Нарастващото състояние на най-богатия 1% от хората в света не е било достатъчно, за да компенсира забавянето в продажбите на луксозни стоки през миналата година.

Продажбите на лични луксозни стоки, които включват дрехи, чанти и бижута, се очаква да отчетат лек ръст от между 1 и 2%, според Bain & Company.

За сравнение, повишението в предходната година е 3%, докато продажбите през 2013 г. са нараснали със 7%. Данните са поредното доказателство, че забавянето през 2015 г. не е било просто резултат от колебанията на пазарите и валутите. Те по-скоро са признак на това, че двуцифреният ръст на пазара, отчитан преди рецесията, вероятно е нещо, което е останало в миналото.

Вижте още: Как да различите фалшивата чанта Michael Kors

Аксесоарите за пореден път са най-търсени сред отделните категории луксозни стоки, съставлявайки 30% от глобалния пазар и отчитайки 3% ръст на продажбите. Облеклата се нареждат на второ място с 24% дял от пазара и 2% ръст на продажбите.

В същото време през изминалата година категорията на часовниците изпитва сериозни затруднения с прекалено многото стокови запаси в Азия и отчита 6% спад на продажбите.

Вижте кои са били 10-те най-големи пазари на луксозни стоки в света:

10. Хонконг

Продажби: 6.8 млрд. евро
Ръст в евро: -11%
Ръст в местна валута: -25%
Място в класацията през 2014 г.: 9

Продажбите на луксозни стоки в Хонконг се понижават през последната година вследствие на мерките на правителството срещу корупцията, както и благодарение на сивия пазар. В резултат на тези два фактора Хонконг пада с едно място в класацията.

9. Близкият изток

Продажби: 8.1 млрд. евро
Ръст в евро: 19%
Ръст в местна валута: без изменение
Място през 2014 г.: 10

Слабото представяне на Хонконг и Макао е позволило на Близкия Изток да се изкачи с едно място в класацията. Лидер по продажби в региона е Дубай, който е 19-ият най-голям град по приходи - с близо 3 млрд. евро, според Bain.

8. Южна Корея

Продажби: 10.8 млрд. евро
Ръст в евро: 16%
Ръст в местна валута: 4%
Място в класацията през 2014 г.: 8

Въпреки по-малкия брой китайски туристи и разпространението на вируса MERS, който повлия на приходите през второто полугодие, продажбите на луксозни стоки отчитат 4% през миналата година.

7. Германия

Продажби: 11.9 млрд. евро
Ръст в евро: 14%
Ръст в местна валута: 14%
Място в класацията през 2014 г: 7

Ръстът на продажбите на луксозни стоки в Германия се ускорява през последната година, нараствайки с допълнителни 10 процентни пункта, в сравнение с периода 2013-2014 г. Луксозната електроника се е представяла най-добре, докато най-слаби продажби отчитат бижутата и луксозните часовници.

6. Великобритания

Продажби: 15.6 млрд. евро
Ръст в евро: 16%
Ръст в местна валута: 5%
Място в класацията през 2014 г.: 6

По-скъпият паунд подпомогна продажбите на луксозни стоки във Великобритания. Само в Лондон те са на стойност 13 млрд. евро през 2015 г., в сравнение с 10.1 млрд. евро година по-рано, според Bain.

5. Франция

Продажби: 17.1 млрд. евро
Ръст в евро: 10%
Ръст в местна валута: 10%
Място в класацията през 2014 г.: 4

Обезценяването на еврото доведе до падането на Франция с едно място в класацията. Въпреки това Париж запазва мястото си в челната тройка на градовете по приходи с 13 млрд. евро. За сравнение, продажбите на луксозни стоки във френската столица са на стойност 11.3 млрд. евро през 2014 г.

Вижте още: 14 ужасно несполучливи имитации на маркови продукти

4. Италия

Продажби: 17.3 млрд. долара
Ръст в евро: 6%
Ръст в местна валута: 6%
Място в класацията през 2014 г: 3

Подобно на Франция, Италия отстъпва позиции в класацията на Bain вследствие на евтиното евро. Милано и Рим обаче остават сред 15-те водещи града по продажби на луксозни стоки.

3. Китай

Продажби: 17.9 млрд. евро
Ръст в евро: 17%
Ръст в местна валута: -1%
Място в класацията за 2014 г: 5

Китай извлече сериозни ползи от евтиното евро и се изкачва с две места в класацията, въпреки факта че китайските купувачи продължават да харчат повече пари в чужбина. Купувачите от Китай са с най-голям дял от покупките на луксозни стоки в световен мащаб - 31%.

2. Япония

Продажби: 20.1 млрд. евро
Ръст в евро: 13%
Ръст в местна валута: 9%
Място в класацията през 2014 г: 2

Разходите на местните потребители и на китайците, които се опитват да извлекат ползи от валутните колебания, са подпомогнали продажбите на луксозни стоки в Япония. Макар че страната се нарежда на второ място в класацията на Bain, всички продажби на луксозни стоки в Япония са по-малки, отколкото продажбите само в един американски град – Ню Йорк.

1. САЩ

Продажби: 78.6 млрд. евро
Ръст в евро: 20%
Ръст в местна валута: без промяна
Място в класацията за 2014 г: 1

Въпреки че приходите остават без промяна през миналата година, САЩ продължава да бъде безспорният лидер на пазара на луксозни стоки. Спадът в търсенето от страна на местните купувачи, както и скъпият долар, който ограничи покупките от страна на чуждестранни купувачи, бяха минуси за щатския пазар през 2015 г.

Въпреки това пазарът на луксозни стоки в САЩ е по-голям, отколкото тези на Япония, Китай, Италия и Франция - взети заедно.