Ново проучване на Световната банка поставя България на 63-то място по търговска логистика сред 155 други държави. Лошата инфраструктура е една от причините за слабото класиране на страната.

Докладът на Световната банка „Търговската логистика в световната икономика" се отнася до капацитетите на отделните държави да транспортират стоки и да свързват производителите на международните пазари. Институцията гледа на търговията като на ключ към по-бързо възстановяване от световната криза.

Според президента на Световната банка Робърт Зелик постигането на добра търговска логистика трябва да бъде сред главните цели на развиващи се държави като България, чиято икономика е силно зависима от износа и търговския обмен.

България отстъпва по доста критерии

Новото проучване на Световната банка включва 155 държави. Най-добри показатели има Германия. Следват Сингапур, Швеция и Холандия. България е по средата на списъка - тя е 63-та по търговска логистика. Първото подобно проучване на Световната банка беше публикувано през 2007 г. Тогава България имаше по-добро място - 55-та сред 150 държави.

Една от главните причини за слабата търговска логистика на България отново е лошата инфраструктура. По критерия „състояние на инфраструктурата" страната е на 94-то място. България е едва 95-та по критерия „спазване на сроковете за доставки". Ефективността на митниците й съшо не е добра - 65-то място.

Към всичко това се добавя и относително високата цена на вносно-износните доставки. Цената на контейнер за износ, траспортиран на 300 км по въздух или по вода, е 1 500 долара и отнема 2 дни. За сравнение - във водещата държава Германия цената на контейнер за износ, траснпортиран на 972 км по въздух, е 612 долара и отнема 3 и половина дни.

Полша - източноевропейски рекордьор

В Източна Европа с най-добри резултати е Полша, която е 30-та в света по търговската си логистика. Първите места в класацията на Световната банка заемат развитите държави. Според анализа между тях и развиващите се страни се откриват дълбоки разлики. Почти всички развиващи се страни се нуждаят от модернизация на митническите си служби, въвеждане на информационни технологии и разработване на частните търговско-логистични услуги.

Световната банка подчертава, че за успешна търговия допринасят както благоприятното географско разположение, така и инфраструктурата и доброто управление в една държава. Отдалечени държави като Чили успяват да продават прясна риба и плодове по цял свят в рекордни срокове благодарение на добрата си обща логистика.

България има привилегировано разположение, но доставките й са бавни, до голяма степен поради лошите инфраструктурни връзки. Най-слаби връзки имат държавите в Централна Африка и Централна Азия, които нямат излаз на море и се намират навътре в сушата и страдат от лошо управление. Някои близкоизточни и азиатски държави като Ирак и Непал също са на дъното на класацията.

Предивдимостта по-важна от разходите

Според Световната банка в новата глобална търговска структура предвидимостта на доставките и тяхната сигурност са дори по-важни от разходите. Най-добра търговска логистика според финансовата институция има Сингапур. Сред най-напредналите търговски логистични връзки са тези на седемте развити държави. Германия е трета сред проучените 150 държави. Япония - 6, Великобритания - 9, Канада - 10, САЩ - 14, Франция и Италия са съответно на 18 и 22 място.

Източник: Дойче Веле