Застрахователната статистика показва това, което остава скрито в краш-тестовете, а именно: в реалния свят и при равни други условия, по-големият автомобил защитава пътниците по-добре, отколкото по-малкият. Това е един от основните изводи в последното изследване на щатската организация Highway Loss Data Institute (HLDI).

Съпоставяйки данните за застрахователните претенции между 2009 и 2011 г., HLDI прави няколко класации на най-сигурните и най-малко сигурните автомобили, в допълнение на тези, които са резултат от краш-тестовете.

Една от тези подредби – по честота на претенциите за травми на пътниците и водача, ясно демонстрира факта, че големите и тежки возила защитават по-добре хората в купето, отколкото малките.

Осем от десетте модела в дъното на класацията са представители на компактните класове, докато върха й е окупиран от големи джипове и пикапи, както и от тежки луксозни спортни автомобили.

С 28.5 претенции на 1 000 застраховани автомобила, мини колата Toyota Yaris се оказва на последното място по сигурност за пасажерите. В челната десетка по честота, броят на исковете едва пада до 22.3 на 1 000 застраховани возила.

С пъти по-малка е въпросната честота в обратния край на класацията. Едва 4.5 са исковете на 1 000 застраховани Proche 911, а дори и за десетият в класирането – огромният SUV Cadillac Escalade, тя не надвишава 7 на 1 000, което е над четири пъти по-малко, отколкото за Yaris.

„При повечето краш-тестове, предимството на по-големите габарити и тегло остават скрити, тъй като се използват фиксирани прегради. Техните резултати могат да се ползват за сравнение само между сходни автомобили“, казва Ким Хейзълбейкър, главен вицепрезидент на HLDI.

В негативната част на класацията обаче освен малки коли има и доста модели, отличаващи се с мощните си двигатели. Високата честота на претенциите за телесни травми при тях обаче явно се дължат на начина, по който се управляват от техните водачи, заключват от HLDI.