Само 1/3 от огромното население на Китай е в интернет, което дава огромен потенциал за e-commerce сайтовете.

По-трудно е в секторите на петрол, газ, телекомите и финансовите фирми, които са доминирани от държавата.

Изброените 7 компании, според CNN, са най-горещите бизнеси в Китай в момента:

Dianping

Базирана в Шанхай

Статут: частна

Често я описват като китайския Yelp, Groupon и Foursquare в едно.

Основана е през 2003 година и събира ревюта на ресторанти, магазини и други места за забавления от потребители.

Има възможности за сделки, подобни на Groupon. Имат 42 милиона активни потребители на месец, a приходите й нараснаха с 500% между 2010 и 2011 г.

През април 2011 година компанията набра 100 млн. долара капитал от компании, сред които Sequoia Capital.

Qunar

Базирана в Пекин,

Статут: частна

Тя е един от основните играчи в младата индустрия на онлайн резервациите.

Компанията позволява на клиентите да търсят билети за самолети и влакове, почивки и др.. подобно на Expedia и Priceline.

През 2010 година търсачката Baidu закупи дял в нея за 306 млн. долара.

По-рано тази година CEO-то на компанията каза, че обмислят листване на борса в САЩ.

Само 8% от китайците правят резервации онлайн, така че компанията има голям потенциал за ръст.

Tencent

Базирана в Шенжен

Листната в Хонконг

Пазарна капитализация: 47 млрд. долара

Това е втората най-голяма интернет компания в Китай. Започва като чат през 1998 г, и става много популярна сред младите, защото им дава възможност да си комуникират безплатно.

От там се разви като уебсайт, който продава стоки.

Има и микроблогинг услуга, подобна на Twitter, наречена Weibo, както и платформа за набиране на плащания като Paypal, която се нарича Tenpay.

Alibaba Group

Базирана в Хангзу

Статут: частна

IPO-то на тази компания е второто най-чакано в света, след това на Facebok. Компанията казва, че не планира да прави това в следващите 2 години.

Alibaba е доминиращата e-commerce компания в Китай, управлява се по модел, подобен на eBay.

Сайтът има платформа Taobao Mall, където хората могат да купуват онлайн директно от съответния магазин. Имат и компания за онлйан плащания - Alipay, която функционира подобно на PayPal.

Гигантът Yahoo има 40% дял в Alibaba. Между двете компании обаче има търкания и основателят на Alibaba Джак Ма се опитва да притисне Yahoo да продаде дела си.

Alibaba се оценява на 35 млрд. долара.

360buy.com

Базирана в Пекин

Статут: частна

Почти е невъзможно да се съревноваваш с Alibaba, но 360buy.com е достоен съперник.

Компанията продава различни продукти, включително компютри и мобилни телефони и ги доставя, докато Alibaba по-скоро свързва купувачът и продавачите.

Компанията планира да се листне на борса в САЩ тази година и да набере между 4 и 5 млрд. долара, което ще направи IPO-то й едно от най-големите в американската история.

Приходите за 2010 година са били около 1.6 млрд. долара.

Sun Art

Базирана в Пекин, листната в Хонконг

Пазарна капитализация: 12.4 млрд. долара

Наричат я китайския Wal-mart. Тя всъщност е конкурент на Wal-Mart и на Carrefour. И трите вериги в момента се надпреварват да строят магазини из Китай.

През 2011 компанията набра около 1 млрд. долара в IPO в Хонконг.

В момента те имат 230 магазина, в 24 от общо 31 китайски провинции.

Приходите на компанията се увеличиха с около 22% до 8 млрд. долара за 2011 година, а печалбите скочиха с 26% до 2.1 млрд. долара.

Tal Education

Базирана в Пекин, листната на NYSE

Пазарна капитализация: 843 млрд. долара

Tal Education се разраства бързо, след като намира ниша в бързо-растящия пазар на образование в Китай. Ръководи учебни центрове за деца от предучилищна възраст до 12 клас. Има 275 центъра в 10 града.

Докато нейният основен конкурент се е насочил към чуждоезиково обучение, компанията осигурява частни учители за обща подготовка на децата.

За сега обаче не блести на NYSE. От IPO-то през октомври 2010 г. акциите са загубили 27%.