Седем от най-дългите железопътни тунели в света се намират в Азия, като четири от тях са в Япония и два в Китай.

Европа е дом на три от десетте най-дълги тунели, включително този под Ламанша.

1. Тунел Seikan, Япония

Тунелът Seikan в Япония, с неговите 53.85 км, е най-дългият железопътен тунел в света. Той преминава през протока Тсугару, свързващ островите Хокайдо и Хоншу.

Тунелът е построен на 100 метра под морското дъно и включва 23.3 км подводен участък. Беше официално открит през март 1988 г. и по релсите му се движат експресни влакове.

Вътрешната му височина и ширина са съответно 7.85 м и 9.7 метра. Той е построен от 168 000 тона стомана, 1.74 милиона кубически метра бетон, като в процеса на строителство са използвани 2860 тона експлозиви.

Две станции, Tappi Kaitei и Yoshioka Kaitei, са разположени във вътрешността на тунела. Той се управлява от JR Hokkaido.

2. Тунелът под Ламанша, Великобритания

50.5 километра дългият тунел, намиращ се под Ламанша, на границите на Обединеното кралство и Франция, е най-дългият подводен железопътен тунел в света.

Той е открит за експлоатация през 1994 г., след близо шест години на строителство, и струва 14.7 млрд. долара. Във Великобритания тунелът изминава 9.3 км под земята и 38 км под водата, а във Франция – 3.2 км под земята.

Трите железопътни тунела, от които се състои най-дългият тунел в света, имат диаметър от 7.6 м, като сервизният тунел е с диаметър от 4.8 метра. Общо 11 тунелни пробивни машини са копали на 40 метра под Ламанша, за да сътворят инженерното чудо .

Тунелът се притежава и експлоатира от съвместното двунационално дружество Eurotunnel .

3. Тунел Lötschberg Base, Швейцария

Построена през Алпите в Швейцария, това е третият най-дълъг железопътен тунел в света. По релсите му от 34.6 км преминават пътнически и товарни влакове със скорост от 250 км/ч.

Строежът на тунела започна през април 2005 г. и е завършен през 2006 г. Той е открит за движение през декември 2007 г.

Около 20% от тунела е построена с помощта на пробивни машини, а останалата част чрез конвенционални техники за взривяване. Изкопаният материал е 16 милиона тона.

Тунелът е проектиран с две отделни единични трасета за движение, но само едно от тях е довършено и напълно оборудвано. Двете тръби са свързани помежду си с напречни тунели.

Вижте още: Най-необикновените тунели

4. Тунел Guadarrama, Испания

Guadarrama е най-дългият двоен железопътен тунел в Испания и четвъртият най-дълъг в света. Съоръжението от 28.4 км тунел е издълбано през планинската верига Сиера де Гуадарама, като свързва градовете Мадрид и Валядолид.

Тунелът е построен между 2002 и 2007 г. Испанската държавна компания Administrador де Infraestructuras Ferroviarias (ADIF) спонсорира проекта.

Вътрешният диаметър на тунела е 8.5 м , а диаметърът на разкопките е 9.45 м. Спешното отделение се намира в средата на тунела и побира до 1200 души.

5. Тунел Taihang, Китай

Този тунел, намиращ се в планините Тайханг в Китай, е петият най-дълъг железопътен тунел в света. С дължината си от 27.8 км Taihang и неговата тръба близнак са построени като част от железопътния проект Шъдзяджуан - Тайюан.

Строителството му е завършено през декември 2007 година. Проектиран е от Pöyry.

6. Тунел Hakkoda, Япония

Hakkoda е с дължина 26.45 км и е най-дългият наземен железопътен тунел с два коловоза в Япония и шестият най-дълъг в света. Намира се в северния край на планините Хакода.

Той е част от жп линията Тохоку Shinkansen. Строителството му започва през август 1998 г., завършен е през февруари 2005 г.

7. Тунел Iwate-Ichinohe, Япония

Той се нарежда на седмо място сред най-големите железопътни тунели в света. Построен като част от жп линията Тохоку Shinkansen, има обща дължина 25.81 км.

Строителството започва през август 1991 г. и е завършено през 2000 г. Службите по поддръжката обаче не работят по него след земетресение през 2011 г.

Той е 9.8 метра широк и 7.7 метра висок в напречно сечение.

8. Тунел Daishimizu, Япония

Двадесет и два километровия Daishimizu тунел е осмият най-дълът железопътен тунел в света. Той се намира на линията Joetsu Shinkansen в Япония. Намалява времето за пътуване между Ниигата и Токио на около един час и четиридесет минути.

Стръмната география на мястото води до трудности в строителството на съоръжението, което е изградено на шест секции с помощта на шахти за достъп. Евакуационните пунктове се намират на интервали от 10 километра.

9. Тунел Wushaoling, Китай

Това е деветият най-дълъг железопътен тунел в света с обща дължина от 21.05 км. Той се намира в провинция Гансу в Китай и е построен като част от Lanxin - високоскоростна железопътна линия.

Строителството започва през ноември 2002 г., като са използвани 4360 тона стомана. Тунелът включва два отвора, разделени от 40 метра. Той е проектиран за максимална скорост от 160 км/ч.

Вижте още: Най-необичайните влакови маршрути

10. Тунел Geumjeong, Южна Корея

Със своите 20.3 км дължина той заема десетото място. Част е от високоскоростна железопътна линия, която свързва Сеул с Бусан.

Geumjeong е най-дългият железопътен тунел в Южна Корея. Той се намира на повече от 300 метра под земята. Има 14 м ширина и 12 м височина 12м.

Строителството му се извършва в три секции, които са напълно завършени през 2009 г. Първите две части са открити през 2008 г.