За развитието в класацията на Deloitte, CE 500, представянето на компаниите по сектори и как кризата се отразява на резултатите на 500-те най-големи компании в класацията през последните години, разговаряме с Кърт Верт, съдружник корпоративни финанси в Deloitte Bulgaria.

Г-н Верт, бихте ли ни разказали повече за класацията CE 500 - от кога се изготвя и на база на какви критерии се подреждат компаниите?

Класацията CE 500 е проучване, което Deloitte прави от 2006 г., тоест това е третата поредна година, в която я изготвяме. Тя разглежда компаниите и секторите в региона и тяхното представяне.

Главният критерий, по който се подреждат компаниите е консолидирани приходи. Събираме информация чрез разговори с компаниите, интервюта с представители на компаниите, както и данни от публично достъпни източници на информация. Консолидираните приходи са основният критерий, но също така разглеждаме и печалба, наемане на работна ръка, както и пазарна капитализация.

Компаниите от кои сектори имат най-силно присъствие в класацията?

Бих казал, че повечето компании са от секторите автомобилостроене, банки, енергетика и застраховане. Три от тези сектори, както знаем, изпитват затруднения в днешни дни - това са банките, застраховането и автомобилният сектор, докато този на енергетиката и енергийните ресурси се справя доста добре в сегашните условия.

Как се изменя през последните години присъствието на компаниите по държави?

Регионът, за който говорим, Централна Европа включва 18 държави - от прибалтийските републики до Балканите, без Украйна и Русия. Ако погледнете картата, ще видите, че Полша е най-голямата държава с близо 50 милиона души население и логично, много голяма част от компаниите в класацията са полски, следват Чехия, Унгария и Румъния.

Как се отразява кризата върху приходите и печалбите на компаниите в Централна и Източна Европа през последната година?

Това е много интересен въпрос. Ако сравните календарната 2007 с календарната 2008 година, ще видите, че приходите се увеличават - 78% от компаниите в класацията през 2008 г. отчитат ръст от 20%. През 2007 г те имаха около 18% ръст.

Но ако погледнете първото тримесечие на 2009 г., когато кризата наистина удари Централна Европа, приходите намаляват значително.

Мисля че точната цифра показва спад от около 23% за първото тримесечие на 2009, спрямо първото тримесечие на 2008 г. Само 20% от компаниите отчетоха ръст през първото тримесечие на тази година и то от порядъка на едва 8%. Така че, въз основа на цифрите, можем да кажем, че кризата удари региона през първото тримесечие на 2009 г.

Как се представят българските компании? Отстъпват ли или се изкачват нагоре?

При българските компании тенденцията е по-скоро положителна. През 2006 в класацията имаше 9 компании, през 2007 те бяха 13, а през 2008 са 14, така че тенденцията е положителна, което е добре за България.

Сн.: Кърт Верт, съдружник корпоративни финанси, Deloitte Bulgaria (Profit.TV)

Интервюто можете да гледате тук.