 0,586 0,306 1,635 0,769 0,369 0,262 1,4
Румъния 0,764 0,383 0,275 1,422 0,791 0,352 0,274 1,417
Словакия 0,707 0,551 0,252 1,509 0,742 0,386 0,226 1,353
Словения 0,662 0,549 0,267 1,478 0,669 0,442 0,245 1,356
Испания 0,75 0,425 0,247 1,422 0,768 0,331 0,231 1,33
Швеция 0,546 0,656 0,301 1,503 0,576 0,609 0,296 1,481
Великобр, 0,703 0,674 0,275 1,652 0,749 0,674 0,285 1,708
ЕС Средно 0,688 0,541 0,265 1,496 0,714 0,425 0,245 1,386

* Данни: energy.eu

За сравнение, себестойността на бензина, без да се начисляват мита, акцизи и ДДС, у нас е при ниво от 0.72 евро, което, както се вижда от таблицата по-горе, е деветата най-висока стойност в ЕС.

По-ниска е тази стойност дори в страни като Франция и Германия, отличаващи се със значително по-високи цени на бензина в сравнение с тези у нас, съответно при нива от 0.65 и 0.706 евро за литър.

Средните нива на тази себестойност в страните от ЦИЕ варира от 0.612 евро за литър в Чехия до 0.764 евро в Румъния.

Интересен е фактът, че през последната една година се наблюдава сериозно повишение в цената на бензина в северната ни съседка. Там средното ниво на горивото е с цели 12 цента по-високо от цената му у нас.

По-лошо е положението при дизела. Без да се отчитат митата, акцизите и ДДС, начислявани на този род гориво, себестойността му (включваща петролната компонента и маржина на петролния сектор) е 0.774 евро.

Това е втората най-висока подобна стойност в ЕС, като по-висока е тя единствено в Румъния при ниво от 0.791 евро.

Виж още: Купуваме 215 литра бензин със заплатат си

Казано по друг начин, явно в България и Румъния е налице сериозен дефект в пазара на горива, който прави дизела относително скъп, особено при съпоставяне на цената му с дохода на населението на двете най-бедни страни членки.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg