Поскъпването на бензина е проблем, който се усеща почти във сички краища на света, сочи направено изследване. До голяма степен в основата на повишението на цената на ценното гориво стои поскъпването на петрола на международните стокови пазари.

Цената на бензина макар и различна в различните краища на света расте, което се изживява изключително тежко от потребителите. Там където цената не поскъпва, това е за сметка на субсидии, които в крайна сметка отново натоварват потребителите, макар и косвено.

В Турция например цената на пълен резервоар с бензин може да е по-висока от тази на самолетен билет във вътрешността на страната.

В крайна сметка различните данъци и данъчни тежести, както и субсидиите, са основната причина за разликата в цената на бензина в различните краища на света.

Високите данъчни тежести в Европа и Япония отдавна отежняват положението на обикновените потребители, например.

Скъпото евро в известна степен неутрализира значителното поскъпване на цената на петрола, а от там и на бензина и е едно от малкото предимства на скъпата европейска валута за потребителите на континента.

В резултат на високите цени на бензина все повече стават и европейските младежи, които изобщо не проявяват желание да изкарват шофьорски курсове и да си закупуват автомобили.

Субсидиите в развиващи се страни, като Китай и Индия например доколкото облекчават потребителите, действат утежняващо на правителствените бюджети.

Ситуацията става още по-тежка от значителното увеличаване на броя на автомобилите в световен мащаб, които възлизат към момента на над 887 млн. броя, в сравнение с 553 млн. броя преди примерно петнадесет години.

Очакванията на анализаторите са за удвояване на броя на автомобилите до 2012 година в сравнение с преди петнадесет години, сочи изследване на Global Insight.

Относително ниските данъци и такси налагани на горивата в САЩ са сред основните причини цената на бензина там да отразява в по-пълна степен реалното състояние на сектора.

Цената на бензина в най-голямата световна икономика, е поскъпнала със значителните 144% през последните пет години от 1.67 долара за галон през май 2003 година, до 4.01 долара през настоящия месец, според данни на Международната Енергийна Агенция.

В същото време във Франция например средната цена на бензина към момента възлиза на 9.66 долара за галон, или повишение от 117% за пет години.

Русия е друга страна, която показва, че дори и големите производители на петрол може да не са в много по-изгодна ситуация. Там средната цена на петрола е в размер на 3.68 долара за галон, или е съпоставима с тази в САЩ.

Най-евтин продължава да е бензина във Венецуела, където литър е около три цента, или цена възлизаща на едва 7% от тази на литър бутилирана вода. Това разбира се носи огромни загуби за бюджета на страната.