Човекът на 21 в. не може без мобилен телефон и прекарва все повече в интернет, вместо пред телевизора. Той лети по-често, но шансовете му да загине в авиокатастрофа са намалели двойно. Но рискува да го отвлекат пирати. За стотинки може да разчете своето ДНК. Може да замине в чужбина, да наеме хибриден автомобил и да забрави картата в къщи, защото има навигатор. Той гледа компютърна анимация и не се доверява на еврото.

Това са само част от тенденциите на последното десетилетие, изброени от Forbes. Ето какви бяха топ-тенденциите според изданието:

1. Мобилният телефон вече не е скъп аксесоар за обезпечени хора, а необходимост както четката за зъби. А аналоговите линии бавно умират, изместени от клетките на мобилните оператори.

2. Самолетите станаха по-сигурни. Последното десетилетие е най-безопасното в гражданската авиация. Независимо от терористичните атентати като този на 11 септември 2001 г., жертвите на авиокатасрофи през последните десет години са намалели двойно спрямо 90-те години на 20 в.

3. Появиха се или станаха популярни социалните мрежи, а потребителите им растат с геомертични прогресии. През 2008 г. все още няколко социални мрежи спорят за това коя е най-популярната и всъщност спорът може да се възроди. В крайна сметка потребителите на Facebook са едва 10% от жителите на планетата.

4. Google. Google Search. AdSense. Gmail. Google.Maps. Youtube. Android. Chrome. През първото десетилетие на 21 в., по данни на Interbrand, Google стремително догонва марка номер едно на последните няколко десетилетия Coca-Cola.

5. Пиратите, които се появиха в края на 90-те и изживяха истински ренесанс в края на първото десетилетие на век 21. Говорим за стотици атаки и за нови армади военни кораби, които да охраняват неспокойните води.

6. Електронната търговия. През последните две години най-голямата верига за търговия на дребно Wal-Mart и интернет-конкурентът й Amazon сякаш растяха по-бързо от самия си сектор. В края на десетилетието е ясно, че интернет победи.

7. Apple- бледа сянка на Microsoft през 90-те, стана главна технологична компания на десетилетието. През 2001 г. тя пуска култовия плеър iPod с огромна библиотека легална цифрова музика, след това промени представите за мобилен телефон с iPhone, а последният щрих е поставен с таблета iPad.

8. Торентите, които все пак не са създадени за обмен на пиратско съдържание, но пък предимно за това се ползват. Девет години след създаването на BitTorrent, той генерира между 11-36% от интернет трафика в различните региони, толкова колкото и лицензираното видео.

9. Wikipedia, която се появи през 2001 г., а през 2003 г. надмина Британската енциклопедия по брой статии, през 2005 г. се сравняваше с нея по качество и съдържание. През 2010 г. на призива й пожертвувания откликнаха рекорден брой потребители. Тогава едва ли е учудващо, че Уикипедия вече е нарицателно на над сто езици.

10. GPS-навигация. През 2000 г. Бил Клинтън отмени изкуственото техническо ограничение за гражданско ползване на GPS, с което точността да определите местоположението си се повиши от 100 на 20 метра. След това започна потребителският бум на GPS-приемниците, които се оказаха много по-удобни от традиционната карта. Впрочем тази тенденция едва ще се задържи и през новото десетилетие. На смяна идват смартфоните, снабдени с GPS.

11. Зелената енергия, за която през 90-те само се говореше, започна да навлиза в практиката на първо място заради високите цени на петрола.

12. CG-анимацията изживя бум, а абсолютният лидер Pixar започна да среща конкуренция в лицето на DreamWorks Animation. През 2001 г. първата представи „Корпорация: Чудовища", а втората „Шрек". Последва цяла серия успешни филми като Мадагаскар, Рататуй, Кунг-Фу Панда...