Бензинът в България е четвъртият най-евтин в ЕС, въпреки че сме най-бедната страна в съюза (на база доходи). На по-евтин бензин от този у нас се радват потребителите в страни като Полша, Латвия, Литва и Естония.

Имненно ниските доходи в страната ни и относително скъпите горива водят до това страната ни да присъства редовно в Топ 10 на страните с най-недостъпен бензин в света (на седма позиция в негативната класация на финансовото издание Blomberg).

Виж още: България със седмия най-недостъпен бензин в света

И докато едно от решенията на този проблем, за да подобрим позицията си в класацията, е повишаване на доходите, другото е спад в цената на бензина.

Възможно ли е последното и кое предопределя по-високата цена на бензина, в сравнение с тази в други страни от Източна Европа, където се радват и на значително по-високи средни доходи?

Страна Без данъци и такси Цена А95 Процент маржин сега Диз. Без данъци и такси Цена дизел Процент марж. Австрия 0,501 1,18 42,46% 0,507 0,425 45,35% Белгия 0,585 1,452 40,29% 0,486 0,58 37,67% България 0,557 1,104 50,45% 0,646 0,33 55,17% Хърватия 0,511 1,231 41,51% 0,57 0,37 48,51% Кипър 0,549 1,223 44,89% 0,616 0,45 48,58% Чехия 0,461 1,12 41,16% 0,534 0,397 47,38% Дания 0,669 1,596 41,92% 0,707 0,414 50,46% Естония 0,466 1,067 43,67% 0,538 0,393 48,16% Финландия 0,495 1,458 33,95% 0,588 0,506 43,33% Франция 0,509 1,36 37,43% 0,552 0,468 45,10% Германия 0,485 1,375 35,27% 0,541 0,486 44,27% Гърция 0,515 1,458 35,32% 0,665 0,33 54,33% Унгария 0,534 1,182 45,18% 0,589 0,368 48,44% Ирландия 0,519 1,361 38,13% 0,577 0,479 44,42% Италия 0,608 1,63 37,30% 0,63 0,617 41,42% Латвия 0,489 1,089 44,90% 0,559 0,333 51,81% Литва 0,475 1,1 43,18% 0,505 0,33 50,00% Люксембург 0,558 1,197 46,62% 0,581 0,338 54,05% Малта 0,65 1,38 47,10% 0,668 0,442 50,99% Холандия 0,576 1,624 35,47% 0,637 0,482 47,05% Полша 0,375 1,052 35,65% 0,525 0,348 48,88% Португалия 0,589 1,485 39,66% 0,642 0,402 50,00% Румъния 0,562 1,267 44,36% 0,581 0,426 46,52% Словакия 0,487 1,246 39,09% 0,567 0,386 49,56% Словения 0,476 1,308 36,39% 0,505 0,495 41,39% Испания 0,611 1,254 48,72% 0,644 0,331 54,58% Швеция 0,495 1,394 35,51% 0,538 0,577 38,59% Великобр, 0,527 1,568 33,61% 0,603 0,78 36,33% ЕС Средно 0,53 1,313 40,37% 0,582 0,439 46,86%

* Данни: energy.eu

Както неведнъж сме писали, компонентата в цената на бензина, определена от относителния разход на петрола и добавъчната стойност на петролния сектор (без да се вкючват данъците и акцизите), е проблемът, който води до високата цена на бензина.

И докато петролната компонента е константа за всички страни от ЕС, явно проблемът идва от добавъчната стойност на петролния сектор.

В момента разглежданата компонента е най-висока в ЕС. Процентът на разходната част в цената на петрола, без да се включват митата и акцизите, е 50.5% спрямо 35% в страни като Полша и 40% средно за ЕС.

И макар добавъчната стойност на петролния сектор да е значителна, трябва да отбележим, че има известно подобрение. За сравнение, през юли на миналата година процентът, за който говорим, е бил отново най-висок, но при нива от 55.4%.

Подобна е ситуацията и при дизела. Дизелът, който е по-скъп от бензина у нас - тенденция, напълно противоположна на тази в ЕС, е с цена доста близка до средната за ЕС.

Причината – отново високия маржин на петролния сектор. Добавката на индустрията, заедно с петролната компонента, съставлява 55.2% от цената на дребно на горивото по родните бензиностанции, съгласно данни на енергийния портал energy.eu.