Сигурността и стабилността са сред ключовите фактори за младите хора при избор на работно място, показват резултатите от представително проучване „Най-желаният работодател в България“ проведено през месец февруари 2020 г. Епидемията от COVID-19 оказва сериозно влияние върху пазара на труда у нас, затова сигурността и стабилността, която компаниите дават на хората в началото на техния кариерен път, придобиват още по-голяма важност.

Изследването* е проведено от социологическа агенция „Тренд” и инициирано от „Българската асоциация за управление на хора” (БАУХ) и „Българското дружество за връзки с обществеността” (БДВО). В него са взели участие над 1 000 студенти – редовна форма на обучение в български висши учебни заведения. То има за цел да изследва какви са очакванията на хората, които тепърва ще започват трудовия си път, както и техните нагласи и предпочитания към работодателите в страната.

Нивото на възнаграждение, възможностите за развитие, естеството на работа и балансът работа-личен живот също са в Топ 5 на интервюираните студенти. Мнозинството от тях (78%) са убедени, че в България има компании, които отговарят на всички техни изисквания към работното място, а 62% считат, че могат да си намерят такава „идеална“ работа у нас. Близо половината от анкетираните студенти (49%) биха искали стартовата им заплата в някоя от тези компании да е между 1201 лева и 2000 лева.

Очакванията на младите хора стават още по-актуални в ситуация като настоящата, когато осигуряването на адекватни доходи, стабилност и грижа за служителите се превръщат в приоритет за участниците на пазара на труда. Ако компаниите бяха хора, то студентите искат от тях да са честни, съвременни, креативни хора, на които може да се разчита.

На първите пет места в класацията за най-желани работодатели попадат 11 фирми от сфери като бързооборотните стоки, телекомуникациите, технологиите, авиацията, горивата и фармацията, като някои от тях поделят равен резултат.

Топ 5 на най-желаните работодатели в България:

  • Кока Кола ХБК
  • А1 България и Летище София
  • БТК (Vivacom) и Теленор България
  • IBM България, Лукойл България, Лукойл Нефтохим Бургас, Nestle България, Софарма
  • Hewlett Packard GDBC
  • Очакванията на младите хора са, че ако започнат работа в някоя от желаните компании, те ще постигнат кариерно развитие, добри доходи, нови умения и опит и не на последно място – сигурност и стабилност. Всички тези очаквания придобиват още по-голямо значение в периода на извънредното положение, което влияе не само на здравната ситуация у нас, но и на състоянието на икономиката.

    Основните мотиватори за работа на новото поколение на пазара на труда са справедливото възнаграждение (69%), научаването на нови неща и саморазвитието (68%), оценяването на усилията от страна на работодателя (51%) и връзката между личните постижения и възможностите за растеж (50%).

    Своите качества, които те посочват като най-важни за започване на работа, са: знания и умения (60%), самоорганизираност (45%), умение за бързо учене (44%), креативност (43%) и чувство за отговорност (42%). Специализираните портали за работа (40%), препоръки от приятел (29%) и социалните мрежи (21%) са трите най-често използвани канала, по които младежите се информират за потенциалните възможности за работа.

    По-голямата част (77%) от следващите редовно обучение биха искали да работят по специалността си. Предпочитанията на младежите към българските и чуждестранните работодатели в страната са на сходно ниво, с лек превес към международните компании (21%) спрямо 19% за местните фирми.