От Pepsi до Nivea - няколко епични провала на рекламни кампании

18202
От Pepsi до Nivea - няколко епични провала на рекламни кампании

© Pixabay.com

Реклама на гиганта в безалкохолните напитки Pepsi с участието на риалити звездата и модел Кендъл Дженър предизвика възмущение в цял свят. Pepsi се извини и спря рекламата след обвинения, че омаловажава уличните протести в САЩ в последните години.

Но това не беше единствената компания, която си навлече критики тази седмица заради безвкусна реклама.

Германската марка за кремове Nivea също трябваше да се извинява заради рекламата си на дезодорант с мото „бялото е чистота“, която беше определена като дискриминационна и расистка.

В същото време, във Великобритания супермаркетът Co-op беше обвинен във „възмутителен сексизъм“ заради реклама на шоколадови великденски яйца, която окуражава родителите „да глезят дъщеря си, ако измие съдовете“, а Cadbury беше критикувана, след  като се отказа от думата „Великден“ върху шоколадовите си яйца.

Тези кампании вече заеха мястото си в пантеона на лошите реклами. ВВС публикува още няколко провала в последните години.

Snickers

Безвкусна реклама на Snickers беше спряна, след като беше сметната за обидна за хомосексуалните мъже. В рекламата мъж замеря с шоколадчета Snickers друг мъж, който тича с прилепнали жълти шорти и крещи: „Ти си обида за мъжката раса, време е да тичаш като истински мъж“.

Гигантът в шоколадовите изделия Mars, който притежава Snickers, публикува съобщение, в което заявява, че целта на рекламата била да е забавна, но „хуморът е нещо много субективно“.

Dunkin' Donuts

В САЩ и повечето западни страни постер на Dunkin' Donuts предизвика възмущение и обвинения в расизъм. Но в Тайланд снимката на жена с черно лице и ярко розово червило, която рекламира „овъглен донът“, не беше сметната за голям проблем.

Генералният директор на тайландския клон на компанията, чиято дъщеря е моделът на постера, заяви: „Не разбирам защо е цялата тази врява? Какво щеше да стане, ако продуктът беше бял и един човек бъде боядисан в бяло, щеше ли да е расистко?“. Но говорител на Dunkin' Brands все пак се извини.

Използването на почернено лице – на бял човек, който се превъплъщава в чернокож, продължава да е разпространено в някои азиатски страни. Миналата година компания в Китай прибегна до този трик в реклама на прах за пране.

Ford India

Американският концерн беше принуден да се извини заради постер с три завързани жени със запушена уста в багажника на автомобил. В рекламата бившият италиански премиер Силвио Берлускони е на шофьорската седалка, като се усмихва и показва плакат с надпис „Мир“.

Рекламата на Ford на новия хечбек Fido беше пусната онлайн, скоро след като Индия прие нов закон за насилието над жени след групово изнасилване с фатален край.

Автоголът на Сингапур

Тази реклама срещу залаганията заслужава място в Залата на славата (по-точно на срама) заради многобройните шеги, които предизвика. Тя беше пусната във връзка със Световното първенство по футбол през 2014 г. и в нея момче се оплаква на приятели, че баща му заложил всичките си спестявания за победа на Германия.

Проблемът е..., че Германия победи.

Това са 10-те най-ефективни рекламни кампании в светаProcter and Gamble, която притежава марката Ariel, е рекламодател номер едно в света с пет рекламни кампании сред първите 100

Впоследствие Сингапур промени рекламата, но тя вече беше обиколила цялото земно кълбо.

Грешна стъпка на французите

Не са много нещата, които могат да предизвикат шок във Франция - страна, която е смятана от мнозина за една от най-либералните в Европа. Но през 2010 г. реклама за вредите от тютюнопушенето с участието на тийнейджъри, намекващи за орален секс, постигна точно такъв ефект.

Един министър дори я нарече „грубо нарушение на приличието“.

Според критиците изключително предизвикателните снимки насърчавали сексуалната злоупотреба над непълнолетни. Можем само да сме благодарни, че оттогава преминахме към снимки на болни органи, които опитват да откажат хората от цигарите.

Bloomingdale's

Публикуването на коледния каталог на американския универсален магазин Bloomingdale's преди две години не беше приет с празнично ликуване. Снимката на мрачен мъж, който заглежда привлекателна, добре облечена жена, е достатъчно невинна..., докато не прочетете зловещия надпис отдолу: „Сипете алкохол в топлата напитка на най-добрата си приятелка, когато не гледа“.

Последва вълна от възмущение в интернет, след като мнозина интерпретираха надписа като подкрепа за изнасилванията по време на любовни срещи. Bloomingdale's призна, че рекламата е проява на лош вкус.

United Colours of Benetton

Кампанията „Unhate“ на Benetton имаше добри намерения при появата си през 2011 г. Но на една от снимките италианската компания за дрехи стигна твърде далеч във фотошоп уменията си.

Тя беше предупредена и заплашена със съдебни действия от Ватикана заради „напълно неприемливия“ фотос на папа Бенедикт XVI, който целува египетски имам. Впоследствие рекламата беше спряна.

Ватикана съобщи в комюнике, че рекламата „уронва не само достойнството на папата и на Католическата църква, но и накърнява чувствата на вярващите“. Белият дом също се възмути от снимки с образа на тогавашния президент Барак Обама, но Benetton ги запази.

Какво могат да направят марките, за да избегнат подобни недоразумения?

Живеем във време, в което расата, полът и сексуалната ориентация остават много чувствителни теми. Така че какво могат да направят марките, за да предизвикат шум, без да обиждат?

Дейвид Мейкле, основател на маркетинговата компания Salt, не смята, че имиджът на Pеpsi ще бъде накърнен в дългосрочен план от фиаското с рекламата с Кендъл Дженър. „Pepsi се отказа от рекламата и поднесе доста добро извинение. Най-важното е, че компанията реагира бързо и решително на критиките“, отбелязва Мейкле.

Саймън Кемп, маркетингов експрет с почти 20-годишен опит, е съгласен, че Pepsi се е справила добре с последиците от безвкусната реклама и казва, че всички погледи ще бъдат насочени към следващата й кампания.

„Мисля, че Pepsi натрупа достатъчно позитиви през годините, така че клиентите от твърдото й ядро ще й простят този път, но може да не забравят толкова бързо, колкото марката се надява. Истинският тест ще дойде, когато тя пусне следващата си кампания и Pepsi ще трябва да подходи внимателно към нея“.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg