Самолетите се промениха много от времената на братя Райт (или може би по-точно от времето на бразилския изобретател Алберто Сантос). Ранните самолети нямат нищо общо с днешния Boeing Dreamliner.

С непрестанния напредък на аерокосмическите технологии е трудно да сме в крак с всички удивителни неща, които днешните самолети могат да правят и на които издържат.

Business Insider публикува седем любопитни факта, които може би не знаете за самолетите и пътуването по въздух.

Самолетите са проектирани така, че да устоят на мълнии

Самолетите могат да устоят на мълнии, които често ги връхлитат по време на пътуване. Смята се, че мълнията удря всеки самолет поне веднъж в годината или веднъж на всеки 1000 часа летателно време.

Но мълния не е сваляла самолет от 1963 г. насам благодарение на добрата работа на инженерите - електрическият заряд на мълнията преминава през самолета и излиза от него, обичайно без да причини щети на машината.

Няма най-сигурна седалка в самолета

Американската федерална авиационна администрация (ФАА) твърди, че няма най-сигурна седалка в самолета, въпреки че изследване на Time на самолетни катастрофи установи, че средните седалки в задната част на самолета имат най-малък процент жертви при катастрофи.

Изследването разкри, че по време на самолетни катастрофи „седалките в задната една трета на самолета имат 32% смъртност спрямо 39% в средната една трета и 38% в предната една трета“.

Но има толкова променливи в подобни ситуации, че е невъзможно да се каже със сигурност къде трябва да седнете, за да оцелеете при катастрофа. А и самолетните катастрофи са невероятно редки.

Някои самолети имат тайни спални за членовете на екипажа

На полети на дълги разстояния членовете на екипажа може да работят по 16 часа на ден. За да се справят с умората, някои самолети, като Boeing 777 и 787 Dreamliners, са снабдени с малки спални, където членовете на екипажа могат да затворят очи за кратко.

Обикновено до спалните се стига по скрито стълбище, което води до малка стая с нисък таван, разполагаща с шест до десет легла.

Гумите са направени така, че да не гръмнат при кацане

Гумите на самолета са създадени така, че да издържат на невероятната тежест (38 тона) и могат да докосват земята с 270 км/ч повече от 500 пъти, преди да се появи необходимост от смяна.

Освен това гумите на самолетите са напомпани до 200 паскала, което е около шест пъти повече от налягането, използвано в гумите на автомобила. Ако самолет се нуждае от нови гуми, наземният екипаж просто повдига самолета на крик, както бихте направили с колата си.

Защо екипажът намалява осветлението, когато самолетът каца?

Когато самолет каца през нощта, екипажът приглушава светлината. Защо? При малко вероятната възможност кацането на самолета да не мине добре и пътниците да се нуждаят от евакуация, очите им вече ще са приспособени към тъмнината.

Както обяснява пилотът Крис Кук: „Представете си, че се намирате в непозната светла стая, пълна с препятствия, когато някой изгаси осветлението и поиска от вас да излезете бързо“.

По подобен начин стюардесите и стюардите карат пътниците да вдигат сенниците на прозорците по време на кацане, така че да могат да виждат навън в извънреден случай и да преценят коя страна на самолета е по-добра за евакуация.

Няма нужда от двата двигателя за летене

Възможността един от двигателите да аварира насред полет звучи плашещо, но всеки търговски самолет може да лети безопасно само с един двигател. Движението с половината от двигателната сила може да стане причина самолетът да изразходва повече гориво, но самолетите са проектирани и тествани за подобни ситуации.

Всеки самолет, пътуващ на далечно разстояние, особено тези, които летят над океани или над необитавани райони, като Антарктика, трябва да бъдат сертифицирани от FAA за разширени правила за полети с двумоторни самолети, което означава, че може да лети 330 минути, или пет часа и половина, само с един двигател.

Впрочем, повечето самолети могат да прелетят изненадващо дълго разстояние без нито един мотор, благодарение на т. нар. коефициент на планиране. Благодарение на внимателно инженерство, Boeing 747 може да лети без мотор 3 км на всеки 300 м над земята, което обикновено е повече от достатъчно време да свалят всички пътници безопасно на земята.

Защо има пепелници в тоалетните?

FAA забрани пушенето в самолети преди години, но по-зорките пътници знаят, че в тоалетните на самолетите все още има пепелници. Причината е, че авиокомпаниите и хората, които проектират самолетите, са наясно, че въпреки политиката за забрана на пушенето и многобройните знаци за това, поставени на видни места в самолета, в някакъв момент пушачите ще решат да запалят цигара в самолета.

Надеждата е, ако някой нарушава политиката, забраняваща пушенето, да го прави в сравнително ограниченото пространство на тоалетната и да постави фаса на безопасно място – пепелника, а не в кошче, където теоретично може да причини пожар. Ако пушите в тоалетната обаче, очаквайте солена глоба.