Когато влагат парите си в една компания, инвеститорите всъщност ги влагат не просто в един бизнес, а в една репутация.

Начело на списъка на най-уважаваните компании в света, изготвен от Barron's, е Apple.

Цената на акциите на компанията, ръководена от Стив Джобс е над нивото от преди кризата (за официално начало на кризата е взет фалитът на Lehman Brothers). Ако един инвеститор в Apple бе заминал на самотен остров в началото на 2008 и се бе върнал по Коледа 2009, той едва ли би разбрал, че нещо лошо се е случило, само съдейки по акциите на Apple.

И ако добрата репутация носи дивиденти, то лошата, съответно, носи негативи. Акциите на Citigroup, която е на последна позиция, са паднали под цената си преди фалита на Lehman и за сега не е ясно дали ще успеят да се върнат там в скоро време. В такова положение е и руската Gazprom, която е на 99-о място в класацията.

Как да дефинираме понятието уважавана компания?

Това не е лесно, казват от Barron's. "Ако си мислите, че McDonald's не е уважавана, грешите. Да, всичко, което те правят са едни бъргъри, но те правят милиони бъргъри и са много добри в продажбата им."

Уважаваните компании се отличават със силен мениджмънт, добро управление, ценни стоки и услуги, добра възвращаемост.

Уважението се изгражда трудно и се разрушава лесно. Най-яркият пример за това е General Electric. Компанията някога бе символ на корпоративна Америка. През 2005 тя бе на първо място в класацията, след което започна бързо падане надолу. През 2009 тя бе на номер 43, а тази година е на 74-о място. Wells Fargo пък пада от номер 21 до 49.

Сред изкачващите се нагоре са Google и Qualcomm.

Пазарната капитализация е сред факторите, които се наблюдават. Тази година 22 нови компании влизат в списък, заменяйки тези, чиято пазарна капитализация се е свила прекалено много.

Най-голямата компания по този показател в листата е Exxon Mobil (номер 18) с пазарна капитализация от 323.7 млрд. долара, а най-малката е LVMH Moet Hennessy (номер 52) с 55.1 млрд. долара.

Johnson & Johnson са на второ място в класацията, като продължават да бъдат уважавани от инвеститорите. Компанията има стабилни печалби и раздава дивидент. Procter& Gamble е хвалена за това, че веднага освобождава мениджърите, които не показват достатъчно добри резултати.

Лекото падане на Berkshire Hathaway може да се дължи на силно критикуваното решение на Уорън Бъфет да купи Burlington Northern за 34 млрд. долара. Някои критикуват Бъфет и за това, че „държи прекалено много пари. Компанията е прекалено голяма. Той би трябвало да раздаде този кеш на акционерите."

Toyota все още се радва на добро класиране, но трябва да се отбележи, че подреждането бе съставено преди компанията да обяви шокиращите изтегления на дефектни автомобили.

Извън топ 20 остават Microsoft (22), Hewlett-Packard (25), Visa (42), BP (47).

Ето как изглежда топ 20 на компаниите с най-добра репутация в света:

1. Apple

2. Johnson& Johnson

3. Procter & Gamble

4. IBM

5. Berkshire Hathaway

6. Toyota Motor

7. McDonald's

8. Google

9. Cisco Systems

10. Amazon.com

11. Honda Motor

12. Wal-Mart Stores

13. Coca-Cola

14. Intel

15. 3M

16. Nestle

17. PepsiCo

18. Exxon Mobil

19. United Parcel Service

20. Walt Disney