Royal Dutch Shell оглавява класацията на 500-те най-големите компании в света на щатското списание Fortune. Петролният гигант се придвижва с две места нагоре в класацията спрямо предходната година. Royal Dutch Shell е отчела 15 млрд. долара повече продажби от Exxon Mobil.

Най-големият производител на петрол в Европа няма намерение да намалява оборотите: Shell смело ще инвестира до 18 млрд. долара в завод в Катар, който ще превръща природен газ в по-чисто изгарящо дизелово гориво. Компанията се надява заводът Pearl GTL да започне да развива дейност до 2010 г. и очаква той да произвежда достатъчно гориво за 160 000 автомобила на ден.

Както и в предходната година второто място в класацията е за Exxon Mobil. Независимо от колебанията в цената на петрола от 146 долара до около 45 долара за барел Exxon отчита 443 млрд. долара приходи и 45 млрд. долара печалба за миналата година. Компанията е разпределила и 40 млрд. долара под формата на дивидент, което е с 4.4 млрд. долара повече от 2007 г. Exxon инвестира усилено в нарастващото търсене на втечнен природен газ, като ще изгради четири нови завода през 2009 г. на обща стойност 20 млрд. долара. Всеки от заводите ще произвежда 7.8 млн. тона втечнен природен газ годишно.

Най-голямата верига магазини за търговия на дребно в света Wal-Mart пада от първото място през 2007 г. до номер 3 в класацията. Акциите на компанията бяха най-добре представящите се в Dow Jones през миналата година, след като притиснатите от липса на средства компании се стичаха масово в магазините на Wal-Mart, търсейки изгодни цени. Компанията губи челната си позиция в класацията, но отчита 30 млрд. долара допълнителни продажби през 2008 г.

Ръстът се дължи основно на двуцифрено повишение на продажбите в международните й магазини (щатските продажби нарастват само с 6%) Само Wal-Mart Китай открива 28 магазина през миналата година. Перспективите през Wal-Mart за тази година са обещаващи, тъй като потребителите продължават да търсят изгодни цени в условията на рецесия.

Британската петролна компания British Petroleum (BP) запазва четвъртата си позиция в класацията. След силното начало на миналата година печалбата на BP за първите две тримесечия възлиза на внушителните 17 млрд. долара. Компанията обаче пострада от спада в цената на петрола, отчитайки печалба за четвъртото тримесечие в размер на 3.3 млрд. долара.

BP обаче продължи напред представяйки нова платформа в Мексиканския залив, наречена Thunder Horse, която добива 200 000 барела петролен еквивалент дневно и помогна на компанията да си спечели прозвището „Най-големия производител в залива".

Челната петица се оформя от Chevron, която се изкачва с едно място нагоре в сравнение с предходната година. Chevron, която традиционно е втората щатска петролна компания след Exxon, увеличава печалбата си с 28% през 2008 г. Модерните рафинерии на Chevron й помагат да намали загубите от спада в цената на суровия петрол през втората половина на годината. В предходните години Chevron успяваше да компенсира спада в производството от петролните й полета с придобивания, нарастващи цени на петрола и бизнеса си свързан са рафиниране.

Производството на компанията е по-малко в сравнение с преди пет години и Chevron ще отдели 23 млрд. долара, за да увеличи полетата си в чужбина и рафинериите си. Изплащането на инвестицията ще отнеме известно време, ако цената на петрола остане ниска. Положителното за Chevron при ниските цени на петрола е, че гигантът може да придобива малките конкуренти на ниски цени.