Най-мащабните градски инженерни проекти в историята

Днес ние живеем в сгради и минаваме по пътища, които за хората преди няколко десетилетия биха били истинско чудо.
Вижте 13 от най-мащабните градски проекти в историята:
Сградите на Венеция
Венеция някога е била струпване на около 70 острова в плитка лагуна. Първите жители са строили къщите си на островите. Населението се разраствало, но място за нови къщи нямало, освен ако хората не си построят сами основа, на която могат да строят.
Така те мъкнели дъбове – цели дървета и правели с тях основа, над която строяли.
Около 80% от днешна Венеция лежи върху такава дървена основа. Дървото не гние заради солената вода, а напротив става по-твърдо.
Канализацията на Париж
До 1830 година парижаните изхвърляли боклука и отпадните си води като копаели дупка под къщите или просто ги хвърляли на улицата. Там човешки и животински фекалии се смесвали с остатъци от храна и кал в лепкава мръсотия, която сеела зарази и воня, докато не дойдел достатъчно силен дъжд, за да отмие.
В Средновековието голяма част от населението на Европа умира заради болести, които се свързват с лоша хигиена.
След една много тежка зараза, властите в Париж наредили да се строи канализационна система. Тя била по модел на канализацията в древен Рим, но много по-голяма. Каналите били достатъчно големи, за да поберат човек в цял ръст.
До 1870 година са били построени над 480 км канали.
Строежът дори привличал туристи. Много французи се качвали на лодки, облечени в най-хубавите си дрехи за тези разходки из мръсната канализация.
Соломоновият храм
Древният храм е бил архитектурна новост във времето си.
Построен е около 960 година пр. Хр.
Финикийците помагали на евреите със строителни материали работна ръка. Намира се на хълм близо до Йерусалим.
Римските акведукти
Римляните са били изкусни строители.
В Рим са били построени най-малко 11 акведукта, като в построяването им са били използвани уреди за измерване на ъгли и дистанция.
По тях към Рим е текла прясна вода от езера и реки, някои от които на дистанция 100 км от града. Римляните използвали здрав бетон, който правели с вулканична пепел.
Римляните са писали закони относно диспутите, свързани с водата, които служат за основа на правото.
Благодарение на тези акведукти всички римляни са имали достатъчно вода за консумация.
Холандските диги
Около една четвърт от Холандия лежи под морското равнище.
В това число голяма част от Ротердам и Амстердам.
Холандците още от древни времена издигали диги, за да се защитят от водата. В един момент страната разполагала с близо 2000 км диги, а млади мъже можели да бъдат мобилизирани всеки момента да помагат в строежа и укрепването им. Съществувало нещо като армия за поддръжката им.
Метрото на Лондон
Отваря още през 1863 година!
Първите влакове са били парни, но през 1890 година тръгват електрически влакове. Това са първите подземни електрически влакове в света. Те много намаляват замърсяването в тунелите.
През 21-ви век метрото вече обслужва над 1 млрд. пътници на година и има 400 км релси.
Мостът на Бруклин
Завършен е през 1883 година. Това е един от първите мостове със стоманени въжета в света.
Те са с диаметър почти 16 инча и са от 5 434 метални нишки.
Благодарение на него Бруклин е много по-свързан с останалата част на Ню Йорк.
Строителството не е било лесно и не е минало без трагедии – загиват най-малко 24 души, включително ръководителят на строежа – Джоб Ройблинг, който умира от инфекция в крака, която получава след инцидент на строежа. След неговата смърт поста му се заема от сина му. Самият той претърпява инцидент. Принуден е да лежи и да наблюдава строежа с бинокъл. Неговата съпруга служи за връзка между него и работниците, с което тя става първата жена, участвала в такъв строителен проект от такъв мащаб.
Българският бизнес
- УниКредит Булбанк с награда „Банка на годината в България“ от The Banker
- Григор Димитров е посланик на бранда „ПБ Лични финанси“ на Пощенска банка
- Стартира каузата „Свързва ни доброто: дари за децата и А1 ще удвои сумата“