Колко млади мъже и жени живеят все още при родителите си? Каква част от тях вече имат работа? Колко често младежите и девойките ходят на кино, концерти и други?

Тези и още други любопитни факти можем да разберем от интерактивната визуализация, изготвена от Евростат и наречена „Младите европейци“.

Всеки от читателите ни на възраст между 16 и 29 години може да сравни себе си и своя начин на живот с този на младите хора от останалите европейски държави.

Това може да стане, като последвате този линк: https://ec.europa.eu/eurostat/cache/infographs/youth/index_en.html

Проучването съдържа данни за начина на живот на младите хора в ЕС, разделени в няколко категории: семейство, работа, свободно време и интернет.

Семейство

Жени и мъже (20-24 г.)

Общо 71.9% от жените в България на тази възраст все още живеят с родителите си. Това се отнася за 91% от мъжете. Рекордът по този показател е в Малта (91.8%), а най-нисък е този дял във Финландия (17.7%).

Днес младите жени у нас обикновено се отделят от родителите си на около 27 години и половина спрямо 32.1 години при мъжете. Най-рано правят това в Швеция (17.6 г.), а най-късно – на 29.9 години в Хърватия.

Средната възраст, на която младите жени в страната ни раждат своето първо дете, е 26.2 години. По този показател заемаме челно място в ЕС, като средната възраст за съюза възлиза на 29.7 години. Най-късно раждат своята първа рожба в Италия (31.2 г.).

Сънародничките ни се женят най-рано в ЕС (средно на 27.3 г.), най-късно правят това в Швеция (33.8 години).

Жени и мъже (25-29 г.)

55% от жените на тази възраст вече не живеят с родителите си спрямо 24.9% за мъжете. Жените сключват своя първи брак на средните 27.3 години спрямо 30.6 години за мъжете.

Работа

Едва 13 на сто от най-младите (16-19 г.) са завършили своя първи стаж, става ясно от данните на Евростат. Общо 93.8% от девойките и 96.7 на сто от младежите обаче все още нямат работа на тази възраст.

Най-добре по този показател в ЕС са Нидерландия, а най-зле – Гърция. Само 9 и 6 на сто съответно при девойки и младежи ползват интернет, за да си търсят работа.

44% от жените у нас (между 20 и 24 г) същи са започнали своята професионална кариера със стаж, което е малко под средните за ЕС 47%. Най-нисък е този дял в Литва (5%), а най-висок (94%) в Кипър.

Едва 33.9% от младите жени (20-24 г.) у нас обаче имат работа в момента, което е доста под средните за ЕС (47.9%). Най-малък процент на заетите има в Гърция (26.1%), а най-висок – в Малта (72%).

От тях – 8.8% са заети на временна заетост спрямо 46% за ЕС и 70.1 на сто за Словакия.

Нашите сънароднички рядко използват интернет, за да търсят работа (20%), подобно на Румъния, където този дял е 14 на сто.

Жени и мъже (25-29 г.)

Делът им в тази възрастова група е по 42 на сто за стаж, както и 64.4 на сто за работа при жените и 80.9 на сто за мъжете. 80.9% от мъжете и 64.4 на сто от жените вече са с постоянна работа.

Образование

Сред най-младите (между 16 и 19 г.) 18% при младежите и 19 на сто при девойките са завършили вече средното си образование, докато останалите са със средно.

14.6% от младите жени (между 20 и 24 г.) у нас са с основно образование, 78.1% са със средно, а едва 7.3 на сто (най-нисък дял в ЕС) са с висше образование. За сравнение, 43% от младите жени в Кипър имат завършено висше образование.

С дял от 13.3 на сто страната ни се нарежда на едно от челните в ЕС при жените, спрели своето образование преди завършването им. На челно място е Румъния (15.8%).

Съответно 26% за мъжете и 39.9% при жените на възраст между 25 и 29 г. са с висше образование.

Спорт

Едва 28% от жените спортуват поне веднъж в седмицата. По този показател сме на едно от последните места в ЕС, като Малта е на дъното с едва 16%. Общо 71% от жените във Финландия казват, че спортуват поне веднъж на всеки 7 дни.

Притеснителни са данните за най-младите у нас, които казват, че не спортуват (по 38% за двата пола).

Развлечение

18% от младите жени казват, че са ходили на кино 1-2 пъти в последните 12 месеца, докато 38% споделят, че не са посещавали киносалоните. Съответно 24 и 20 на сто от анкетираните заявяват, че са ходили между 3 и 5 пъти или повече от 5 пъти на кино.

Книги

Младежите и девойките (между 16 и 19 г.) четат по над 5 книги на година, а 28 на сто от тях не четат изобщо.

28% от българките (между 20 и 24 г.) казват, че не са прочели нито една книга в последните 12 месеца. Между 1-2 книги са прочели 17 на сто от анкетираните, а между 3 и 5 книги (16%). С прочетени повече от 5 книги за този период могат да се похвалят 36% от нашите сънароднички. Най-малко четат в Кипър, а най-много – в Швеция.

Концерти

Българките не ходят често на концерти, тъй като 44 на сто от тях казват, че не са посетили нито един в последните 12 месеца, а други 39 на сто казват, че са ходили на 1 или 2 концерта. Съответно 12 и 5 на сто са посетили между 3 и 5 или повече от 5 концерта.

Театър

64% от българките на възраст 16-19, както и тези от 20-24 години, не са ходили на театър в последната година. Други 25 на сто казват, че са посетили 1-2 постановки, а едва 6 на сто са ходили 3-5 пъти в годината. Други 4 на сто казват, че са ходили над 5 пъти на театър за този период.

Покупка на билети за онлайн събития

Едва 4 на сто от най-младите младежи купуват билети за онлайн събития, докато при девойките този дял е 2 на сто.

С дял от 8% страната ни се намира на едно от последните места в ЕС по дял на покупките на билети за онлайн събития. По-нисък е този дял за Румъния (5%), а най-висок е за Дания (76%).

Интернет

91% от младежите и 87 на сто от девойките ползват интернет всеки ден. Подобен отговор дават и 89% от жените 20 и 24 г. Този дял отново е сред най-ниските в ЕС, като след нас е Румъния с 87%. В Естония това съотношение е 100%. При мъжете този дял у нас е 88%.

Спадът при ползването на интернет е виден с напредването на възрастта, тъй като 82% от мъжете и 85 на сто от жените отговарят, че са всеки ден в мрежата.

Социални мрежи:

Общо 83% от жените между 20 и 24 г. ползват социални мрежи всеки ден спрямо 73% за Италия и 100% във Великобритания. Това съотношение при мъжете е 80%.

При най-младите то е съответно 85% за младежите (16-19 г.) и 81 на сто за девойките (16-19 г.), докато при тези на възраст 25-29 г. съотношението е 77% за мъжете и 78% за жените.

Онлайн банкиране

Едва 10% от жените (20-24 г.) и 9 на сто от мъжете (20-24) ползват онлайн банкиране. Румъния отново е след нас с дял от 7 на сто за жените, докато в Дания този процент е 100.

При по-възрастните този дял се повишава до 11 на сто при мъжете и 15 на сто при жените, с което отново сме на последно място в ЕС. Лидери тук са Финландия с 100%.

България е на последно място сред ползването на онлайн банкиране в ЕС сред младежите (0% за младежите) и 2 на сто за девойките.

Използване на интернет за обаждания или видео разговори

82% от жените и 80% от мъжете у нас ползват интернет за подобни нужди. Това обаче е малко спрямо 97% за Кипър.

Онлайн пазаруване

40% от жените у нас (между 20 и 24 г.) и 25 на сто от мъжете пазаруват онлайн. Този процент е най-нисък в Италия (33%) и най-висок в Малта (92 на сто).

При младежите той е двойно по-висок – 84 на сто при младежите и 79% за девойките.