Макар че в света съществуват десетки хиляди марки, които се превръщат във верига, няколко мастодонти окупират международната сцена. Френският вестник Les Echos публикува списък с петте най-големи вериги заведения в света.

С над 4000 мрежи от заведения на сметката си, Китай е най-големият пазар на вериги на планетата пред САЩ с около 3900 мрежи и Бразилия с 2500. Франция е шампион в Европа с над 1800 вериги заведения, но броят им постоянно се увеличава в последните години.

Сред многобройните марки, които са избрали веригата, за да се развиват на националната и дори на международната сцена, някои държат първенството с впечатляващи мрежи от гледна точка на размер и разполагат с десетки хиляди заведения в цял свят.

1. 7Eleven, 60 000 магазина

Малко известна в Европа, веригата магазини 7Eleven е представена в 18 държави в света и има 60 000 магазина в цял свят. Марката за храни и разнородни продукти е създадена в САЩ през 20-те години на миналия век.

Тя беше придобита от японския си филиал Seven & i Holdings през 90-те години на миналия век и продължава отварянето си към света, въпреки че вече разполага със солиден брой магазини.

От 70-те години на миналия век магазините на 7Eleven работят 24 часа в денонощието. Това изглежда дава своите плодове в Азия, където компанията е в страхотна форма. Марката доминира на пазара в държави като Япония и Тайланд.

Веригата магазини все още не е пробила в Европа и има само няколко магазина в Скандинавия – Швеция и Норвегия, където разполага с по 189 магазина във всяка.

2. Subway, 44 500 ресторанта

Американската верига, специализирана в приготвянето пред очите на клиента на сандвичи по избран от тях размер, разполата с повече ресторанти в света, отколкото емблематичния McDonald's.

Subway дори е водещата верига ресторанти в света по брой на заведения. Неотдавна компанията, създадена през 1965 г., премина прага от 44 500 ресторанта, от които 27 000 се намират в САЩ.

Европейският пазар е сравнително нов за марката. Тя разполага с малко над 5000 ресторанта на Стария континент, от които 500 са във Франция.

3. McDonald's, 36 000 заведения

Трудно е човек да избяга от червено-жълтата емблема на компанията, представена в 120 държави. Франция е изключение, тъй като там логото е зелено-жълто от 2010 г. Последната завладяна дестинация от McDonald's е Казахстан, където първият ресторант отвори врати през февруари 2016 г.

Дълго време компанията беше монополист в областта на бързото хранене в света, но днес тя е изправена пред все по-голяма конкуренция от вериги като Burger King и Five Guys. Тя трябва и да отговаря на новите изисквания от страна на клиентите.

McDonald's се готви да тества нова концепция в САЩ с обслужване на клиентите на маса.

4. Starbucks, 21 500 кафенета

Създадена през 1971 г. в Сиатъл, Starbucks първоначално не се стреми да се превърне в най-голямата верига кафенета в света. Но за по-малко от 40 години марката се наложи в повечето големи градове и вече има 21 500 заведения в цял свят.

През 2016 г. Starbucks отвори заведения в Южна Африка, като по този начин направи първите си стъпки на африканския континент, който все още е неизследван.

5. KFC, 20 100 ресторанта

Друг представител на тежката артилерия в областта на бързото хранене в света, KFC неотдавна премина символичния праг от 20 000 заведения. Особено ценена в родината си САЩ и в Азия, където се консумира много пилешко месо, марката има амбиции във всички държави в света, включително във Франция, където 200-я ресторант беше открит в Париж в края на ноември.

По този повод генералният директор на KFC Роджър Ийтън заяви, че компанията планира да отвори 60 000 заведения в цял свят, без да уточнява срокове. KFC планира да достигне 500 заведения във Франция до десет години, т.е. трябва да отрива по около 30 на година, за да изпълни целта си.

Снимки: Wikipedia.org, Pixabay.com