Трансамазонската магистрала е дълъг 5000 км път, който пресича сърцето на амазонската джунгла. Той минава през Бразилия, тръгвайки от крайбрежния град Жоао Песоа в североизточната част, стигайки до границата с Перу.

Това е едновременно една от най-амбициозните програми за презаселване и икономическо развитие и един от най-големите провали.

Проектът, разработен през 1970 г., идва на дневен ред, след като генерал Медичи, военен управител на Бразилия, посещава обеднялата североизточната част на страната, която по това време страда от едно от своите периодични засушавания.

Това, което вижда, дълбоко шокира и разстройва генерала. Поземлената реформа - очевидното решение за тежкото положение на селяните, не се обсъжда, защото армията, която управлява страната, разчита твърде много на подкрепата на собствениците на земя.

Тя няма как да убеди тези богати земевладелци да се разделят и с малка част от техните земи, които да дадат на бедните в селските райони.

Затова генералът решава да премести бедните. Чрез прокарването на път през тропическите гори се планира в други райони да бъдат заселени десет милиона души до 1980 г.

Според официалните планове, на заселниците е трябвало да бъдат дадени 250 дка парцели, заплата за шест месеца, както и лесен достъп до селскостопански кредити - в замяна на изграждане на магистралата и конвертиране на околните тропически гори в земеделски земи.

Планира се тези семейства да снабдяват вътрешния пазар с милиони тонове боб, ориз и царевица, както и да печелят милиони долари чрез износа на кафе, какао, черен пипер, портокали и други култури.

Проектът показва нулева загриженост към деликатната екосистема на амазонската дъждовна гора. Както се оказа, почвата в басейна на Амазонка се състои предимно от седименти, които правят трасето нестабилно и обект на чести наводнения при проливни дъждове.

А с път, който е неизползваем шест месеца годишно, заселниците са отрязани от света, а техните продукти оставени да изгният.

Освен това реколтата е слаба, тъй като плодородният слой на амазонската почва е тънък и неговите хранителни вещества се изчерпват бързо. Затова се налага да бъдат изсичани нови и нови дървета ежегодно, които да осигурят земеделска земя.

Вижте още: 21 пътя, по които трябва да шофирате

В допълнение към икономическите и социални неуспехи са дългосрочните вреди за околната среда. След построяването на трансамазонската магистрала обезлесяването в Бразилия скача до невероятни нива.

С течение на годините девствените гори отстъпват на ферми за едър рогат добитък, дърводобивни станции и златни мини.

Обезлесяването на Амазония, предизвикано от магистралата, продължава до днес. През 1990-те и началото на 2000 г. повече от 25 000 квадратни километра гори изчезват за една година.

Проектът за населяване на тази част от Бразилия е изоставен през юни 1974 г. В резултат на това около 20 000 семейства, пристигнали в района, са обречени на унизителна мизерия.

С изключение на няколко изолирани участъка, пътят е много слабо използван днес. Части от него са асфалтирани, но по-голямата част от него е покрита с тънък слой чакъл почва, която не е в състояние да издържи проливни дъждове, които се изсипват над Амазония от ноември до април.

През този период неасфалтираните участъци на пътя са непроходими, пише lifeglobe.

Напоследък бразилското правителство поднови интереса си към магистралата. Не е ясно обаче колко пари, време и труд ще отнеме да бъде поправено цялото трасе на трансамазонската магистрала.