Стимулирано от облекчената данъчна политика, потреблението на дизелово гориво за превозните средства, трайно превишава това на бензина. Това е тенденция, формирала се през последните две десетилетия.

Развитието на транспортния сектор също до голяма степен допринася за това дизелът да е по-шороко потребяваното гориво.

Вижте още: В кои страни бензинът и дизелът са най-евтини?

И все пак колко точно е разликата в потреблението на двете горива?

През 2014-та година потреблението на горива в Европа е било в размер на 611 милиона тона, според данни на Fuels Europe. Това е понижение от 3.3% спрямо година по-рано.

Най-голямо е било то в Германия – в размер на 115.1 милиона тона, а най-малко в Малта – 2.6 милиона тона.

В България са били потребени сумарно 4.5 милиона тона горива. Това почти напълно отговаря на капацитета на единствената рафинерия в страната ни, която може да произвежда до 5 милиона тона горива.

Страна Бензин % Дизел % Гърция 55,6 44,4 Кипър 48,8 51,2 Малта 44,8 55,2 Дания 37,3 62,7 Холандия 36,9 63,1 Германия 36,5 63,5 Финландия 36,5 63,5 Великобритания 35,6 64,4 Хърватия 35,4 64,6 Унгария 34,2 65,8 Ирландия 32,8 67,2 Швеция 32,1 67,9 Естония 30,5 69,5 Чехия 30,2 69,8 Румъния 27,3 72,7 Латвия 26,8 73,2 Полша 26,4 73,6 Италия 26,3 73,7 Словакия 26,1 73,9 Словения 25,9 74,1 България 22,4 77,6 Австрия 21,8 78,2 Португалия 21,3 78,7 Испания 18,9 81,1 Франция 17,4 82,6 Литва 17,2 82,8 Белгия 16,2 83,8 Люксембург 15 85

Както се вижда от таблицата, според данните за 2014-та година, Гърция е единствената страна в ЕС, където потреблението на бензин превишава това на дизела.

Другите две страни, в които потреблението на бензин е над 40% от общото, са Кипър и Малта.

У нас 22.4% от потреблението на горива за транспорт, се пада на бензина, докато останалите 77.6%, са за дизела. Това поставя страната ни на осмо място в класацията на страните с най-голям процент на потребление на дизел.

Превесът на потреблението на дизел, до голяма степен предопределя факта, че рафинериите в Европа отделят основно внимание за производството именно на това гориво. То съставлява 39% от общите им произвеждани химически продукти, на фона на 19% за бензина.

Въпреки, че в страната ни се събират едни от най-ниските данъчни налози върху горивата, приходите от това заемат най-голям процент в общите данъчни приходи, сред страните от ЕС – в размер на 12%, по последни данни. За сравнение в съседна Румъния този процент е 9, а средния за ЕС е 7.

Традиционно данъците и таксите формират над половината от стойността на горивата в страните от ЕС. У нас този процент е 54% за бензина, като с по-нисък се отличава единствено Малта (53%), както и 49% при дизела и по-нисък процент единствено в Люксембург (47%).