Най-големите лъжци в бизнеса

10989
Най-големите лъжци в бизнеса

Всички компании изопачават малко или много истината, и наричат това „реклама". Някои обаче прекрачват границата и директно мамят хората. Вижте някои от най-големите измамници в бизнеса:

Bear Stearns

Компанията бе една от най-мразените в началото на рецесията. Оказа се, че мениджърите й са лъгали инвеститорите и са твърдели, че тя е в добро състояние, докато в действителност, е била на ръба на фалита. Въпреки че въпросните шефове бяха отстранени, правителството обвини Bear Stearns в „бели и черни лъжи".

Цигарените компании

От години учените твърдят, че цигарите са вредни за вашето здраве и водят до пристрастяване. През 1994 директорите на големи цигарени компании бяха извикани като свидетели в съда в САЩ. С ръка на сърцето те казаха, че никотинът не води до пристрастяване.

Няколко години по-късно бе разобличен и митът, че леките цигари са по-малко вредни.

В днешни дни пък наглостта им достига до там, че някои производители на цигари влизат в партньорство с компании, произвеждащи продукти, които помагат за отказването от тях. Лицемерие или гениални рекламни стратегии?

Компаниите за бутилиране на вода

През 2007 Pepsi Co бе принудена да признае, че Aquafina, която бе рекламирана като изворна вода, всъщност е... вода от чешмата.

Coca Cola също призна, че Dasani е пречистена вода от чешмата. Всъщност, американските медии твърдят, че в САЩ е по-сигурно да пиеш вода от чешмата, отколкото бутилирана вода, защото за първата има по-стриктни федерални изисквания.

Производителите на мобилни телефони

Възможно е да се окаже, че компаниите, произвеждащи мобилни телефони, са цигарените компании на новия век.

Все повече научни изследвания показват, че клетъчните телефони не са толкова безвредни, колкото смятаме. Твърди се, че те могат да причиняват тумор в мозъка, безсъние и главоболие.

В свой материал наскоро GQ показа колко е голямо лобито на телефонните компании и как те влагат много пари в това да спрат медицинските изследвания в тази област.

В щата Мейн пък обмислят да сложат предупредителен надпис на мобилните телефони, подобно на цигарите.

Дали един ден няма да се окаже, че тези компании са скрили важни данни и изследвания, както се оказа, че са правили фармацевтичните и цигарените корпорации?

Pfizer

Когато една фармацевтична компания е голяма колкото Pfizer, няма как да не е била обвинявана в лъжа. Pfizer обаче е по-критикувана от всяка друга.

Компанията непрекъснато е обвинявана в манипулиране на научни изследвания в своя полза и в прикриване на данни, които не са в нейна полза.

Четири пъти до сега компанията е била съдена за рекламиране на продукти като лек за болести, за които няма потвърждение от FDA.

Миналата година Pfizer плати 2.3 млрд. долара за извънсъдебно уреждане на спор - това е най-голямата сума, плащана за подобен случай в историята. Делото беше за това, че компанията рекламира продукти като антибиотици, като те не са такива и им приписва още свойства, които те нямат.

Airborne

Хиляди американци използваха Airborne при настинка. Дори Опра Уинфри го рекламираше в началото. Не само, че „лекарството" не помага, ами се оказа, че компанията е представила фалшиви научни проучвания.

През 2008 Федералната комисия по търговия на САЩ заяви, че няма абсолютно никакви доказателства, че Airborne облекчава настинка и компанията бе принудена да смени етикета, като вече рекламира продукта като „подсилващ имунната система".

Enron

Enron изпадна от звезда на Уолстрийт до символ на измама. След съдебни разследвания, мениджмънтът признава, че от 1997 са надписвали печалбата на компанията и то със стотици милиони долари. Хиляди хора губят работата си, доверието на заемодателите и клиентите е подкопано, а освен финансови последици, фалитът на Enron предизвика енергийна криза в няколко района на Америка.

Двамата главни изп. директори Джефри Скилинг и Кенет Лей са подведени под отговорност. Лей умира преди да чуе присъдата си, а Скилинг отива в затвора. Скандалът принуди Конгреса да приеме закон, с който се налага по-голяма регулация на финансовото отчитане на компаниите.

Peanut Corp. of America

Компанията разпространява фъстъчено масло, за което много добре знае, че е заразено със салмонела. Това по-късно води до изтеглянето на много други продукти от мрежата, включително бисквити и кучешка храна.

Компанията застраши здравето на цяла една нация, а шефът й нямаше никакви угризения. Той е известен с думите си „Искам от работниците да изкарат пари от всеки фъстък паднал на пода."

Лекарство против рака

За сега лекарство против рак, за съжаление, няма, макар че не са малко тези, които са претендирали, че продават такова и са се облагодетелствали от отчаянието на хиляди болни.

Един такъв случай от САЩ - през 2000 компанията T-Up е дадена под съд за това, че рекламира продукт, на основата на минерали и алое вера като чудо, лекуващо рак, че и СПИН. Компанията освен това лъже и че продуктът й е одобрен от FDA, което се оказва невярно. Това е само един от примерите за чудотворни лекарства против всяка болест. Лошото е, че те мамят не просто потребители, а болни хора, които са останали без никаква надежда.

Станете наш почитател във Facebook

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

Франчайз будалите в имотите
# 0
09:05 | 12 May 2010
Пропуснали сте да споменете франчайзинговите фирми. Те лъжат много убедително. Най-често срещаната им лъжа е, че като като си купиш франчайз е вероятността да фалираш е много по-малка, а всъщност е точно обратното. Давам ви за пример франчайз продаващите ЕРА България, които продават франчайза за България за тази смешна марка в недвижимите имоти. От продадени около 20 франчайза фалираха или са пред фалит 15 от тези 20 излъгани да си купят "работещия" им франчайз. Но интересно как журналистите дремете и не забелязвате това?
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg