Продължилата 13 години серия от тримесечни повишения в приходите на Apple бе преустановена през миналия месец, когато технологичният гигант обяви 50.6 млрд. долара приходи, или с 13% по-малко, вследствие на по-слабите продажби на iPhone и забавянето на ръста на икономиката в Китай.

Отрицателните нагласи към акциите на компанията пък достигнаха своя пик, като цената им падна с 30% от достигнатия преди 12 месеца исторически връх.

Годишната класация на най-скъпите марки в света на Forbes обаче показва, че Apple все още е в отделен клас от останалите компании със стойност на марката в размер на 154.1 млрд. долара, или 87% повече от класираната на второ място Google.

Това е шестата поредна година, в която Apple завършва на първо място в класацията, откакто Forbes започва да я изготвя през 2010 г.

“Марките получават своята стойност от начина, по който потребителите ги възприемат,” казва Дейвид Райбщайн, преподавател по маркетинг в бизнес училището към Университета на Пенсилвания. “Това, което прави една марка ценна от гедна точка на компанията е, че клиентите са готови да плащат по-висока цена или пък са по-склонни да купуват.”

Класираната на второ място Google съкращава разстоянието с Apple през тази година, като марката на компанията се е оскъпила с 26%, до 82.5 млрд. долара (стойността на марката на Apple нараства с 6%). Google стана подразделение на създадената през миналата година Alphabet, но търсачката все още носи най-голяма печалба, финансирайки други начинания на компанията, като автномни автомобили, Google Fiber, Calico у Nest, които губят 3.6 млрд. долара през миналата година.

Само заради марката Google хората са много по-склонни да използват Google вместо Bing, макар и резултатите в търсенето да не се различават много.

Челната петица се оформя от Microsoft (75.2 млрд. долара), Coca-Cola (58.5 млрд. долара) и Facebook (52.6 млрд. долара).

Във втора поредна година най-бързо поскъпващата марка в топ 100 на класацията е Facebook. Тя се е оскъпила с 44%, а броят на активните потребители на социалната мрежа нараства до 1.65 милиарда. Потребителите прекарват по 50 минути средно на ден във Facebook и Instagram (в класацията на Forbes не е включен финансовият ефект от Instagram).

От Forbes са разгледали над 200 световни марки, за да изготвят класацията. Марките трябва да имат повече от символично присъствие в САЩ, което е елиминирало някои гиганти като Vodafone и Alibaba. В топ 100 влизат марки като Marlboro и Philip Morris International, както и марки, рекламирани с корпоративните им имена, като McDonald’s.

Вижте още: Disney е най-влиятелната марка в света

От Forbes са оценявали марките въз основа на печалбите на компаниите за три години и са определяли процент от тези печалби въз основа на ролята, която всяка от тях играе в своята индустрия.

Стоте на-скъпи марки в света са от 16 държави, а компаниите зад тях развиват дейност в 19 промишлени категории. Щатските марки съставляват малко над половината от класацията - 52. Следващите страни с най-много марки са Германия (11), Япония (8) и Франция (6).

Технологичните марки са най-често срещани (17), в това число и челните три. Компаниите за финансови услуги могат да се похвалят с 13 марки в челните 100, предвождани от American Express на 24-о място. Други големи индустрии са автомобилната (12) и пакетираните потребителски стоки (10), следвани от луксозните стоки и търговията на дребно, които имат по осем марки.

Най-големият губещ в класацията е IBM, чиято марка се е обезценила със 17%, до 41.4 млрд. долара, и заема 7-о място в общата класация. Компанията отчита шести спад на приходите в шест поредни тримесечие.

В топ 100 на тазгодишната класация има седем нови марки, предвождани от CVS на 47-място с оценка от 11.7 млрд. долара.

Стойността на марките в класацията се е повишила средно с 6%, в сравнение с 2015 г. Общата стойност на 100-те най-скъпи марки възлиза на 1.8 трлн. долара.

Ето и кои са 20-те най-скъпи марки в света:

1. Apple 154.1 млрд. долара (промяна в сравнение с 2015 г. +6%)
2. Google 82.5 млрд. долара (+26%)
3. Microsoft 75.2 млрд. долара (+9%)
4. Coca-Cola 58.5 млрд. долара (+4%)
5. Facebook 52.6 млрд. долара (+44%)
6. Toyota 42.1 млрд. долара (+11%)
7. IBM 41.4 млрд. долара (-17%)
8. Disney 39.5 млрд. долара (+14%)
9. McDonald's 39.1 млрд. долара (-1%)
10. GE 36.7 млрд. долара (-2%)
11. Samsung 36.1 млрд. долара (-5%)
12. Amazon 35.2 млрд. долара (+25%)
13. AT&T 32.6 млрд. долара (+12%)
14. BMW 28.8 млрд. долара (+4%)
15. Cisco 28.4 млрд. долара (+3%)
16. Oracle 28 млрд. долара (+4%)
17. Intel 27.7 млрд. долара (+7%)
18. NIKE 27.5 млрд. долара (+5%)
19. Louis Vuitton 27.3 млрд. долара (-3%)
20. Mercedes-Benz 26 млрд. долара (+16%)