Служители на световни компании като Uber Eats и DoorDash споделят, че в последно време клиентите им значително са намалили размера на бакшишите, пише The New York Times.

Шофьорите на доставки съобщават, че в началото на пандемията бакшишите са били много по-солидни, но сега тази щедрост е изчезнала.

Някои обясняват причината за това с навлизането на безконтактните доставки, които според тях са намалили взаимодействието с шофьорите и са допринесли за по-малките бакшиши.

Брантли Буш, шофьор на Uber Eats обяснява пред NYT, че е доставил суши за 388 долара и се надявал на бакшиш между 50 и 70 долара, но получил само 20 - приблизително 5% от поръчката. "Не мога да си обясня как някой може да си поръча толкова скъпа храна, а да остави толкова малък бакшиш", казва Буш.

Историята му получава над 3800 реакции и коментари в Twitter. Макар че много потребители изразяват съчувствие към затруднените работници, по-голямата част от потребителите не са съгласни, че клиентите трябва да увеличават бакшишите, за да допълват с тях доходите на шофьорите на хранителни доставки.

Ето пет от основните аргументи защо клиентите не трябва да дават повече бакшиши, според коментиралите казуса.

По-големите поръчки не означават повече работа

Стойността на поръчката не трябва да оказва влияние върху бакшиша, категорични са потребителите.

"20 долара е малка сума, но не съм сигурен, че 100 долара са оправдан бакшиш", пише Том Бойер, жител на Филаделфия.

"Това е само една доставка на храна, независимо от стойността. Доставката на суши за 388 долара не изисква повече усилия, отколкото доставката на две пици, за които бакшишът би бил може би 10 долара. Защо шофьорите, които доставят суши, трябва да печелят 10 пъти повече от тези, които доставят пица?"

Защо бакшишът е важен: Хотелски правила, които всички знаят, но не спазват79% от гостите на хотели заявяват, че персоналът трябва да получава бакшиши, но само 30% оставят

Елизабет от Ню Йорк пише: "Не мога да разбера защо доставката на една хартиена торба със суши на стойност 300 долара гарантира по-голям бакшиш, отколкото доставката същата торба с няколко буритос. Това е същото количество работа."

Друг потребител с никнейм @Wrig300 смята, че цената на храната не трябва да има нищо общо с бакшиша. "Вие не сте в ресторант, където ви обслужват непрекъснато", пише той.

Шофьорите не са като ресторантьорите

Шофьорите на доставки не трябва да очакват да получават бакшиши в същия размер като сервитьорите.

"Какво не беше наред с този бакшиш от 20 долара?", пише Лен от Пенсилвания. "Не е все едно шофьорът да е сготвил храната. Той не е обслужвал масата. Просто е доставил пратката."

"Когато давам 20% бакшиш в ресторант, това е, защото персоналът е отговорил на всички въпроси относно менюто, донесъл е храната, дал ни допълнителни напитки/салфетки/прибори, а също така е почистил, след като сме си тръгнали. Като се има предвид степента на участие на г-н Буш в гореспоменатото хранене за 388 долара, мисля, че 20 долара са повече от щедри.", пише Стив от Мичиган, а коментарът му получи над 2900 реакции.

В Twitter потребителят @bkmbooks се съгласява с него. "Той кара пратка от точка А до точка Б, не доставя изискана храна."

Бакшишът трябва да зависи от това колко трудна е доставката

Друго мнение в дискусията е, че бакшишите за шофьори, които доставят храна, трябва да се основават на това колко далеч и при какви метеорологични условия трябва да издържат, за да извършат доставката.

"Мислех си, че даваме бакшиш въз основа на географската разстояние и/или метеорологичните условия, а не върху цената на самата поръчка на храна", пише Ем от Филаделфия.

Робърт от Ню Йорк добавя: "FedEx или UPS начисляват ли такси за доставките въз основа на стойността на стоката? Разбира се, че не. Нито една компания за доставки не го прави. Абсурдно е шофьорът да очаква плащане, което се основава на стойността на храната." Коментарът му получава над 1000 реакции.

"Доставяли са ми сладолед късно през нощта в дъжда. Оставих 10 долара за сладоледа и 10 долара бакшиш.", пише Дан Салтсбърг.

Защо клиентът не трябва да е отговорен за заплащането на работника

Навикът на клиентите да дават или не бакшиши не трябва да се смята за причина за финансовите затруднения на работниците - корпорациите са тези, които не им плащат достатъчно.

"Съчувствам им, но културата на даване на бакшиши в САЩ не е нормална", пише SJ от Чикаго. "Не се занимаваме с първопричината и не решаваме проблемите със заплатите, а по-скоро принуждаваме хората да живеят от чуждата щедрост."

Джейкъб от Уисконсин добавя: "Даването на бакшиши в тази страна е излязло извън контрол. В днешно време всеки и майките искат бакшиш. Трябва да ги забраним и да принудим работодателите да плащат справедливо." Коментарът полувача над 2600 реакции. "Не е отговорност на консуматора да плаща заплатата на доставчиците, а на компанията", пише друга потребителка на име Мария.

Шефът на Uber доставя храна и заработи 0.3% от заплатата си за 3.5 часаГлавният изпълнителен директор на Uber Дара Косровшахи направи 10 доставки и спечели 106 долара за ден

Доставките не са работа на пълно работно време

Шофьорите на доставки не трябва да очакват да се издържат само от тази дейност.

Много по-добре е да си намерят работа с редовно заплащане, на пълно работно време и социални придобивки. В противен случай, някой ден всички ще бъдат прекалено стари, за да се занимават с такава работа. И нямат да имат пукнато спестяване за пенсия, пишат голяма част от потребителите и допълват – тази работата никога няма да бъде достатъчна, за да се издържаш за постоянно от нея.

"Може би възрастните трябва да си намерят нормална работа и да оставят доставките на студентите и учениците през лятната ваканция.", коментира потребителят Фаусто от Ню Мексико.