Бижутата са единственото общо нещо между съпругата на 16-ия президент на САЩ Ейбрахам Линкълн - Мери Тод Линкълн, и Мерилин Монро. Г-жа Линкълн веднъж купува бижута за 64 000 долара от американската бижутерска компания Black, Starr & Frost.

Много десетилетия по-късно актрисата пък споменава името на същата компания в песента Diamonds Are a Girl’s Best Friend във филма от 1953 г. “Господата предпочитат блондинки.” Смята се, че нейната героиня Лорелай е вдъхновена от един от клиентите на компанията - филмовата звезда Пеги Хопкинс Джойс.

Въпреки че може и да не сте чували името Black, Starr & Frost, бижутерската компания има неоспоримо богатo и колоритно минало. От това иска да се възползва настоящият собственик и председател Алфредо Молина, който купува марката през 2006 г., за да я върне към славните й дни.

“Ние сме първата бижутерска компания на САЩ,” казва Молина. Ако човек притежава скъпоценен камък от Black, Starr & Frost, значи притежава част от историята.

Това не е хипербола. Компанията е основана през 1810 г. и не прекъсвала дейност от тогава, макар и с няколко промени в името. Преди Голямата депресия магазинът на Black, Starr & Frost на ъгъла на Пето авеню и 48-а улица в Манхатън е бил мястото, откъдето човек да си купи бижута, часовници и дори пръстени по случай завършването на училище.

“Периодът на 20-те и 30-те години на миналия век, когато е пикът на стила арт деко, вероятно е времето, от което продуктите на марката са най-търсени,” казва Карол Елкинс от аукционната къща Sotheby’s.

Вижте още: В най-богатата диамантена мина в света

В последните няколко години Sotheby’s е продала бижута на Black, Starr & Frost от колекциите на милиардерката Рейчъл „Бъни“ Мелън и Брук Астор. “Бижутата на компанията са колекционирани от някои от най-видните представители на висшето общество в Ню Йорк,” добавя тя.

Това повдига въпроса защо Black, Starr & Frost не е толкова познато име в американското общество като Tiffany & Co. Според Елкинс компанията изостава от останалите заради липсата на иновативност. “Не бих казала, че са имитатори, но те просто са правели неща, които са били популярни по онова време.”

Силата на Black, Starr & Frost е размерът на скъпоценните камъни. “Те наистина са с колекционерска стойност,” казва Елизабет Дойл, съсобственик на антикварния бижутерски магазин Doyle & Doyle. “Красиви са и са наистина висококачествени.”

Това качество е нещо, което настоящият собственик Алфредо Молина, 11-о поколение бижутер, иска да поддържа във всичко - от гривни по 7 500 долара до огърлици с диаманти за 1.2 млн. долара. Компанията в момента има два магазина в Нюпорт Бийч, Калифорния и във Финикс.

Предстои да се види дали Молина напълно ще възстанови блясъка на марката. Бижутерските компании, вероятно повече от модните къщи, имат солидна история с получаването на втори шанс.

“Вярвам в историята и наследството,” казва Молина. “При тези стари марки основното бяха почтеността, истината и доверието.”