Това е кошмарът на всеки кандидат за работа. Задават ви въпрос и вие с ужас осъзнавате, че нямате никаква идея как да отговорите. Нямате и време за мислене, защото отсреща ви гледат и оценяват всяко ваше примигване.

От Glassdoor.com обявиха 25-те компании, където се задават най-трудните въпроси на интервю за работа.

Не е изненада, че на първите места има много консултантски компании - McKinsey & Co. (номер1 за трета поредна година), Boston Consulting Group (номер 3) и Bain & Co. (номер 5).

В списъка има много технологични компании Google (8), Microsoft (16) и Facebook (22). Учудващо е, че няма много компании от финансовия сектор.

Един от трудните въпроси, задаван на интервю в Bain за позиция на бизнес анализатор, е „Опитайте се да изчислите приходите от продажби на билети за Олимпийските игри през 2012 година“. Как се изчислява това?

Първото нещо, което трябва да знаете, е, че няма правилен отговор на този въпрос. Разбира се, че не можете току-така да изчислите приходите от Олимпиада. Това, което интервюиращите искат да видят, е по какъв начин мислите и как се справяте в подобна ситуация.

Компаниите гледат за две важни неща – как се справяте с цифри и дали изчисленията ви имат връзка с реалния свят.

Как може да отговорите? Можете да направите предположение за броя на зрителите, които ще посетят игрите и да ги умножите по прогнозна цена на билетите.

Не е важно дали ще познаете, важно е как ще подходите към разрешаване на задачата и дали ще изпаднете в паника.

Други сложни въпроси, задавани на интервю са:

„Ако махнете името си от CV-то си и го дадете на ваши приятели, кое изречение в него ще ви издаде и те ще познаят, че това сте вие?“ - въпрос за консултантска компания Boston Consulting Group.

“Как се произвежда двигател от нищо?“ - въпрос в Rolls-Royce

“Колко хора са влезли в YouTube в моята държава в последния 1 час? - въпрос в Google

“Какви хора са ви най-противни?“ - въпрос за продавач в козметична компания Stryker

“Научете ме на нещо“ - въпрос в Hubspot за позиция маркетинг консултант

“Кажете ми възможно най-много приложения, които можете да намерите за една тухла? Имате 1 минута“ - въпрос в Nvidia.

“Ако работният ви ден се състоеше от 20% изпълняване на задачи и 80% стратегическо планиране, дайте ми пример за това какво щяхте да правите в тези 80%?“ - въпрос в Caterpillar.

“Как да сме сигурни, че няма да се откажете, когато стане трудно? - въпрос в Paycom.

“Каква е площта на Boeint 747?” - въпрос в ZS Associates.

“Разкажете ни история, чието заглавие е „Зелена шапка“ - въпрос в Thoughtworks за позиция софтуерен инженер.

„Как бихте изчислили годишните въглеродни емисии на електрическите спрямо бензиновите автомобили в ЕС за една година?“ - въпрос, задаван в McKinsey за позиция бизнес анализатор.

Процесът на подбор в Bain & Co продължава няколко дни и обикновено включва и писмена задача.

В някои компании процесът на интервюиране може да продължи над 1 месец.

В ThoughtWorks и Vistaprint може да има 7 интервюта, преди да бъде нает кандидат.

Най-дълъг е процесът в Тeach for America, Procter & Gamble и Rolls-Royce – 46 – 55 дни.

Виж още: 7 неща, които трябва да кажете на интервю за работа

Ето кои са компаниите, където задават най-трудните въпроси на кандидатите:

1. McKinsey & Co.

2. ThoughtWorks

3. Boston Consulting Group

4. Gartner

5. Bain & Co.

6. Rolls Royce

7. ZS Associates

8. Google

9. Stryker

10. Hubspot

11. Paycom

12. Vistaprint

13. Teach for America

14. Procter & Gamble

15. Avaya

16. Microsoft

17. BlackRock

18. Sapient

19. Citrix

20. Nvidia

21. Informatica

22. Facebook

23. Guidewire

24. Caterpillar

25. Rackspace