Коя е компанията, която е донесла най-голяма доходност през последните 100 години? Отговор на този въпрос дават от Credit Suisse в изследване на представянето на основните американски индустрии и компании от 1900 до 2010 година.

Компютри? Технологии? Биотехнологии? Не...

Виж още: Седем признака за настъпване на мечи пазар

Има една компания, в която инвестиран долар през 1968 година се е превърнал в 6 638 долара (с включване на дивидентите) към днешна дата. Това прави възвръщаемост от близо 20.6% годишно през последния близо половин век.

Оказва се, че нито една компания не е толкова близо по възвръщаемост за посочения период.

И компанията е... Altria. Производителят на цигари не е трябвало да е иновативен или революционен, за да донесе най-добрите резултати за инвеститорите.

За сравнение, същият един долар, инвестиран в широкия щатски индекс S&P 500 през 1968 година, би се превърнал в 87 долара, или с 98% по-малко, в сравнение с инвестицията в Altria, често определяна като „скучна“ от инвеститорите.

Един долар, инвестиран в средната американска компания през 1900 година, е донесъл 38 255 долара до 2010 година, или средна възвръщаемост от 10% годишно. Един долар в хранителната индустрия през същата година възлиза на 700 000 долара през 2010 година.

Един долар в тютюнева компания, инвестиран през 1900 година, възлиза на 6.3 милиона долара през 2010. Това е 165 пъти повече от възвръщаемостта на средната индустрия.

Извънредните резултати са реалност, въпреки понижението в продажбите на тютюневи продукти през последните десетилетия. Процентът на пушачите спрямо населението на САЩ се е понижил наполовина към днешна дата спрямо 50-те години на миналия век.

Процентът на потребяваните цигари в САЩ се е понижил с 44% от пика му през 1981 година при ниво от 640 милиарда къса до 360 млрд. къса през 2007 година.

Към това трябва да се добави забраната на индустрията да се рекламира, както и значителните съдебни разходи в размер на милиарди долари.

Частично зад успеха на сектора стои разрастването на бизнеса на международните пазари, където пушеното все още не е така строго регулирано. Друга причина е ускорената инфлация при този род продукти. Цените на цигарите са се повишавали близо пет пъти по-бързо от инфлацията от 1950 година насам.

Има и друг съществен фактор. Липсата на сериозна иновативност в сектор го поддържа стабилен в дългосрочен план. Иновативността се цени от инвеститорите, защото е обещание за нови продукти, нови продажби и нови пазари.

Рано или късно обаче, всяка компания изостава в своята иновативност и постепенно бива изместена от други по-иновативни в сферата. Примери за това има много.