Морското пиратство се завърна от историята, за да се превърне в основен проблем за правителства, транспортни компании, пътнически кораби, енергийни компании, световни конгломерати и т.н.

Когато от CNBC за първи път направиха преглед на най-опасните води в света през 2008 г., сомалийските пирати, действащи в Аденския залив и около бреговете на Сомалия, бяха безспорно най-многобройни, по данни на Центъра за мониторинг на пиратството към Международното морско бюро.

Сомалия и Аденският залив все още разполагат с коварни води, но те вече не са най-опасните в света. През последните пет тримесечия една нова държава вече заема челното място по брой на пиратски нападения във водите си.

Променят се и тактиките за борба с пиратството. Военноморските сили вече са много по-активни в борбата с пиратството, а търговските танкери и товарните кораби все по-често имат въоръжена охрана – концепция, която беше рядкост до 2008 г.

Вижте къде има най-много пирати в света и научете за по едно нападение от всеки от тези региони:

9. Сингапурския пролив (4 пиратски атаки за последните пет тримесечия)

През януари влекачът De Hui и шлепът Haiyangshiyou преминавали през Сингапурския пролив, когато малко след 17:00 часа към тях се приближила моторна лодка. Шестима пирати от моторната лодка се качили на борда на шлепа и откраднали най-различни стоки, след което бързо се оттеглили. Това обаче не било всичко. След падането на нощта друга лодка се приближава към De Hui. Двама пирати в камуфлажно облекло се качват на борда, повалят старшината на земята и го заплашват с нож. Капитанът на кораба успява да вдигне екипажа под тревога, след което пиратите освобождават старшината на кораба и бягат, без да откраднат нищо.

9 Перу (4 пиратски атаки)

Пиратските атаки са много по-чести, когато плавателните съдове са на док, отколкото, когато плават. Добър пример за това е нападението над танкера Overseas Pearlmar. Корабът е бил закотвен в пристанище Талара, Перу, когато от екипажа забелязали, че част от припасите липсват. Те проверили кораба, след което установили, че пирати са свалили металния предпазител на веригата на котвата и са се покачили по нея. След като са стигнали до палубата те са откраднали каквото могли от припасите на кораба и си тръгнали без никой да ги е видял.

8. Кот д'Ивоар (6 пиратски атаки)

През февруари 2013 г. танкерът Gascogne се намира на около 70 морски мили от Абиджан, Кот д'Ивоар когато 12 души с огнестрелни оръжия се качват на борда, малко преди 7 часа сутринта. Те успяват да надвият 17-членния екипаж и поемат контрол над кораба. Пиратите стигат с отвлечения кораб до Нигерия, където източват суровия петрол, който той превозвал. След като крадат личните вещи на екипажа, пиратите освобождават хората и Gascogne. По това време това е третата атака във водите на Кот д'Ивоар само за пет дни.

5. Бангладеш (7 пиратски атаки)

През януари 2013 г. петима мъже, въоръжени с дълги ножове, се качват по веригата на котвата на кораба Diana Bolten, докато той е на док в пристанище Читагонг. Вторият помощник-капитан на кораба забелязва движения близо до върха на веригата и моли нощния пазач да провери. Докато трима от пиратите заплашват пазача, капитанът насочва прожектор към тях. Пиратите се спускат отново по веригата на котвата, вземайки със себе си каквото могат от кораба.

5. Червено море (7 пиратски атаки)

През юни 2012 г. в ранните часове на деня малка лодка,в която изглежда, че имало двама души, се доближава до танкера Pacific Galaxy. След като приближава още петима души, които са били легнали на дъното й, се изправят. Капитанът на танкера, който плава под флага на Панама, дава разрешение на охраната на кораба да отправи предупредителни изстрели. Останалите членове на екипажа се оттеглят в укрепено помещение. След предупредителните изстрели пиратите набързо отменят атаката. Около час и половина по-късно обаче се връщат, този път с две лодки. Когато се доближават на около 200 метра, охраната на кораба отново отправя предупредителни изстрели, като този път пиратите си тръгват, без да се върнат.

5. Индия (7 пиратски атаки)

За да крадеш от кораб, който стои на едно място, не е необходима моторница. През юли 2012 г. шестима пирати в дървена лодка с гребла се доближават до танкера Maersk Visual, който стои на котва. Човек от охраната забелязва двама странни мъже, които изхвърлят част от имуществото на кораба през палубата и тръгва към тях. Пиратите скачат в дървената лодка и започват да гребат. Екипажът на Maersk Visual уведомява охраната на пристанище Висакапатнам, но за учудване на всички пиратите успяват да се измъкнат с плячката си.

4. Аденския залив (10 пиратски атаки)

Понякога пиратите отвръщат на огъня. През февруари 2012 г. членовете на екипажа на танкера North Sea вече са под тревога, след като са забелязали подозрителна лодка наблизо. Малко след това екипажът забелязва моторна лодка, която приближава танкера. Капитанът на кораба изпраща сигнал до британските военноморски сили, чиито екипажи патрулират в региона. Капитанът получава отговор, че незабавно ще бъде изпратен военен хеликоптер. След като лодката приближава до кораба, екипажът забелязва, че пиратите са въоръжени с автомати Калашников. От охраната на кораба отправят предупредителни изстрели, а пиратите отвръщат на огъня, успявайки да изстрелят над 50 патрона. В крайна сметка те преустановяват атаката. Въпреки последвалото търсене по въздуха, те така и не са намерени.

3. Нигерия (22 пиратски атаки)

През декември 2012 г. PM Salem се намира близо до бреговете на Байелса, Нигерия, когато пирати с лодката си се приближават към кораба откъм задната му част. Пиратите започват да обстрелват кораба, докато го преследват. От охраната отвръщат на огъня. Стрелбата продължава около 20 минути, преди нападателите да бъдат отблъснати. Трима души от охраната на кораба обаче са простреляни, като единият от тях умира.

2. Сомалия (31 пиратски атаки)

Сомалийското пиратството не е толкова разпространено, колкото преди пет години, но все още е сериозен проблем. Лодка с шестима пирати започва да преследва химическия танкер MSC Jasmine посред бял ден през януари 2013 г. Малко след това нападателите откриват огън с автоматични оръжия и гранати. Капитанът на MSC Jasmine вдига кораба под тревога и нарежда на охраната да отвърне на огъня. Пиратите се оттеглят, но не стигат далеч. Два военни кораба (американският USS Halyburton и френският FS Surcouf) се отзовават на сигнала на MSC Jasmine, прихващат лодката и задържат пиратите.

1. Индонезия (43 пиратски атаки)

Общо 17 500-те острова на Индонезия и водите около тях в момента са на първо място в света по брой на пиратските нападения. През септември 2012 г. малко преди 23:00 часа шестима пирати успяват да се качат на палубата на химическия танкер Rudolf Schulte, който е на котва в пристанище Белуан. Моряк на пост забелязва мъжете, който са въоръжени с пистолети и ножове. Пиратите също забелязват моряка и го нападат докато той се опитва да се свърже по радиостанция с капитанския мостик. Пиратите избиват радиостанцията от ръцете му, повалят го на земята и го връзват. След това се насочват към припасите на кораба и започват да плячкосват. В това време морякът успява да се освободи и стига до мостика, където вдига кораба под тревога. Звукът от алармата изплашва пиратите, които успяват да избягат. Инденезийските власти са уведомени, но пиратите така и не са открити.

През януари влекачът De Hui и шлепът Haiyangshiyou преминавали през Сингапурския пролив когато малко след 17:00 часа към тях се приближила моторна лодка. Шестима пирати от моторната лодка се качили на борда на шлепа и откраднали най-различни стоки, след което бързо се оттеглили. Това обаче не било всичко. След падането на нощта друга лодка се приближава към De Hui. Двама пирати в камуфлажно облекло се качват на борда, повалят старшината на земята и го заплашват с нож. Капитанът на кораба успява да вдигне екипажа под тревога, след което пиратите освобождават старшината на кораба и бягат без да откраднат нещо.

9 Перу (4 пиратски атаки)

Пиратските атаки са много по-чести когато плавателните съдове са на док, отколкото когато плават. Добър пример за това е нападението над танкера Overseas Pearlmar. Корабът е бил закотвен в пристанище Талара, Перу, когато от екипажа забелязали, че част от припасите на кораба липсват. Те проверили кораба, след което установили, че пирати са свалили металния предпазител на веригата на котвата и са се покачили по нея. След като са стигнали до палубата те са откраднали каквото могли от припасите на кораба и си тръгнали без някой да ги е видял.

8. Кот д'Ивоар (6 пиратски атаки)

През февруари 2013 г. танкерът Gascogne се намира на около 70 морски мили от Абиджан, Кот д'Ивоар когато 12 с огнестрелни оръжия се качват на борда малко преди 7 часа сутринта. Те успяват да надвият 17-членния екипаж и поемат контрол над кораба. Пиратите стигат с отвлечения кораб до Нигерия, където източват суровия петрол, който той превозвал. След като окрадват личните вечщи на екипажа пиратите освобождават хората и Gascogne. По това време това е третата атака във водите на Кот д'Ивоар само за пет дена.

5. Бангладеш (7 пиратски атаки)

През януари 2013 г. петима мъже въоръжение с дълги ножове се качват по веригата на котвата на кораба Diana Bolten, докато корабът е на док в пристанище Читагонг. Вторият помощник капитан на кораба забелязва движения близо до върха на веригата и моли нощния пазач да провери. Докато трима от пиратите заплашват пазача, капитанът насочва прожектор към тях. Пиратите се спускат отново по веригата на котвата вземайки със себе си каквото могат от от кораба.

5. Червено море (7 пиратски атаки)

През юни 2012 г. в ранните часове на деня малка лодка,в която изглежда, че имало двама души, се доближава до танкера Pacific Galaxy. След като приближава още петима души, които са били легнали на дуното й се изправят. Капитанът на танкера, който плава под флага на Панама, дава разрешение на охраната на кораба да отправи предупредителни изстрели. Останалите членове на екипажа се оттеглят в укрепено помещение на кораба. След предупредителните изстрели пиратите набързо отменят атаката. Около час и половина по-късно обаче пиратите се връщат, този път с две лодки. Когато се доближават на около 200 метра охраната на кораба отново отправя предупредителни изстрели като този път пиратите си тръгват без да се върнат.

5. Индия (7 пиратски атаки)

За да крадеш от кораб, който стои на едно място не е необходима моторница. През юли 2012 г. шестима пирати в дървена лодка с гребла се доближават до танкера Maersk Visual, който стои на котва. Човек от охраната на кораба забелязва двама странни мъже, които изхвърлят част от имуществото на кораба през палубата и тръгва към тях. Пиратите скачат в дървената лодка и започват да гребат. Екипажът на Maersk Visual уведомява охраната на пристанище Висакапатнам, но за учудване на всички пиратите успяват да се измъкнат с плячката си.

4. Аденския залив (10 пиратски атаки)

Понякога пиратите отвръщат на огъня. През февруари 2012 г. членовете на екипажа на танкера North Sea вече са под тревога, след като са забелязали подозрителна лодка наблизо. Малко след това екипажът забелязва моторна лодка, която приближава танкера. Капитанът на кораба изпраща сигнал до британските военноморски сили, чиито екипажи патрулират в региона. Капитанът получава отговор, че незабавно ще бъде изпратен военен хеликоптер. След като лодката приближава до кораба екипажът забелязва, че пиратите са въоръжение автомати Калашников. От охраната на кораба отправят предупредителни изстрели, а пиратите отвръщат на огъня успявайки да изстрелят над 50 патрона. В крайна сметка те преустановяват атаката. Въпреки последвалото търсене по въздуха те така и не са намерени.

3. Нигерия (22 пиратски атаки)

През декември 2012 г. PM Salem се намира близо до бреговете на Байелса, Нигерия, когато лодка си пирати се приближава към кораба откъм задната му част. Пиратите започват да обстрелват кораба докато го преследват. От охраната на кораба отвръщат на огъня. Стрелбата продължава около 20 минути преди нападателите да бъдат отблъснати. Трима души от охраната на кораба обаче са простреляни, като единия от тях умира.

2. Сомалия (31 пиратски атаки)

Сомалийското пиратството не е толкова разпространено колкото преди пет години, но все още е сериозен проблем. Лодка с шестима пирати започва да преследва химическият танкер MSC Jasmine посред бял ден през януари 2013 г. Малко след това нападателите откриват огън с автоматични оръжия и гранати. Капитанът на MSC Jasmine вдига кораба под тревога и нарежда на охраната да отвърне на огъня. Пиратите се оттеглят, но не стигат далеч. Два военни кораба (американският USS Halyburton и френският FS Surcouf) се отзовават на сигнала на MSC Jasmine, прихващат лодката и задържат пиратите.

1. Индонезия (43 пиратски атаки)

Общо 17 500-те острова на Индонезия и водите около тях в момента са на първо място в света по брой на пиратските нападения. През септември 2012 г. малко преди 23:00 часа шестима пирати успяват да се качат на палубата на химическия танкер Rudolf Schulte, който е на котва в пристанище Белуан. Моряк на пост забелязва мъжете, които са въоръжени с пистолети и ножове. Пиратите също забелязват моряка и го нападат, докато той се опитва да се свърже по радиостанция с капитанския мостик. Пиратите избиват радиостанцията от ръцете му, повалят го на земята и го връзват. След това се насочват към припасите на кораба и започват да плячкосват. В това време морякът успява да се освободи и стига до мостика, където вдига кораба под тревога. Звукът от алармата плаши пиратите, които успяват да избягат. Индонезийските власти са уведомени, но пиратите така и не са открити.